Bezpośredniość i oczywistość tego stwierdzenia stała się dla mnie inspiracją do przygotowania artykułu. Olej, wiadomo, szeroko rozumiana mądrość i odpowiedzialność. Ołów…, no właśnie. Czynniki zatrzymujące uczącego się przy pracy i zaangażowaniu. Od wielu lat badam te czynniki, które nazywane są uwarunkowaniami efektów kształcenia. Jednym z głównych czynników warunkujących te efekty jest motywacja, bo to właśnie ona utrzymuje uczących się przy pracy.
Pod koniec 2023 r. trafiłem na młodego pedagoga Peps’a Mccrea. Ten amerykański autor, bardzo mało znany w polskiej literaturze, prezentuje bardzo praktyczne i użyteczne w realiach szkolnych rozumienie kwestii motywacyjnych. W swojej krótkiej książce[1]
Mccrea wymienia kluczowe kwestie związane z motywacją, podkreślając jej istotny wpływ na zachowanie, proces uczenia się oraz dobre samopoczucie. Motywacja jest skomplikowana i niewidoczna, co utrudnia jej zrozu...
Koncepcja motywacji Peps’a Mccrea jako szansa na lepszą skuteczność w nauczaniu matematyki
W 1961 r. Zbigniew Pietrasiński sformułował następujące zdanie: „O postępach w nauce decyduje posiadanie oleju w głowie i ołowiu w miejscu łączącym człowieka z krzesłem”.