Obliczanie miar kątów powstałych w wyniku przecięcia dwóch prostych równoległych trzecią prostą − scenariusz zajęć

Pomysł na lekcję

Cele lekcji w języku ucznia:

POLECAMY

  • Dowiesz się, jakie kąty powstaną, gdy dwie proste równoległe przetniesz trzecią prostą.
  • Wyznaczysz miary kątów, które powstały w wyniku przecięcia dwóch prostych równoległych trzecią prostą.

Zadanie w kształceniu wyprzedzającym

Instrukcja dla nauczyciela
Wyślij uczniom instrukcję za pomocą dziennika elektronicznego. Linki do filmów możesz zapisać w postaci kodów QR i rozdać je uczniom w szkole. Kody QR są bardzo wygodne z tego względu, że większość uczniów korzysta ze smartfonów, na których może te filmy obejrzeć, będąc w dowolnym miejscu. Sposób udostępniania materiałów zależy tylko od Twojej umowy z uczniami i ich rodzicami.

Instrukcja dla ucznia
Obejrzyj film umieszczony pod linkiem: https://pistacja.tv/film/mat00202-proste-rownolegle-przeciete-trzecia-prosta-katy?playlist=483

Wiedza niezbędna do zrozumienia tematu
Aby w pełni zrozumieć materiał zawarty w tej playliście, upewnij się, że masz opanowane poniższe zagadnienia:
https://pistacja.tv/film/mat00205-budowa-kata-rodzaje-katow?playlist=134
https://pistacja.tv/film/mat00197-punkt-odcinek-prosta-polprosta?playlist=127

  • Oglądając film, zatrzymuj go i rozwiązuj zadania – w ten sposób sprawdzisz, czy rozumiesz prezentowany materiał.
  • W trakcie oglądania rób kolorowe notatki. Notowanie pozwala lepiej zapamiętać treść tego, co oglądasz.
  • Pobierz planszę podsumowującą i porównaj ją ze swoimi notatkami.
  • Jeśli w Twoich notatkach pojawiły się błędy, popraw je.
  • Pod notatkami zapisz pytania do nauczyciela, które zadasz na początku lekcji

     


Praca na lekcji
Przedstaw uczniom cele lekcji i sprawdź, czy je rozumieją. Zapisz je w widocznym miejscu. Wrócisz do nich na zakończenie lekcji. 
1. Ćwiczenie umiejętności wyznaczania miar kątów z wykorzystaniem związków między kątami. Praca w parach z zadaniami dotyczącymi wyznaczania miar kątów (5 minut).

Instrukcja dla nauczyciela
Możesz wykorzystać zadania o podstawowym stopniu trudności, znajdujące się w podręczniku lub zeszycie ćwiczeń. Zadanie to ma na celu sprawdzenie, czy uczniowie przygotowali się do lekcji. Praca w parach inicjuje wzajemne uczenie się uczniów.

Przykładowe zadanie
Wyznacz miary kątów oznaczonych literami alfabetu greckie
 


2. Sesja pytań i odpowiedzi (5 minut)
Instrukcja dla nauczyciela
To jest czas dla uczniów na zadawanie pytań dotyczących tematu lekcji, na podzielenie się ciekawostkami, swoimi refleksjami z nauczania wyprzedzającego. Pozwól uczniom na swobodę wypowiedzi, kieruj dyskusją tak, by pytający otrzymywał odpowiedź od innego ucznia, a w ostateczności od Ciebie. Pamiętaj, że nie musisz znać odpowiedzi na wszystkie pytania, mów o tym uczniom. Daj sobie i uczniom czas na poszukiwanie odpowiedzi i wróć do tematu, gdy będziesz gotowy. Buduj z uczniami pozytywne relacje, pozwalaj im na popełnianie błędów. Zamieniaj błędy w sytuacje uczące.

3. Podziel uczniów na grupy. Zadbaj o to, by każda grupa miała urządzenie z dostępem do internetu. Rozdaj grupom kod QR z linkiem do strony z zadaniami: https://szaloneliczby.pl/oblicz-miary-katow-katy-naprzemianlegle-odpowiadajace-wierzcholkowe-przylegle/ (15 minut).  
 


Instrukcja dla nauczyciela
Uczniowie rozwiązują test składający się z 10 zadań. Zadania są sprawdzane automatycznie, więc uczniowie mają od razu informację zwrotną, czy udzielili poprawnej odpowiedzi. Zadania są wybierane w kolejności losowej, więc nie ma możliwości, aby grupy przekazywały sobie odpowiedzi. Wyjaśnij uczniom, że mają tak pracować w grupie, aby każdy uczeń potrafił rozwiązać na tablicy losowo wybrane zadanie. Jeśli masz w klasie kilku uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, stwórz dla nich osobną grupę i pracuj razem z nimi. Możesz przygotować dla nich inny rodzaj zadań, dostosowany do ich indywidualnych potrzeb edukacyjnych.

4. Gra Eksperci (15 minut)
Instrukcja dla nauczyciela
Przygotuj jednakowe paski papieru do wpisywania zadań, pudełko na karteczki z zadaniami, instrukcję gry Eksperci. Przeprowadź grę zgodnie z instrukcją.

INSTRUKCJA GRY EKSPERCI

Czasem coś trzeba zrobić wolno, a czasem szybko. W teleturniejach liczy się szybkość. Na klasówce czy egzaminie też trzeba się zmieścić w czasie, więc takie umiejętności trzeba ćwiczyć.
Eksperci
Opracujcie i zapiszcie na odpowiednio oznaczonej karteczce (prawy, górny róg):

  • dwa zadania łatwe (karteczka oznaczona kółkiem),
  • dwa zadania trudne (karteczka oznaczona kwadratem),
  • dwa zadania zabawne (karteczka oznaczona trójkątem).

Na odwrocie kartki z zadaniem wpiszcie poprawne odpowiedzi.
Zbieramy zadania do pudełka, mieszamy i rozdajemy każdej grupie po 6 losowo wybranych zadań do sprawdzenia poprawności rozwiązania. Umawiamy się na znak lub sygnał, gdy grupa potrzebuje pomocy nauczyciela (np. żółta kartka w górze).
Po sprawdzeniu zadania wracają do pudełka. Nauczyciel dorzuca 15 zadań przygotowanych przez siebie wcześniej.

Przechodzimy do gry typu „jeden z dziesięciu”:
I tura
Do gry zapraszamy 14 uczniów:

  • 1 prowadzący,
  • 3 ekspertów,
  • 10 graczy.

Prowadzący czyta pytanie/zadanie, gracze zapisują odpowiedzi na kartkach i podnoszą rękę, gdy skończą. Eksperci pilnują, kto był pierwszy, i odbierają kartkę z odpowiedzią. Sprawdzają poprawność (mogą konsultować z nauczycielem). Zapisują punkty:

  • 2 punkty za zadanie z kółkiem,
  • 5 punktów za zadanie z kwadratem,
  • 10 punktów za zadanie z trójkątem.

Pierwsza grupa odpowiada na 5 pytań, eksperci podsumowują punkty i ustalają zwycięzcę tury.

II tura i kolejne
Do gry zapraszamy kolejnych uczniów i gramy tak jak w I turze.

5. Podsumowanie i ewaluacja lekcji (5 minut)
Poproś uczniów, aby przypomnieli, jakie były cele lekcji. Zawieś na drzwiach wyjściowych arkusz papieru z narysowaną tarczą strzelniczą. Poproś uczniów, aby, wychodząc, zaznaczyli na tarczy, w jakim stopniu zrealizowali cele lekcji. Im bliżej środka tarczy, tym materiał został przez nich lepiej opanowany. Do zaznaczania możesz wykorzystać „cenki”.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI