Na konieczność rozwijania u uczniów umiejętności rozumowania i wnioskowania zwraca uwagę podstawa programowa. W preambule do podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkole podstawowej możemy m.in. przeczytać, że jednym z trzynastu celów kształcenia ogólnego na tym etapie jest „rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania”. Natomiast sama podstawa programowa matematyki wskazuje, że jednym z celów kształcenia jest „Dostrzeganie regularności, podobieństw oraz analogii i formułowanie wniosków na ich podstawie”. Również w warunkach i sposobie realizacji podstawy programowej jej autorzy szczególną uwagę zwracają na znaczenie rozumienia przez uczniów sensu reguł formalnych oraz uwzględnienia w procesie kształcenia ucznia konieczności rozwijania u niego umiejętności wnioskowania.
Mając na uwadze zadania, jakie przed nauczycielem matematyki stawia podstawa programowa, chciałabym zaprezentować trzy proste narzędzia wizualne służące rozwijaniu u uczniów umiejętności wnioskowania. Każde z przedstawionych narzędzi może być wykorzystane i w edukacji matematycznej uczniów klas 1–3, i na lekcjach matematyki klas starszych.
POLECAMY
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Matematyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
- ...i wiele więcej!
Dołącz do 3000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania matematyki.
Otrzymuj co 2 miesiące gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia oraz jak angażować uczniów i podnosić ich aktywność.