Zachęca się, aby uczniowie nie bali się popełniania błędów i, jeśli już się zdarzą, starali się dociec ich przyczyny… Ppieram takie podejście. Sam też zresztą w swoim zawodowym życiu (i nie tylko) popełniam błędy i robię wiele, by wyciągać z nich pożyteczne wnioski na przyszłość. Istnieje jednak kilka błędów, których nauczyciel z całą energią powinien unikać. Warto mieć świadomość ich powagi i istnienia. Pozwolę sobie zaprezentować Czytelnikom listę dziesięciu najpoważniejszych błędów w nauczaniu. Zacznijmy od końca.
POLECAMY
Błąd nr 10
Kiedy zadajesz pytanie w klasie, natychmiast prosisz o odpowiedź ochotników.
Pozostali uczniowie nawet nie podejmą próby poszukania odpowiedzi na zadane pytanie. Takie podejście do pracy z uczniami bardzo ogranicza zaangażowanie poznawcze uczniów podczas lekcji. Większość z nich nie zaangażuje się wcale.
Błąd nr 9
Prosisz swoich uczniów o odpowiedź z zaskoczenia.
Wskazujesz palcem i mówisz: „Może ty!”. Takie zestresowanie ucznia na pewno nie pomaga w jego twórczym myśleniu. Ponadto uczniowie nieśmiali, niepewni siebie, będą bardziej skupiać się na obronie przed zaskoczeniem niż na uczeniu się. Warto dać uczniom czas na przemyślenie odpowiedzi na zadane pytanie. Można też dać sposobność przedyskutowania problemu z innymi uczniami.
Błąd nr 8
Zamie...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Matematyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
- ...i wiele więcej!