Przygoda z logiką

Pomysły na wykorzystanie łamigłówek

Otwarty dostęp Matematyka w praktyce

Czy istnieje jedna, uniwersalna i skuteczna dla wszystkich droga polubienia matematyki, ćwiczenia umiejętności, które ona wytrenuje? Jest możliwe, aby wyleczyć w społeczeństwie „alergię na matematykę” i jej często pejoratywne postrzeganie. Ten artykuł pokaże, co można zrobić i na ile to jest łatwe.

Podstawa programowa matematyki wymaga rozwijania takich kompetencji, jak kreatywność i innowacyjność, a także kompetencji językowych uczniów, w tym wyposażenia uczniów w umiejętności umożliwiające komunikowanie się w języku polskim w sposób poprawny i zrozumiały, a więc także logiczny. Inny punkt podstawy wymaga wyposażenia dzieci w kompetencje czytelnicze potrzebne do krytycznego odbioru utworów literackich i innych tekstów kultury – podstawą, oczywiście, jest czytanie ze zrozumieniem. Dalej mamy w podstawie zdania: „Duże znaczenie dla rozwoju młodego człowieka oraz jego sukcesów w dorosłym życiu ma nabywanie kompetencji społecznych takich, jak komunikacja i współpraca w grupie” oraz „Szkoła wspiera rozwój mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie kompetencji samodzielnego uczenia się”.

POLECAMY

Na stronie 27 jest podane, że programowanie (informatyka) „Wspomaga kształcenie takich umiejętności, jak: logiczne myślenie, precyzyjne prezentowanie myśli i pomysłów, sprzyja dobrej organizacji pracy, buduje kompetencje potrzebne do pracy zespołowej i efektywnej realizacji projektów”.

Wszystkie wymienione wyżej kompetencje są kształtowane przez dobrej jakości łamigłówki.

Co byśmy chcieli?


Popatrzmy na te zagadnienia z innej strony – który nauczyciel matematyki nie marzy o tym, aby jego uczniowie byli biegli nie tylko w liczeniu, ale też w logicznym rozumowaniu, skrupulatności, uważności? Który nauczyciel nie chciałby, aby każdy jego uczeń potrafił skupić się tak, żeby przeczytał tekst ze zrozumieniem i potem go samodzielnie zinterpretował? A jeśli jego zdanie jest odmienne od reszty klasy, aby miał odwagę bronić go z szacunkiem dla oponenta i bez ulegania autorytetom?

Który nauczyciel nie chciałby, aby jego uczniowie mieli świetne osiągnięcia w inżynierii, fizyce czy chemii? Kto nie chce kształcić doskonałych nauczycieli lub specjalistów o umysłach ścisłych, o wysokich umiejętnościach w zakresie inżynierii, analizy danych, matematyki, informatyki, technologii i nauki? Pokutuje mit, że matematyka jest trudna, ale przecież każde zdanie matematyczne da się wyprowadzić z kilku zdań znanych jako aksjomaty za pomocą tylko wnioskowań logicznych. W każdym innym przedmiocie potrzebna jest dobra pamięć, w matematyce – tylko logika, którą każdy ma w sobie i którą wystarczy nieco wyćwiczyć z wykorzystaniem zabawy.

Którędy do sukcesu?


Sukces można osiągnąć bardzo prostymi metodami: wystarczy przedstawić dzieciom coś, co będzie dla nich atrakcyjne i co podniesie poziom zainteresowania liczeniem i logicznym myśleniem. Zainteresowanie, zaciekawienie to klucz, od tego można zacząć. A dzieci mają tych cech najwięcej.

Czy warto sięgać po nowe narzędzia i pomoce? Ależ tak! O ile tylko zdajemy sobie sprawę, że ich rolą jest pomoc w nauce odpowiednich kompetencji, a nie wtłoczenie w głowy dzieci formułek i metod.
Spośród tych narzędzi warto wymienić: dobrej jakości łamigłówki, wyselekcjonowane gry planszowe, poznanie i ćwiczenie liczenia za pomocą liczydeł japońskich lub chińskich, poznanie i stosowanie zasad szybkiego czytania.

Szczególną rolę mogą odegrać powszechnie niedoceniane łamigłówki diagramowe. Na razie są one postrzegane jako coś, co jest tylko dla tych, którzy posiedli jakąś wiedzę tajemną i są na pewno dziwakam...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI