Podejmowanie różnych aktywności umożliwia uczniom odkrywanie radości z nauki poprzez zabawę i eksperymentowanie.
To nie tylko wzmacnia ich umiejętności matematyczne, ale także rozwija wyobraźnię, umożliwiając spojrzenie na problemy z nowej perspektywy.
Poniżej podzielę się przykładami takich aktywności, które podejmuję z moimi uczniami. Pokazują one, jak kreatywne podejście do nauczania matematyki może wzbogacić proces edukacyjny i sprawić, że nauka stanie się prawdziwą przygodą.
POLECAMY
Dzień Kropki
Pierwszą okazją w rozpoczynającym się nowym roku szkolnym może być Dzień Kropki, który obchodzimy 15 września. Święto to może być inspiracją do stworzenia ciekawych zajęć matematycznych, które zachęcą uczniów do twórczego myślenia i rozwijania umiejętności matematycznych.
Kropka może kojarzyć się z kołem, okręgiem czy po prostu punktem. Zatem jest wiele możliwości aktywności, które można podjąć podczas takich zajęć. Kropkowe sudoku, tworzenie kompozycji z kolorowych kół, ćwiczenia z wykorzystaniem geoplanu czy wreszcie zaznaczanie i odczytywanie punktów w układzie współrzędnych – to tylko niektóre pomysły, które można wykorzystać przy okazji obchodów tego święta.
W przypadku kompozycji z kół ważne jest, by uczniowie samodzielnie je rysowali. Młodsi mogą odrysowywać koła od przedmiotów codziennego użytku, starsi powinni wykorzystać cyrkiel. Z doświadczenia wiem, że uczeń klasy III świetnie poradzi sobie z obsługą tego przyrządu. Nie wyręczajmy uczniów w tej czynności, nie drukujmy gotowych zestawów. Uczeń powinien samodzielnie dobrać rozmiar koła, narysować je, wyciąć, a następnie stworzyć wykreowaną przez siebie kompozycję.
Przy okazji porozmawiajmy z uczniami o takich pojęciach, jak: koło, okrąg, średnica czy promień....