Na konieczność rozwijania u uczniów umiejętności rozumowania i wnioskowania zwraca uwagę podstawa programowa. W preambule do podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkole podstawowej możemy m.in. przeczytać, że jednym z trzynastu celów kształcenia ogólnego na tym etapie jest „rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania”. Natomiast sama podstawa programowa matematyki wskazuje, że jednym z celów kształcenia jest „Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie”. Również w warunkach i sposobie realizacji podstawy programowej jej autorzy szczególną uwagę zwracają na znaczenie rozumienia przez uczniów sensu reguł formalnych oraz uwzględnienia w procesie kształcenia ucznia konieczności rozwijania u niego umiejętności wnioskowania.
Mając na uwadze zadania, jakie przed nauczycielem matematyki stawia podstawa programowa, chciałabym zaprezentować trzy proste narzędzia wizualne służące rozwijaniu u uczniów umiejętności wnioskowania. Każde z przedstawionych narzędzi może być wykorzystane i w edukacji matematycznej uczniów klas 1–3, i na lekcjach matematyki klas starszych.
POLECAMY