Na co dzień używamy dziesiątkowego systemu pozycyjnego, a w nim różnych algorytmów. Potrafimy liczyć, mnożyć, dzielić, dodawać i odejmować. Zastanówmy się, ilu z nas wykonałoby wszystkie działania pisemne na liczbach wielocyfrowych, używając systemu o podstawie na przykład siedem, w czasie zbliżonym do obliczeń, który poświęcilibyśmy na rachunki w systemie dziesiątkowym.
Dział: Matematyka w praktyce
Ogłoszenie wyników matur zawsze wzbudza duże emocje. Za twórcę matur uważa się Karla Abrahama von Zedlitz, pruskiego ministra stanu i sprawiedliwości. W 1788 roku opracował on egzaminy, które dawały możliwość dalszej edukacji na uczelniach uniwersyteckich.
W wielu źródłach, na przykład w marcowym tegorocznym numerze „Matematyki”, można znaleźć informacje o grze Nim. Ta prosta, ale piękna gra od wielu lat budzi zainteresowanie, zwłaszcza że pojawiło się mnóstwo jej wariantów. W artykule opiszę kilka wariantów tej gry oraz pokażę ich walory matematyczne i dydaktyczne.
W artykule zostały zebrane zadania o zróżnicowanym poziomie trudności, wykorzystujące Zasadę Szufladkową Dirichleta. Do niemal każdego zadania dołączone jest rozwiązanie bądź szkic rozwiązania. Temat może być przedstawiony podczas zajęć dodatkowych/ /kółek zainteresowań. W niektórych zadaniach wykorzystuje się niebanalne pomysły, warto pokazać je uczniom przygotowującym się do konkursów matematycznych.
Prawie 30 lat temu Dawid Fielker opublikował w piśmie „Nauczyciele i Matematyka” artykuł „Wariactwo pisemnego dzielenia”, pokazując bezsens wprowadzania tych algorytmów w szkole podstawowej. Zwraca uwagę na to, że dużo ważniejsze jest, byśmy wiedzieli i rozumieli, co mamy zrobić, a nie jak to wykonać w nadziei, że rozumienie przyjdzie samo. Jak widać, od tego czasu niewiele się nauczyliśmy: nie wprowadzamy powszechnie do szkoły podstawowej kalkulatorów.
Nauczanie w okresie pandemii skłoniło nas do refleksji: jak uczyć i czego uczyć? Wynieśliśmy z niego najważniejszą lekcję mówiącą o tym, że niezbędne jest kształtowanie i rozwijanie u uczniów umiejętności uczenia się z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.