Dział: O!kręgi rozwoju

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Matematyka, którą się rozumie: konceptualna rewolucja w nauczaniu

Umiejętności ucznia w posługiwaniu się narzędziami matematycznymi pozwalają między innymi na znajdowanie numerycznych odpowiedzi w zadaniach. Jednak matematyka oferuje znacznie więcej. Na lekcjach tego przedmiotu uczeń ma także możliwość rozwijania myślenia matematycznego, które kształtuje się między innymi poprzez konceptualną interpretację wyników tych operacji, szczególnie w kontekście nauk przyrodniczych. Matematyka postrzegana jako narzędzie do zrozumienia innych dziedzin nauki staje się przedmiotem praktycznym i interesującym.

Czytaj więcej

Pochodne funkcji, czyli matematyczny czujnik zmian

„Po co mi ta pochodna? Gdzie ja tego użyję w życiu?” – to pytanie zadaje sobie prawie każdy uczeń na lekcji matematyki w szkole średniej. I wcale się nie dziwię! Kiedy patrzy się na skomplikowane wzory w zeszycie czy na szkolnej tablicy, trudno dostrzec ich związek z rzeczywistością. A jednak pochodna to jedno z najpotężniejszych narzędzi, jakie wymyślili matematycy – narzędzie, które dosłownie zmienia świat wokół nas.

Czytaj więcej

Matematyka konceptualna w praktyce

Umiejętności ucznia w posługiwaniu się narzędziami matematycznymi pozwalają między innymi na znajdowanie numerycznych odpowiedzi w zadaniach. Jednak matematyka oferuje znacznie więcej. Na lekcjach tego przedmiotu uczeń ma także możliwość rozwijania myślenia matematycznego, które kształtuje się między innymi poprzez konceptualną interpretację wyników tych operacji, szczególnie w kontekście nauk przyrodniczych. Matematyka postrzegana jako narzędzie do zrozumienia innych dziedzin nauki staje się przedmiotem praktycznym i interesującym.

Czytaj więcej

Koncepcja motywacji Peps’a Mccrea jako szansa na lepszą skuteczność w nauczaniu matematyki

W 1961 r. Zbigniew Pietrasiński sformułował następujące zdanie: „O postępach w nauce decyduje posiadanie oleju w głowie i ołowiu w miejscu łączącym człowieka z krzesłem”.

Czytaj więcej

Jak rozwijać kreatywność uczniów?

Kreatywność – mityczne pojęcie odmieniane w edukacji przez wszystkie przypadki, a jednocześnie często błędnie rozumiane i nadmiernie wiązane z twórczością artystyczną lub technologiami. Jak ją oswoić, aby dać szansę rozkwitnąć uczniom i uczennicom? Najnowsze badania pokazują, że to właśnie nastawienie nauczyciela ma decydujące znaczenie dla wspierania rozwoju tej cechy u młodych.

Czytaj więcej

Matematyczne wojny – dramatyczna strona królowej nauk

Matematyka to dziedzina rządzona logiką, precyzją i obiektywnością, więc wydaje się ostatnim miejscem, gdzie można spotkać konflikty. Jednak historia matematyki ujawnia fascynujący świat ludzkich pasji, rywalizacji i dramatycznych konfrontacji, które kształtowały jej oblicze. Te matematyczne wojny rozgrywające się na kartach podręczników, w laboratoriach i na salach akademickich często były o wiele więcej niż tylko dysputami o aksjomatach i teoriach. Były odzwierciedleniem głębokich ideologicznych różnic, osobistych ambicji i nieskończonej żądzy odkrywania.

Czytaj więcej

Project Based Learning, czyli o uczeniu projektowym

Uczenie przez praktykę to istotny filar dzisiejszej edukacji, odpowiadający na wymagania współczesności i potrzebę rozwoju kompetencji przyszłości. Wśród ważnych trendów dydaktycznych na wszystkich szczeblach edukacyjnych – od szkoły podstawowej po wyższe uczelnie – prężnie rozwija się metodologia Project Based Learning, czyli uczenia metodą projektu. To model, w którym sprawczość oddaje się osobom uczącym się. Jest to kolejna tendencja odzwierciedlająca zmieniającą się pozycję nauczyciela czy wykładowcy. Chodzi o odejście od modelu podawczego, wykładowego w kierunku facylitacji procesu, bycia trenerem i moderatorem zmian.

Czytaj więcej