Dział: O!kręgi rozwoju

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Budujemy pomnik Nauczyciela Idealnego w roku Mikołaja Kopernika

W lutym 2023 roku obchodziliśmy 550 urodziny Mikołaja Kopernika. Chcąc dołączyć do tego radosnego świętowania, postanowiłem uporządkować i pokazać Czytelnikom „Matematyki” część mojej kolekcji fotografii pomników tego wielkiego astronoma. Ale przecież tak naprawdę nie chcę pisać tylko o pomnikach naukowca, kanonika, lekarza i matematyka. Z całą pewnością zajmuje on należne mu miejsce na cokołach pomników, a wizerunek Kopernika kreowany na przestrzeni wieków pokazuje pewien obraz ideału. A czy istnieją nauczyciele idealni? Czy warto się starać iść w kierunku ideału? Czy warto być nauczycielem idealnym?

Czytaj więcej

Nauczanie przez doświadczanie, czyli matematyka w edukacji STEAM

Edukacja STEAM-owa integruje wiedzę i umiejętności z różnych obszarów nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki. Nazwa STEAM pochodzi z języka angielskiego. Jest akronimem słów: science, technology, engineering, art i mathematics.

Czytaj więcej

Lekcje piastowskie. Lekcja 1. Kształt, znaczenie, informacja

Od pewnego czasu mam spotkania z licealistami w podwarszawskim Piastowie (LO im. Adama Mickiewicza). Stąd i tytuł: Lekcje piastowskie. Szkoła jest nowoczesna, ładna, korzystnie położona (3 minuty od stacji kolejki podmiejskiej). Obecni pierwszoklasiści będą już mogli zdawać maturę międzynarodową. Stanąłem przed trudnym zadaniem: Jak i o czym opowiadać? Czego ich uczyć?

Czytaj więcej

Kamienie milowe w rozwoju matematyki

Ważną informacją dla Czytelnika może być to, że mój PESEL zaczyna się cyfrą 4. To daje mi pewien przywilej – otóż mogę sobie gawędzić o tym i o owym, w szczególności o tym, co fascynowało mnie od zawsze, czyli o matematyce. A o kamieniach milowych w jej rozwoju piszę tak, jak to widzę. Koledzy i Koleżanki, którzy/które bardziej profesjonalnie zajmują się historią matematyki, mogą inaczej postawić akcenty, wyróżnić to, o czym ja tylko wspomniałem i wytknąć mi, że pewne fakty przeceniam, innych nie doceniam. Ja to jednak tak widzę. Postawiłem dwanaście kamieni. To ładna, symboliczna liczba.

Czytaj więcej

Matematyczne mantry, czyli jak pomóc uczniom w uczeniu się

Z niezrozumiałych dla mnie powodów moi licealiści kiepsko zapamiętywali definicję logarytmu i nie potrafili określić wartości logarytmów o różnych podstawach. Gdy zaczęłam się zastanawiać nad tym, dlaczego tak się dzieje, uświadomiłam sobie, że po prostu uczniowie spotkali się z logarytmami po raz pierwszy, że jest to dla nich zupełnie nowe działanie i potrzebują czasu i ćwiczeń, aby logarytmowanie stało się tak samo oczywiste jak potęgowanie. W poniższym materiale przedstawię kilka trików, które ułatwiają uczniom zrozumienie i przyswojenie materiału.

Czytaj więcej

Zadania – sedno szkolnej matematyki

Niektórzy nauczyciele matematyki koncentrują się na lekcjach głównie na rozwiązywaniu zadań. To racjonalne podejście, bo nauczycieli „rozlicza się” z wyników dwóch egzaminów – po ósmej klasie i matury, ale oczywiście źle jest, gdy nauczyciel skupia się wyłącznie na tradycyjnych zadaniach. Jak na matematyczne zadania spojrzeć szerzej i dostosowywać je do aktualnych potrzeb lekcyjnych? Kilka wskazówek przedstawię w poniższym artykule.

Czytaj więcej

Potęga różnorodności na lekcji matematyki. 10 czynników zróżnicowania uczniów w klasie szkolnej

Murawa kserotermiczna, czyli łąka kwietna, to zbiorowisko roślin wyróżniające się niezwykłą bioróżnorodnością. Klasa szkolna przypomina w pewnym sensie łąkę kwietną, jest bowiem bardzo zróżnicowana. Zrozumienie tego faktu i pogodzenie się z nim daje niezwykłe korzyści zarówno dla uczniów, jak i dla uczących ich nauczycieli. Każdy uczeń uczy się matematyki inaczej – w innym tempie, w różnej jakości, z różnym zaangażowaniem i skutecznością. Dla nauczyciela jest to podstawa do sformułowania wniosku, który bardzo trudno przebija się przez szkolną rzeczywistość – nie można uczyć wszystkich tego samego w ten sam sposób.

Czytaj więcej

Matematyczne iskierki w mroku. Problematyka nauczania matematyki osób niedowidzących

Temat artykułu pojawił się w związku z przygotowywaną książką o nauczaniu matematyki. W książce tej, jeden rozdział poświęcony jest nauczaniu matematyki uczniów ze specyficznymi potrzebami, a fragment tego rozdziału dotyczy właśnie uczniów słabowidzących i niewidomych. Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla studentów – przyszłych nauczycieli matematyki lub uczących już nauczycieli tego przedmiotu, ponieważ adresaci książki bardzo rzadko w swojej pracy spotykają uczniów z poważnymi problemami z widzeniem. Uważam, że nauczyciele uczniów widzących powinni znać opisywaną w artykule problematykę, ponieważ może to znacznie wzbogacić ich nauczycielskie rzemiosło w pracy ze zwykłymi uczniami.

Czytaj więcej