Scenariusz lekcji matematyki

Pracownia matematyczna

Temat: Po co mi pochodna funkcji? (czyli pochodna jako „czujnik zmian”). 
Poziom: Liceum (poziom rozszerzony).
Czas trwania: 2 × 45 minut (lub 1 × 45 minut w skróconej wersji).

CELE LEKCJI

1. Cele w zakresie wiedzy:

POLECAMY

  • Uczeń rozumie pojęcie pochodnej jako miary tempa zmian funkcji.
  • Uczeń zna (przynajmniej w zarysie) definicję pochodnej i potrafi ją wyjaśnić na przykładzie prędkości w ruchu.
  • Uczeń wie, że istnieje druga pochodna, opisująca przyspieszenie (tempo zmian prędkości) (* opcjonalnie jako ciekawostka).
     

2. Cele w zakresie umiejętności:

  • Uczeń potrafi zinterpretować pochodną w kontekście konkretnych sytuacji życiowych: ruch samochodu, medycyna, prognozowanie pogody, ekonomia, sport itp.
  • Uczeń uświadamia sobie, jak ważne jest tempo zmian, a nie tylko sama wartość wielkości (np. odległości, temperatury, przychodu).
  • Uczeń potrafi zaprezentować innym zastosowanie pochodnych i uzasadnić, dlaczego jest ono kluczowe w danej dziedzinie.
     

3. Cele w zakresie kompetencji kluczowych:

  • Myślenie naukowe i rozwiązywanie problemów: poszukiwanie związków między teorią a praktyką.
  • Komunikowanie się w języku ojczystym: dyskusje i prezentacje grupowe.
  • Rozwój zainteresowań i ciekawości poznawczej: inspirowanie do samodzielnych poszukiwań związanych z matematyką i jej zastosowaniami.
     

METODY NAUCZANIA

  • Burza mózgów: na początku lekcji, aby uruchomić skojarzeni...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Matematyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI