CELE LEKCJI
1. Cele w zakresie wiedzy:
POLECAMY
- Uczeń rozumie pojęcie pochodnej jako miary tempa zmian funkcji.
- Uczeń zna (przynajmniej w zarysie) definicję pochodnej i potrafi ją wyjaśnić na przykładzie prędkości w ruchu.
- Uczeń wie, że istnieje druga pochodna, opisująca przyspieszenie (tempo zmian prędkości) (* opcjonalnie jako ciekawostka).
2. Cele w zakresie umiejętności:
- Uczeń potrafi zinterpretować pochodną w kontekście konkretnych sytuacji życiowych: ruch samochodu, medycyna, prognozowanie pogody, ekonomia, sport itp.
- Uczeń uświadamia sobie, jak ważne jest tempo zmian, a nie tylko sama wartość wielkości (np. odległości, temperatury, przychodu).
- Uczeń potrafi zaprezentować innym zastosowanie pochodnych i uzasadnić, dlaczego jest ono kluczowe w danej dziedzinie.
3. Cele w zakresie kompetencji kluczowych:
- Myślenie naukowe i rozwiązywanie problemów: poszukiwanie związków między teorią a praktyką.
- Komunikowanie się w języku ojczystym: dyskusje i prezentacje grupowe.
- Rozwój zainteresowań i ciekawości poznawczej: inspirowanie do samodzielnych poszukiwań związanych z matematyką i jej zastosowaniami.
METODY NAUCZANIA
- Burza mózgów: na początku lekcji, aby uruchomić skojarzeni...