Gra dydaktyczna „Pociąg do ciągu”

Pomysł na lekcję

Matematyka – królowa nauk...., niestety też królowa uczniowskich koszmarów. Ostre słowa, ale jakże prawdziwe i potrzebne w edukacji XXI wieku. Co by było, gdyby zamiast zapowiedzianej kartkówki z określonej partii materiału, na ucznia czekała świetna zabawa w zgranym zespole z matematyką w tle?

Zaskoczenie, niedowierzanie…, a gdy opadną emocje − świetna gra zespołowa, w której każdy, nawet najsłabszy uczeń, może pokazać swoje mocne strony. Nagle okazuje się, że nasza nauka nie poszła w las, a godziny lekcyjne poświęcone na dany dział i liczne błędy popełniane przez uczniów po drodze − zaprocentowały. Polecam mój pomysł na sprawdzenie wiadomości z zakresu pojęcia ciągu i ciągu arytmetycznego. To nieszablonowa gra dydaktyczna, która nie tylko sprawdzi poziom wiedzy uczniów ze wspomnianego wcześniej zakresu, ale także nauczy pracy w zespole, przedsiębiorczości, a ponadto sprawdzi znajomość języka angielskiego i da swoisty drogowskaz w postaci „7 lekcji życiowych Alberta Einsteina”.

POLECAMY

Temat lekcji: Gra dydaktyczna „Pociąg do ciągu”

Planowany czas lekcji: 45 minut
Literatura: 

Kurczab M., Kurczab E, Świda E., Matematyka zbiór zadań do liceów i techników. Klasa 2. Zakres podstawowy. Warszawa 2015.
Cewe A., Nahorska H. (red.), Matura z matematyki od roku 2015. Zbiór zadań maturalnych – poziom podstawowy. Gdańsk 2014.
Babiański W., Chańko L., Czarnowska J., Mojsiewicz B., Wesołowska J., Teraz Matura. Matematyka – poziom podstawowy. Zbiór zadań i zestawów maturalnych. Warszawa 2018.
Babiański W., Chańko L., Czarnowska J., Janocha G., Matematyka. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych. Klasa 2. Zakres rozszerzony. Warszawa 2015.

Cele ogólne:

  • Zastosowanie wiadomości o ciągach monotonicznych.
  • Zastosowanie wiadomości o ciągu arytmetycznym.
  • Zastosowanie wiadomości o sumie początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego.

Cele operacyjne:

  • Uczeń zna podstawowe pojęcia dotyczące ciągu.
  • Uczeń określa monotoniczność ciągu.
  • Uczeń potrafi wyznaczać wzór na n-ty wyraz ciągu arytmetycznego.
  • Uczeń zna podstawowe pojęcia dotyczące ciągu arytmetycznego.
  • Uczeń zna i stosuje własność ciągu arytmetycznego.
  • Uczeń wie, jak obliczać sumę początkowych wyrazów ciągu.

Metody nauczania:

  • Metoda problemowa.
  • Gra dydaktyczna „Pociąg do ciągu”.

Załączniki:

  • Załącznik nr 1: Zasady gry dydaktycznej „Pociąg do ciągu”.
  • Załącznik nr 2: Karty z zadaniami dla poszczególnych grup.
     
Przebieg lekcji
Czas Tok lekcji Zapis na tablicy i w zeszycie Uwagi
5 min 1. Czynności 
organizacyjne
Temat: „Pociąg do ciągu” – 
gra dydaktyczna
  • sprawdzenie obecności
  • temat lekcji
  • podział uczniów na grupy przez losowanie patyczków
10 min 2.Wprowadzenie uczniów 
w zasady gry
(załącznik nr 1) (wykład)
20 min 3. „Pociąg 
do ciągu” – 
gra dydaktyczna
Etapy zadania wyświetlane 
na tablicy multimedialnej.
Koperty (18 szt.) z poszczególnymi etapami zadania rozdawane 
na stoły drużyn (załącznik nr 2) 12 kart (po 4 z każdego koloru) 
z fragmentami cytatu 
w języku angielskim
Uczniowie są podzieleni na grupy. Zadania podane przez nauczyciela w określonej kolejności rozwiązują wspólnie. Kiedy zadanie zostanie rozwiązane i zaliczone przez nauczyciela, jedna z osób losuje kartkę z częścią hasła. Na końcu gry każda z drużyn układa hasło – cytat znanej osoby w języku angielskim – i przyczepia je na tablicy. Następnie drużyna tłumaczy cytat na język polski
10 min 4.Podsumowanie gr 7 lekcji życiowych Alberta 
Einsteina
Wyświetlenie na tablicy multimedialnej cytatów, które mieli ułożyć uczniowie. Krótka pogadanka – odniesienie 7 lekcji życiowych Alberta Einsteina do uczenia się matematyki. Omówienie wyników. Przedstawienie propozycji ocen drużynom



Załącznik nr 1

Zasady gry dydaktycznej „Pociąg do ciągu”
Opis gry

Uczniowie zostają podzieleni w sposób losowy na trzy grupy. Każdej z drużyn przyporządkowany zostaje jeden kolor: czerwony, zielony lub niebieski. Wylosowani uczniowie siadają przy odpowiednich stolikach i otrzymują do rozwiązania zestaw czterech zadań z zagadnień dotyczących pojęcia ciągu oraz ciągu arytmetycznego. Każda drużyna otrzymuje inne zadania. Prowadzący rozdaje każdej z drużyn po jednym zadaniu. Dopiero kiedy zostanie ono rozwiązane poprawnie, drużyna otrzymuje kolejne zadanie. Po wykonaniu każdego zadania przedstawiciel drużyny losuje jedną kartkę w kolorze reprezentującym jej barwy. Na losowanych kartkach umieszczone są fragmenty cytatów znanych postaci. Po zebraniu wszystkich czterech fragmentów drużyna ma za zadanie ułożyć cytat. Utrudnieniem jest fakt, że cytaty są w języku angielskim. Po ułożeniu cytatu i przetłumaczeniu go na język polski drużyna przyczepia cytat do tablicy i podaje tłumaczenie prowadzącemu. Czas gry: 20 minut. Gra trwa do momentu rozwiązania zestawu w całości lub do momentu ukończenia czasu przeznaczonego na grę przez nauczyciela. 

Zasady gry: 

  1. W grze biorą udział wszyscy uczniowie.
  2. „Pociąg do ciągu” jest grą drużynową, tzn. że wspólnie pracujecie na ocenę dla całej grupy.
  3. Zestaw składa się z czterech zadań, jednak uczniowie nie widzą całej treści od razu. Widoczna jest tylko ta część, która jest w danej chwili rozwiązywana.
  4. Zakończenie danego zadania zgłaszamy przez podniesienie ręki i stanowcze „już”.
  5. Po zaliczeniu każdego zadania przedstawiciel drużyny losuje jedną kartkę (z fragmentem hasła w języku angielskim) w odpowiednim kolorze. Wylosowaną kartkę zanosi do swojego stolika.
  6. Każda drużyna ma prawo do wykorzystania trzech podpowiedzi nauczyciela prowadzącego, jedna podpowiedź kosztuje drużynę 5%.
  7. Po zaliczeniu wszystkich zadań drużyna układa hasło z zebranych kartek oraz tłumaczy je na język polski (można korzystać ze słowników, jeśli jest taka konieczność).
  8. Ułożone hasło drużyna przyczepia na swojej części tablicy.
  9. Wszystkie decyzje uczniowie podejmują drużynowo.
  10. Podczas gry uczniowie mogą korzystać z tablic maturalnych. 

 

Zasady oceniania. Każdy podpunkt jest wart taką samą liczbę procentów
Liczba zaliczonych podpunktów Miejsca na podium
Pierwsze Drugie Trzecie
1 zadanie 23% 22% 21%
2 zadanie 46% 44% 42%
3 zadanie 69% 66% 63%
4 zadanie 92% 88% 84%

 

W przypadku gdy żadna z drużyn nie rozwiąże zestawu do końca, uznaje się, że wszystkie drużyny ex aequo uzyskały pierwsze miejsce i otrzymują za każdy zaliczony podpunkt 23%.
Za prawidłowe ułożenie cytatu i przetłumaczenie go na język polski każda drużyna może zyskać dodatkowe 8% (po 4% za każdą z określonych wyżej czynności).
 

7 życiowych lekcji od Alberta Einsteina:

  1. Podążaj za swoją ciekawością.
  2. Bądź wytrwały w tym, co robisz.
  3. Używaj naturalnej mocy wyobraźni.
  4. Popełniaj mnóstwo błędów – wyciągaj lekcje.
  5. Żyj tu, gdzie jesteś – w „teraz”.
  6. Wiedz, że wiedza bierze się z doświadczenia.
  7. Nie oczekuj lepszych rezultatów, jeśli wciąż robisz to samo.


Ta lekcja pokazuje, że nawet w szkole średniej, przygotowując młodzież do matury, można się dobrze bawić. Oczywiście, takie lekcje zdarzają się stosunkowo rzadko, nie da się bowiem prowadzić wszystkich zajęć w ten sposób. Niemniej jednak warto korzystać z tego typu rozwiązań, przede wszystkim dlatego, aby pokazać uczniom, że „nie taki diabeł straszny, jak go malują”. Taka lekcja ma też ważny aspekt psychologiczny. Pokazuje tym, którzy mają problemy z matematyką, że potrafią. Uczniów zdolnych zaś uczy współpracy i dzielenia się wiedzą.

Załącznik nr 2

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI