Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , TIK-owy narzędziownik

18 listopada 2019

NR 41 (Listopad 2019)

Onlinowe gry matematyczne

0 36

Nauczyciel z kredą przy tablicy i znudzony uczeń, siedzący w ławce na lekcjach matematyki, to widok, który należy jak najszybciej zmienić. W jaki sposób? Wprowadzić technologię do klasy. Narzędzia TIK zwiększają bowiem efektywność nauczania dzięki ciekawym, angażującym, interaktywnym ćwiczeniom i grom.

Taka strategia nauczania w dużej mierze zależy od znajomości dostępnych w sieci narzędzi oraz ich umiejętnego wykorzystania do osiągnięcia celów lekcji. Ćwiczenie czyni mistrza, a biegłość w matematyce na wszystkich poziomach na pewno wymaga powtarzania. Dlatego warto tworzyć interaktywne gry, które matematycznie rozwiną uczniów, zaangażują i zmotywują do działania. Tak zaplanowana lekcja z pewnością wzbudzi zainteresowanie królową nauk, a wciągające i zabawne gry ułatwią przyswajanie kluczowych matematycznych pojęć.

Internet oferuje wiele bezpłatnych stron internetowych, na których szybko i łatwo można stworzyć gry i interaktywne ćwiczenia. Z łatwością uruchomi się je na komputerze, interaktywnej tablicy, tablecie i smartfonie. Oto kilka aplikacji webowych z przyjaznym interfejsem i bezpłatnym dostępem, które naszym zdaniem sprawdzą się na lekcjach matematyki.

Aplikacja QUIZLET


Ta internetowa i mobilna aplikacja umożliwia nauczycielom tworzenie własnych materiałów do nauki i przekształcanie ich w gry. Treści edukacyjne umieszczone są na interaktywnych fiszkach, ułatwiających uczniom naukę, ponieważ dziecko powtarza tylko te zagadnienia, których jeszcze się nie nauczyło. Aby korzystać z kart na Quizlecie, uczniowie nie potrzebują konta – udostępniony za pomocą linku zestaw kart będzie dostępny nie tylko w przeglądarce internetowej, ale również w trybie offline w aplikacji mobilnej, zainstalowanej na tablecie lub smartfonie. Z platformy korzystają nauczyciele na całym świecie. Udostępniają własne zestawy fiszek, z których mogą korzystać pozostali użytkownicy aplikacji. Wśród nich są również nauczyciele matematyki. Publikowane przez nich zestawy z pewnością uatrakcyjnią lekcje w niejednej polskiej szkole. Ale Quizlet to nie tylko fiszki, ponieważ aplikacja ta przekształca elektroniczne karty w gry oraz generuje dodatkowe tryby nauki, takie jak:

  • Ucz się – dopasowanie słowa do definicji lub rysunku.
  • Pisanie – podanie definicji.
  • Ćwiczenie – wpisanie tego, co się usłyszy.
  • Test – automatycznie generowany przez system, z różnymi typami pytań do wyboru: prawda/fałsz, wielokrotny wybór, dopasuj pytanie do odpowiedzi, napisz. Po zakończonym teście aplikacja pokazuje nam stopień opanowania wiadomości. Istnieje też możliwość wydrukowania testu. Poniżej zrzut z aplikacji (ryc. 1).

  Ryc. 1


Gry Grawitacja i Dopasowanie


Z kolei Grawitacja i Dopasowanie to proste gry, które w zabawny sposób sprawdzają opanowanie materiału. Dopasowanie to gra, w której użytkownik musi połączyć w pary rozsypane na ekranie definicje i objaśnienia. Zadanie wykonuje się na czas, dzięki czemu tworzony ranking jest dodatkową motywacją do nauki. Natomiast Grawitacja to zabawa, w której z góry ekranu spadają asteroidy z objaśnieniami, zadaniem gracza jest jak najszybsze wpisanie poprawnej definicji. W tej grze czas też ma znaczenie. Ponadto możemy ustawić stopień trudności. Do wyboru mamy trzy opcje: łatwą, średnią i trudną (ryc. 2).

 Ryc. 2

Warto wspomnieć, że istnieje możliwość dodawania do fiszek plików graficznych (za darmo, zamieszczonych na Quizlecie lub wczytując je z komputera w wersji płatnej), dzięki czemu wygenerowanie kart np. z rysunkami figur geometrycznych czyrodzajami kątów nie przysporzy użytkownikowi żadnej trudności. Fiszki mogą być również doskonałym sposobem na podsumowanie większej partii materiału. Uruchomione w klasie na tablicy interaktywnej, pomogą uczniom utrwalić niezbędne wiadomości. Przykładowy wygląd fiszki znajduje się na ryc. 3.

Ryc. 3.. Grafika udostępniona przez Quizlet

Strona WordWall


Inną platformą do tworzenia interaktywnych gier jest strona WordWall, przyjazna dla ucznia i łatwa w obsłudze dla nauczyciela. Większość interaktywnych szablonów gier ma opcję wydruku, pozwala ona więc na szybkie tworzenie zindywidualizowanych kart pracy.

Można je pobrać w formacie PDF lub wydrukować bezpośrednio ze strony. Aby uruchomić przygotowaną, interaktywną grę, wystarczy dostęp do internetu i dowolne urządzenie, takie jak komputer, tablet, smartfon czy interaktywna tablica. Tworzenie gier jest banalnie proste dzięki umieszczonym na stronie szablonom. Mamy do wyboru kilkanaście różnych aplikacji, m.in. quizy, krzyżówki i gry zręcznościowe. Po utworzeniu ćwiczenia można dodatkowo zmieniać szablony, dzięki czemu mamy grę, która wygląda zupełnie inaczej, choć zawiera te same treści. 

Aby pracować z WordWall na lekcjach matematyki, nie trzeba zawsze samemu tworzyć gier. Można skorzystać z tych udostępnionych przez innych nauczycieli. Takie gry w dowolnym momencie warto dostosować do grupy swoich uczniów poprzez dodanie bądź usunięcie wybranych treści. Uczniom z SPE z pewnością ułatwi korzystanie z platformy możliwość udostępniania gry w wersji pełnoekranowej. Dzięki temu uwaga ucznia skupi się wyłącznie na zadaniu, nie będą go rozpraszały dodatkowe informacje umieszczone na stronie.

Każde ćwiczenie może zostać opublikowane. Ćwiczenia udostępnimy za pomocą linku, poczty elektronicznej lub mediów społecznościowych. Można je również osadzić na stronie internetowej za pomocą wygenerowanego przez aplikację kodu HTML. W wersji bezpłatnej nauczyciel może stworzyć pięć gier. Jednak miesięczny abonament wynosi tylko 13 zł. Biorąc pod uwagę liczbę dostępnych szablonów i możliwość drukowania kart pracy, z pewnością warto wykupić dostęp do tej strony.

Jak wykorzystać WordWall na lekcjach matematyki? Można umieścić na kole fortuny np. wyrażenia algebraiczne, tabliczkę mnożenia czy wzory na obliczanie pól figur płaskich. Można grupować liczby wymierne i niewymierne, liczby rzymskie i arabskie. Można ćwiczyć dodawanie i odejmowanie, tworzyć wykresy z etykietami. Pomysłów na tworzenie interaktywnych gier na pewno nauczycielom matematyki nie zabraknie. Aplikacja ta bez wątpienia będzie przydatnym narzędziem w TIK-owym narzędziowniku współczesnego nauczyciela.

Aplikacja EDUCANDY


Niewątpliwie atrakcyjną dla uczniów, ale także dla nauczycieli matematyki jest aplikacja EDUCANDY.

Aplikacja ta daje nam dostęp do gier stworzonych przez nauczycieli, rodziców czy nawet samych uczniów poprzez specjalnie w tym celu generowane kody dostępu. Nauczyciel, przygotowując konkretne zadania czy ćwiczenia, gromadzi je na swoim wcześniej utworzonym, bezpłatnym koncie. Chcąc je udostępnić uczniom lub innym użytkownikom, podaje unikalny kod dostępu, który jest automatycznie generowany przez aplikację. Wartością dodaną aplikacji jest to, że przygotowując materiał do jednego typu zadań, można go wykorzystać jeszcze wiele razy, ponieważ aplikacja wygeneruje na jego bazie kolejne interaktywne ćwiczenia.

W EDUCANDY możemy tworzyć wykreślanki, gry typu kółko i krzyżyk, labirynty lub zadania polegające na łączeniu w pary. Z aplikacji możemy skorzystać w formie mobilnej lub stacjonarnej, wykorzystując w tym celu komputer, monitor dotykowy lub interaktywną tablicę. Uczniowie mogą grać w gry także na własnym urządzeniu mobilnym, takim jak smartfon czy tablet, wcześniej pobierając aplikację EDUCANDY na swój sprzęt. Każdą stworzoną wcześniej grę możemy edytować czy duplikować np. na potrzeby innej klasy, co pomaga w indywidualizowaniu procesu lekcyjnego, zagrać w nią lub udostępnić innym użytkownikom. Dla ucznia możemy wygenerować kod dostępu konkretnej gry czy zadania, natomiast innym nauczycielom przesłać na przykład link. Mamy także możliwość udostępniania zadania poprzez osadzenie go na blogu czy stronie internetowej – wówczas generujemy w tym celu specjalny kod do osadzenia.

My dla swoich uczniów przygotowałyśmy szereg ćwiczeń, które pomagają w utrwalaniu tabliczki mnożenia czy zapisywaniu dat za pomocą liczb rzymskich.

Każdy nowoczesny nauczyciel chce kreatywnie przygotować się do swoich lekcji. Chce, aby prezentowane przez niego treści były podawane w atrakcyjnej dla ucznia formie, ale przede wszystkim by przyniosły konkretne efekty edukacyjne. Dlatego wielu z nas poszukuje niebanalnych ćwiczeń i gier, które zainteresują i zmotywują ucznia do ćwiczeń. Pomocna w tym względzie okaże się platforma z gener...

Artykuł jest dostępny dla zalogowanych użytkowników w ramach Otwartego Dostępu.

Załóż konto lub zaloguj się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałów pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy

    Zyta Czechowska

    Od ponad 20 lat terapeutka i nauczycielka w szkole specjalnej. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „Czas TIK-a”, prowadzi warsztaty i szkolenia oraz rady pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl, na którym opisuje aplikacje, narzędzia i kreatywne pomoce dydaktyczne, które świetnie sprawdzają się w nauczaniu oraz terapii niepełnosprawnych intelektualnie. Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Trenerka Mistrzów Kodowania w zakresie programowania. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze.
     

    Jolanta Majkowska

    Nauczycielka dyplomowana z 20-letnim stażem, wicedyrektorka Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku. Absolwentka Wydziału Historycznego Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Od lat wdraża w szkole 
    specjalnej nowoczesne technologie. Autorka stron internetowych, materiałów dydaktycznych, scenariuszy zajęć, projektów, programów autorskich oraz innowacji pedagogicznych. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli 
    z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej. Współautorka bloga propagującego wykorzystanie multimediów i kreatywnych pomocy dydaktycznych w nauczaniu dzieci niepełnosprawnych intelektualnie www.specjalni.pl oraz bloga http://tikzklasa.blogspot.com. Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności