Dział: Pomysł na lekcję

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Algebraiczne aspekty liczb całkowitych

„...algebra jest instrumentem intelektualnym, który został stworzony w celu wyjaśnienia ilościowych aspektów świata”.

Alfred North Whitehead (1861–1947) angielski uczony: filozof, matematyk i fizyk teoretyczny 
 

Czytaj więcej

Kontekst realistyczny na lekcjach matematyki – kilka pomysłów na angażujące zadania i projekty matematyczne

Będąc nauczycielem ponad dwadzieścia lat, nieraz słyszałam od uczniów pytania: Po co mi to? Dlaczego mam się tego uczyć? Czy to mi się przyda w życiu? O ile użyteczności podstawowych działań z reguły nikt nie kwestionuje, to z innymi umiejętnościami bywa różnie. A jak wiadomo, gdy uczymy się tylko dlatego, żeby się nauczyć, a nie dlatego, że czujemy wewnętrzną potrzebę opanowania jakiejś umiejętności, efekt bywa mizerny. Najlepsze efekty osiągamy wtedy, gdy sami chcemy posiąść nową wiedzę. Gdy wiemy, do czego możemy ją wykorzystać, w jaki sposób zastosować w praktyce.

Czytaj więcej

Ozoboty na lekcji matematyki

Ozoboty to małe robociki, które mogą być idealnym narzędziem w rękach nauczyciela. Można ich używać w celu zwiększenia zaangażowania uczniów w uczenie się. Ich wykorzystanie zachęca uczniów do rozwijania umiejętności XXI wieku, tak niezbędnych do przygotowania młodych ludzi do funkcjonowania na przyszłym rynku pracy. Prostota pracy z Ozobotami to ich dodatkowy walor. Jednocześnie ta prostota zastosowania pozytywnie wpływa na rozwiązywanie problemów przedmiotowych w połączeniu z nabywaniem przez uczniów umiejętności cyfrowych.

Czytaj więcej

Arytmetyka mentalna – jak zostać mistrzem matematycznym?

Matematyka uznawana jest za królową nauk. Wywiera duży wpływ na inne dziedziny. Niejednokrotnie wykorzystywana jest w życiu codziennym. Jednak w polskim systemie edukacji wciąż uznawana jest za skomplikowaną. Jak we współczesnych czasach rozbudzić ciekawość i zainteresowanie matematyką i jednocześnie nie zniechęcić ucznia? Tutaj przychodzi z pomocą japońska metoda, która została opracowana ponad 2000 lat temu.

Czytaj więcej

Serwisy z manipulatorami matematycznymi jako pomoc dydaktyczna w nauce matematyki

Matematyka to przedmiot, który dla lepszego zrozumienia omawianych zagadnień wymaga posłużenia się różnorodnymi pomocami dydaktycznymi. Wśród nich wymienić można wszelakie modele brył, ułamków, osie liczbowe, zegary, kości, liczmany, liczydła, przyrządy geometryczne itp. W dobie nauki zdalnej niezwykle pomocne okazały się także cyfrowe aplikacje z wirtualnymi manipulatorami, które pozwolę sobie zaprezentować.

Czytaj więcej

Twierdzenia, dowody i matematyczne rozumowania w szkole – dlaczego są tak ważne?

Istotą matematyki są twierdzenia i dowody. Na poziomie szkolnym dowody występują sporadycznie, a studenci bardzo się ich boją – pamiętam, że często przed różnego typu egzaminami pytano mnie, czy będą dowody i „negocjowano” ich liczbę. Nie jest to dziwne, bowiem ten crème de la crème matematyki to rzeczywiście śmietanka, ale dla uczniów i studentów ciężkostrawna.

Czytaj więcej

Wykorzystanie mediów społecznościowych w przygotowaniu do egzaminu z matematyki

Edukacja XXI wieku jest inna od tej, w której nam dane było się kształcić. Dziś mamy dużo większe możliwości. Czasem mam wrażenie, że w dzisiejszej edukacji brakuje tylko chęci, bowiem narzędzia, którymi dysponujemy zarówno my nauczyciele, jak i uczniowie, dają nieograniczoną przestrzeń samorozwoju i podnoszenia swoich kompetencji. Media społecznościowe są jednym z takich narzędzi. Jak je wykorzystać w systemie edukacji? Jak w pozytywny sposób zaskoczyć swoich uczniów?

Czytaj więcej

Trimino i Tarsia – stwórz własne gry

Według Wincentego Okonia gra dydaktyczna to „metoda nauczania wykorzystująca grę jako formę ułatwiającą zdobywanie wiedzy i umiejętności. Czynnikiem charakteryzującym tę metodę jest zabawa, która jest niezwykle przydatna w procesie uczenia”. Stosowanie gier dydaktycznych na lekcjach matematyki przynosi szereg korzyści, do których należą między innymi: zwiększone zaangażowanie uczniów, rozwijanie kreatywności i innowacyjności, zwiększenie efektywności uczenia się oraz rozwijanie umiejętności współpracy.

Czytaj więcej

Jak połączyć matematykę z programowaniem? Przykłady lekcji ze Scratchem i robotem Photon

Połączenie matematyki i programowania to jedna z wielu propozycji uatrakcyjnienia zajęć matematyki. Rozsądne i celowe wykorzystanie programowania na lekcjach matematyki będzie rozwijać u uczniów umiejętność rozumowania oraz wspierać ich w doskonaleniu umiejętności matematycznych.

Czytaj więcej