Moi uczniowie na pierwszej lekcji tworzą kartę wzorów i pojęć związanych z trójkątami. Zapisują na niej wszystkie definicje dotyczące odcinków w trójkątach, własności poszczególnych rodzajów trójkątów. Zapisują wzory potrzebne do obliczeń pól, cechy podobieństwa i wartości sinusów dla kątów 30, 45, 60, 120, 135, 150. Korzystają z tych kart przez cały czas omawiania działu „Trójkąty”. Na sprawdzianie mają do dyspozycji fragment tablic matematycznych CKE dotyczących trójkątów.
Takie zestawienie informacji i ciągłe sięganie do nich pozwala na utrwalenie wiadomości u większości uczniów.
POLECAMY
Cel lekcji
Przypomnienie własności trójkątów, zastosowanie wzorów dotyczących pól trójkątów i odcinków związanych z trójkątami.
Przebieg lekcji
Opcja pierwsza
Nauczyciel przygotowuje zalaminowaną, pociętą układankę. Najlepiej zalaminować w różnych kolorach (dla każdej grupy inny kolor) – ułatwi to potem porządkowanie i wykorzystanie jej kolejny raz.
- Podział uczniów na 3−4-osobowe zespoły (uczniowie dzielą się samodzielnie lub nauczyciel dzieli za pomocą np. kart).
- Nauczyciel omawia zadanie i prosi o przygotowanie zeszytów z notatkami.
- Uczniowie zaczynają pracę. Wykonują obliczenia. Układają zalaminowane kawałki układanek na stolikach.
- 10 minut przed końcem lekcji wszyscy sprawdzają poprawność wykonania zadania, np. poprzez sprawdzenie z wyświetlanymi na rzutniku odpowiedziami.
- Refleksja na koniec lekcji. Nauczyciel przygotowuje dla każdego ucznia 3 kartki samoprzylepne. Prosi o odpowiedź na 3 pytania: Co było dla mnie trudne? Z czym nie miałam/miałem problemów? Co powinnam/powinienem jeszcze zrobić, aby przygotować się do sprawdzianu?
- Uczniowie przyklejają karteczki na przygotowanych wcześniej miejscach. To doskonała informacja zwrotna dla nauczyciela mogąca pomóc w dalszej pracy.
Opcja druga
Nauczyciel przygotowuje pociętą układankę dla każdego ucznia. Potrzebny będzie także klej.
- Podział uczniów na 3−4-osobowe zespoły (uczniowie dzielą się samodzielnie lub nauczycielka dzieli za pomocą np. kart).
- Nauczyciel omawia zadanie i prosi o przygotowanie zeszytów z notatkami.
- Uczniowie zaczynają pracę. Wykonują obliczenia. Układają kawałki układanek na stolikach.
- 10 minut przed końcem lekcji wszyscy sprawdzają poprawność wykonania zadania, np. poprzez sprawdzenie z wyświetlanymi na rzutniku odpowiedziami. Po sprawdzeniu uczniowie wklejają prawidłowe ułożenie do zeszytów.
- Refleksja na koniec lekcji. Nauczyciel przygotowuje dla każdego ucznia 3 kartki samoprzylepne. Prosi o odpowiedź na 3 pytania: Co było dla mnie trudne? Z czym nie miałam/miałem problemów? Co powinnam/powinienem jeszcze zrobić, aby przygotować się do sprawdzianu? Uczniowie przyklejają karteczki na przygotowanych wcześniej miejscach. To doskonała informacja zwrotna dla nauczyciela mogąca pomóc w dalszej pracy.