Jak oceniać prace uczniów?
Jednym z nieodłącznych elementów nauczania i wychowania w polskich szkołach jest proces oceniania uczniów. Ten niezwykle istotny element życia szkolnego jest przedmiotem wielu sporów w doktrynie Prawa oświatowego. W dalszych akapitach niniejszego artykułu przybliżone zostaną jedynie podstawowe pojęcia, które będą miały wprowadzający charakter dla dalszej części tekstu. Przybliżenie przepisów ustawy o systemie oświaty pomaga zrozumieć, jak ustawodawca rozumiał system oceniania uczniów. Kluczowy w tej kwestii jest art. 44b ustawy, który definiuje standardy oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz ich zachowania.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów, według art. 44b ust. 3 ustawy o systemie oświaty, polega na ocenianiu poziomu i postępów ucznia w opanowaniu wiedzy i umiejętności w odniesieniu do wymagań zawartych w podstawie programowej i szkolnych programach nauczania. Natomiast ocenianie zachowania ucznia – zgodnie z art. 44b ust. 4 ustawy – polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia trojakiego rodzaju zasad i obowiązków:
POLECAMY
- zasad współżycia społecznego,
- norm etycznych,
- obowiązków określonych w statucie szkoły.
Aby usystematyzować podstawową wiedzę, jaką można wywieść z treści przytoczonych przepisów, należy udzielić odpowiedzi na poniższe pytania.