Nacisk na zrozumienie konceptualne stał się podstawą do wprowadzenia w 2010 r. Common Core State Standards (CCSS) w USA¹. Ich pozytywne efekty są już widoczne – uczniowie wykazują głębsze zrozumienie matematyki na ogólnokrajowych egzaminach, takich jak AP Precalculus, AP Calculus, a także z fizyki.
Koncepcyjne rozumienie pojęć matematycznych poprzez rozwijanie myślenia matematycznego jest również promowane w nowych programach nauczania matematyki w Polsce (rozporządzenie z dnia 28 czerwca 2024 r.²). Kongres dla nauczycieli matematyki stanowi doskonałą okazję do podzielenia się amerykańskimi doświadczeniami w tym zakresie oraz do zaproponowania rozwiązań, które mogą pomóc w promowaniu matematyki jako nauki zrozumiałej i lubianej przez każdego ucznia.
Jakkolwiek dydaktyczne aspekty wdrażania ucznia do myślenia matematycznego będą omawiane podczas mojego wykładu na VI Ogólnopolskim Kongresie dla Nauczycieli Matematyki, w niniejszym artykule chciałbym przedstawić przykład dwóch otwartych zadań (z amerykańskie...
Matematyka, którą się rozumie: konceptualna rewolucja w nauczaniu
Umiejętności ucznia w posługiwaniu się narzędziami matematycznymi pozwalają między innymi na znajdowanie numerycznych odpowiedzi w zadaniach. Jednak matematyka oferuje znacznie więcej. Na lekcjach tego przedmiotu uczeń ma także możliwość rozwijania myślenia matematycznego, które kształtuje się między innymi poprzez konceptualną interpretację wyników tych operacji, szczególnie w kontekście nauk przyrodniczych. Matematyka postrzegana jako narzędzie do zrozumienia innych dziedzin nauki staje się przedmiotem praktycznym i interesującym.