Kreatywni na matematyce na co dzień i od święta

Pomysł na lekcję

Kreatywność uczniów jest kluczowym elementem w rozwijaniu ich zdolności krytycznego myślenia oraz rozwiązywania problemów. W obliczu rosnących wyzwań współczesnej edukacji nauczyciele coraz częściej sięgają po innowacyjne metody nauczania, które nie tylko angażują, ale także inspirują młodych ludzi do twórczego myślenia. Jednym z efektywnych sposobów rozwijania kreatywności jest wprowadzenie aktywności związanych z matematycznym myśleniem, które mogą być realizowane przy okazji różnych świąt, wydarzeń. Takie podejście pozwala uczniom zobaczyć, że matematyka nie jest jedynie abstrakcyjną dyscypliną, ale narzędziem, które można zastosować w codziennym życiu.

Podejmowanie różnych aktywności umożliwia uczniom odkrywanie radości z nauki poprzez zabawę i eksperymentowanie. 
To nie tylko wzmacnia ich umiejętności matematyczne, ale także rozwija wyobraźnię, umożliwiając spojrzenie na problemy z nowej perspektywy. 
Poniżej podzielę się przykładami takich aktywności, które podejmuję z moimi uczniami. Pokazują one, jak kreatywne podejście do nauczania matematyki może wzbogacić proces edukacyjny i sprawić, że nauka stanie się prawdziwą przygodą.

POLECAMY

Dzień Kropki

Pierwszą okazją w rozpoczynającym się nowym roku szkolnym może być Dzień Kropki, który obchodzimy 15 września. Święto to może być inspiracją do stworzenia ciekawych zajęć matematycznych, które zachęcą uczniów do twórczego myślenia i rozwijania umiejętności matematycznych.
Kropka może kojarzyć się z kołem, okręgiem czy po prostu punktem. Zatem jest wiele możliwości aktywności, które można podjąć podczas takich zajęć. Kropkowe sudoku, tworzenie kompozycji z kolorowych kół, ćwiczenia z wykorzystaniem geoplanu czy wreszcie zaznaczanie i odczytywanie punktów w układzie współrzędnych – to tylko niektóre pomysły, które można wykorzystać przy okazji obchodów tego święta. 
W przypadku kompozycji z kół ważne jest, by uczniowie samodzielnie je rysowali. Młodsi mogą odrysowywać koła od przedmiotów codziennego użytku, starsi powinni wykorzystać cyrkiel. Z doświadczenia wiem, że uczeń klasy III świetnie poradzi sobie z obsługą tego przyrządu. Nie wyręczajmy uczniów w tej czynności, nie drukujmy gotowych zestawów. Uczeń powinien samodzielnie dobrać rozmiar koła, narysować je, wyciąć, a następnie stworzyć wykreowaną przez siebie kompozycję.
Przy okazji porozmawiajmy z uczniami o takich pojęciach, jak: koło, okrąg, średnica czy promień....

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Matematyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI