Jak połączyć matematykę z programowaniem? Przykłady lekcji ze Scratchem i robotem Photon

Pomysł na lekcję

Połączenie matematyki i programowania to jedna z wielu propozycji uatrakcyjnienia zajęć matematyki. Rozsądne i celowe wykorzystanie programowania na lekcjach matematyki będzie rozwijać u uczniów umiejętność rozumowania oraz wspierać ich w doskonaleniu umiejętności matematycznych.

Zarówno matematyka, jak i programowanie wymagają od uczniów podobnych kompetencji, takich jak: umiejętność logicznego myślenia, dążenie do zrozumienia postawionego problemu i jego rozwiązania, odporność na niepowodzenia oraz umiejętność uczenia się na własnych błędach. Obie dziedziny uczą analizowania problemu, projektowania sposobu jego rozwiązania oraz sprawdzania poprawności znalezionego rozwiązania.
Wykorzystanie robota na lekcji matematyki w szkole podstawowej zwiększa zaangażowanie uczniów w doskonalenie matematycznych umiejętności. Dodatkowo na takich lekcjach pojawia się element rywalizacji. W tym wypadku rywalizacja między zespołami działa na uczniów motywująco. Każdy zespół chce, aby ich robot był najlepszy, aby najlepiej i najszybciej wykonał zadanie. Uczniowie sami z siebie będą wielokrotnie poprawiać swoje błędy, aż robot wykona zadanie bezbłędnie. Popełnione przez uczniów błędy są zatem dla nich doskonałą sytuacją edukacyjną, ponieważ uczniowie w naturalny sposób uczą się na swoich błędach. Są one okazją do zastanowienia się nad nimi w celu ich eliminacji i poszukania prawidłowego rozwiązania. W ten sposób uczniowie doskonalą i rozwijają umiejętność logicznego myślenia, cierpliwość oraz odporność na niepowodzenia. Pojawiający się błąd nie zniechęca ich do dalszej pracy. Wręcz przeciwnie. Uczniowie chcą go jak najszybciej wyeliminować, a to uruchamia u nich tak pożądany przez nauczycieli proces myślowy.
Scratch nie jest dla uczniów wielkim problemem, ponieważ już w klasach 1–3 uczą się programować w tym języku, a umiejętności te są rozwijane na zajęciach z informatyki na drugim etapie edukacyjnym. Poza tym wystarczą im nawet podstawowe umiejętności programowania w tym języku, aby napisać program sterujący robotem Photon (ryc. 1). Dodatkowo uczniowie zauważają, że programowanie nie jest...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Matematyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 3000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania matematyki.

Otrzymuj co 2 miesiące gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia oraz jak angażować uczniów i podnosić ich aktywność.

750 artykułów online
12 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
75 numerów archiwalnych
220 zadań online
40 autorów – specjalistów
Czasopismo Matematyka • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI