Wielu uczniom zadania wymagające argumentowania i wnioskowania wydają się bardzo trudne. W efekcie uczniowie ci, gdy tylko zobaczą w postawionym przed nimi zadaniu polecenie „Uzasadnij”, „Wykaż, że” lub „Wybierz najlepszą opcję/rozwiązanie”, rezygnują z podejmowania prób zmierzenia się z takim zadaniem. Dotyczy to również zadań na egzaminie ósmoklasisty, a wcześniej egzaminu gimnazjalnego. A zatem przed nauczycielami matematyki postawiono bardzo trudne zadanie. Nie można rozwinąć u uczniów umiejętności rozumowania, wnioskowania i argumentowania na jednej lub kilku lekcjach matematyki. Nie wystarczy to robić co jakiś czas czy na wybranych lekcjach. Należy to czynić na każdej lekcji matematyki, wykorzystując do tego celu różnorodne metody i techniki nauczania.
POLECAMY
Co wolałbyś… – uzasadnij matematycznie
Narzędzie zostało opracowane przez Andrew Stadela, nauczyciela w Chaffey Joint Union High School District w południowej Kalifornii. Jest ono arkuszem, z którym uczniowie pracują samodzielnie lub w parach podczas rozwiązywania zadań typu „Uzasadnij, która z dwóch/trzech podanych opcji jest lepsza i dlaczego?”. Nauczyciel przygotowuje dla ucznia, w formie graficznej, dwie lub trzy propozycje do wyboru, np. „Co wolałbyś: 1/3 tortu czy 33% tego samego tortu?”....