Aby informacja dotarła do mózgu i została przetworzona, a następnie zapamiętana, trzeba wykonać szereg czynności, z których nie zawsze zdajemy sobie sprawę. Im większa liczba kanałów uczestniczy w pozyskiwaniu informacji, tym większa szansa na jej zapamiętanie. Na lekcji matematyki trudno byłoby polizać prostą, aby poczuć jej smak, lub pogłaskać funkcję, by przekonać się, jaka jest w dotyku (chociaż na przykład osoby niewidome mogą „dotknąć” funkcji, czyli wypukłego wykresu). W zdecydowanej większości przypadków pozostaje nam kanał słowny – nauczyciel mówi, a uczeń słucha – oraz kanał wzrokowy – kiedy uczeń zapoznaje się z materiałem wizualnym w podręczniku, prezentacji czy karcie pracy. Jeśli chcemy, jako nauczyciele, aby nasi uczniowie zatrzymali wzrok na jakiejś informacji, musi być ona dla nich podana w sposób atrakcyjny. Najlepiej jeśli przekonamy uczniów do tworzenia własnych notatek wizualnych.
Pierwszym krokiem do tego mogą być przygotowane przez nauczyciela karty pracy. W zależności od poziomu nauczania i konkretnego zespołu klasowego będą one wyglądały trochę inaczej. Niemniej wszystkie powinny zawierać pewne elementy, które pomogą w nauce.
Po pierwsze: najważniejszy jest tytuł. To on informuje, czego dotyczy notatka czy karta pracy. Powinien być w miarę krótki. Zapisujemy go wyróżniającym się kolorem, na kolorowym tle lub w szarfie. Zawsze preferuję tworzen...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Matematyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
- ...i wiele więcej!