Od najmłodszych lat dzieci bardzo chętnie uczestniczą w grach i zabawach umysłowych, chętnie rozwiązują zagadki, krzyżówki czy rebusy. Wszystkie te formy zabaw stanowią dla nich rozrywkę, która jest przeciwieństwem obowiązków szkolnych. Wprowadzając do procesu edukacyjnego elementy gier, zagadek lub ciekawych problemów do rozwiązania, stwarzamy sytuacje, w których dzieci angażują się emocjonalnie w pracę na lekcji, chętniej pracują i dążą do osiągnięcia jak najlepszych wyników. Wspólne rozwiązywanie łamigłówek uaktywnia wszystkie dzieci oraz prowokuje do dyskusji i dzielenia się swoimi spostrzeżeniami. Zakończone sukcesem zmierzenie się z problemem często jest dla dziecka okazją do uwierzenia we własne możliwości czy pozbycia się nieśmiałości.
Przeprowadzenie lekcji w postaci zagadki detektywistycznej daje nauczycielowi możliwość zwiększenia aktywności uczniów, jest skutecznym czynnikiem kształtującym motywację ucznia, niezbędną w procesie uczenia się. Chęć rozwiązania zagadki, wygrania z innymi stanowi silną motywację do zmierzenia się z zadaniami. Wiedza w taki sposób przekazana jest znacznie lepiej utrwalona niż za pomocą bardziej tradycyjnych metod nauczania. Uczeń zaangażowany w rozwiązanie zagadki zdobywa wiedzę w sposób aktywny, a nauczyciel może ubrać niezbędną licz...
Sposób na powtórzenie, czyli superagenci w akcji
Lekcje powtórzeniowe to świetna okazja, by – porządkując i utrwalając zdobytą wiedzę – doskonale bawić się na zajęciach. Warto w tym celu wykorzystać zagadki detektywistyczne. Dzieci, wcielając się w rolę superagentów, muszą poznać tajemniczą historię i rozwikłać zagadkę. Łamigłówki takie same w sobie mają wielką zaletę. Ich rozwiązywanie pozwala zaspokoić ciekawość, niejednokrotnie zaskakuje ucznia, ale przede wszystkim zaprasza go do wspólnej zabawy.