Prawdopodobieństwo to dział, który po raz pierwszy pojawia się najczęściej w klasie ósmej szkoły podstawowej. Ważne jest wtedy, aby poświęcić jak najwięcej czasu na eksperymentowanie: rzuty kostką, monetą, wyciąganie karty z talii itp. Chodzi o to, aby uczeń zauważył związek między częstotliwością występowania określonego zdarzenia a prawdopodobieństwem. Niewątpliwie przydatne będą wtedy kostki wielościenne, monety, talia kart, zestawy kolorowych kulek. Jeśli nie dysponujemy takimi narzędziami, możemy wykorzystać ich wirtualne odpowiedniki.
Dział: TIK-owy narzędziownik
Podczas omawiania na zajęciach zagadnień dotyczących liczb całkowitych, a w szczególności liczb ujemnych, uczniowie mają nie lada problem. Część z nich nie potrafi sobie wyobrazić, czym jest liczba ujemna, nie mówiąc już o działaniach na tym zbiorze liczb. Z pomocą przychodzą liczne narzędzia webowe, które można wykorzystać zarówno w klasie (przyda się tablica multimedialna), jak również podczas nauczania zdalnego. Mam na myśli manipulatory, ćwiczenia interaktywne, które pozwolą na wprowadzenie do tematu zajęć, jak również utrwalenie wiedzy i umiejętności.
Geometria to taki dział, który dla lepszego zrozumienia zagadnień wymaga ich zwizualizowania, dzięki temu uczeń lepiej i pełniej przyswaja omawiane zagadnienia. Warto wykorzystać w tym celu różnorodne pomoce dydaktyczne, m.in. multimedia, ćwiczenia interaktywne, manipulatory, które pozwolą zademonstrować omawiane zależności, rozpatrzyć różne przypadki, przećwiczyć i utrwalić omawiane tematy. Wszystkie aplikacje możemy wykorzystać podczas zajęć w klasie. Szczególnie przydatne mogą okazać się jednak podczas lekcji zdalnych, gdy nie możemy wykorzystać innych pomocy dydaktycznych.
Ułamki to często zmora naszych uczniów. Najpierw pojawiają się ułamki zwykłe, później dziesiętne, aż w końcu procenty, które są przecież ściśle z ułamkami związane. Częsty brak wyobraźni matematycznej znacznie utrudnia im zrozumienie tego zagadnienia. Jedynie liczne ćwiczenia, na początku przede wszystkim graficzne, pozwolą na opanowanie ułamków. Z jakich aplikacji webowych skorzystać, aby ułatwić uczniom przyswojenie kolejnych zagadnień?
Metoda projektów pozwala na kształtowanie u uczniów wielu umiejętności związanych z podejmowaniem konkretnych działań. Traktowana jest obecnie jako jedna z wielu metod nauczania, które bazują na aktywności własnej uczących się. Dlaczego warto pracować metodą projektu na lekcjach matematyki? Gdzie szukać inspiracji i jak realizować projekty międzyszkolne bez ponoszenia kosztów?
Jak szybko przygotować mapę myśli oraz z jakich aplikacji webowych do ich projektowania korzystać podczas lekcji podsumowujących?
Flipgrid to darmowa aplikacja umożliwiająca uczniom komunikowanie się i wypowiadanie poprzez krótkie filmiki nagrywane za pomocą urządzeń mobilnych. Jak ją wykorzystać na lekcjach matematyki i zachęcić uczniów do mówienia o matematyce?
Aby pomóc uczniom zapamiętać nauczane treści, nauczyciele muszą wykazać się kreatywnością, zwłaszcza ucząc online. Jednym ze sposobów na utrwalenie wiadomości z lekcji są interaktywne quizy. Platformy do ich tworzenia wykorzystują elementy gamifikacji, takie jak suwaki, rankingi i memy, przekształcając je w zabawne wyzwania. Quizy są również sposobem na „utrzymanie” ucznia w wirtualnej klasie i podtrzymanie uwagi na zajęciach. Z jakich aplikacji mobilnych skorzystać, aby szybko przygotować atrakcyjną lekcję powtórzeniową?
Ostatnie wydarzenia na świecie, pandemia i związane z nią ograniczenie działalności szkół do nauczania zdalnego wymusiło na nauczycielach przeniesienie swojej pracy do wirtualnej rzeczywistości. Większość z nas wcześniej korzystała już z narzędzi interaktywnych, jednak na pewno nie na taką skalę, jak w ostatnim czasie.
Myślę, że wszystko, czego nauczymy się w tych szczególnych okolicznościach, zaowocuje w przyszłości i przyniesie wymierne korzyści, gdy już wrócimy do murów naszych szkół. Dziś chciałabym Państwu pokazać, jak korzystać z aplikacji Quizizz.com.
Na lekcjach matematyki coraz częściej pojawiają się interaktywne zadania, quizy i testy. Warto również wykorzystywać aplikacje do screencastingu. Czym są screencasty?
Actionbound to aplikacja, za pomocą której można przygotować typową grę terenową z wykorzystaniem koordynat GPS, ale można również przygotować matematyczną grę terenową, nie wykorzystując GPS-u. Proponuję przetestowanie dwóch gier terenowych, które wykorzystałam w pracy z uczniami klasy piątej szkoły podstawowej. Pierwsza z nich zlokalizowana jest na jednym z pięter naszej szkoły, a druga na placu szkolnym. Musiałam jednak wprowadzić do nich pewne modyfikacje, bo inaczej nie byłyby one „do przejścia” dla osób nieznajdujących się na terenie naszej szkoły.