Dział: Matematyka w praktyce

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Po co nam inne systemy pozycyjne w matematyce i w codziennym życiu?

Na co dzień używamy dziesiątkowego systemu pozycyjnego, a w nim różnych algorytmów. Potrafimy liczyć, mnożyć, dzielić, dodawać i odejmować. Zastanówmy się, ilu z nas wykonałoby wszystkie działania pisemne na liczbach wielocyfrowych, używając systemu o podstawie na przykład siedem, w czasie zbliżonym do obliczeń, który poświęcilibyśmy na rachunki w systemie dziesiątkowym.

Czytaj więcej

Egzamin maturalny z matematyki – 2021 i… 2023

Ogłoszenie wyników matur zawsze wzbudza duże emocje. Za twórcę matur uważa się Karla Abrahama von Zedlitz, pruskiego ministra stanu i sprawiedliwości. W 1788 roku opracował on egzaminy, które dawały możliwość dalszej edukacji na uczelniach uniwersyteckich.

Czytaj więcej

Gra NIM – niekończąca się historia

W wielu źródłach, na przykład w marcowym tegorocznym numerze „Matematyki”, można znaleźć informacje o grze Nim. Ta prosta, ale piękna gra od wielu lat budzi zainteresowanie, zwłaszcza że pojawiło się mnóstwo jej wariantów. W artykule opiszę kilka wariantów tej gry oraz pokażę ich walory matematyczne i dydaktyczne.

Czytaj więcej

Zasada Szufladkowa Dirichleta, czyli proste narzędzie do (również) niebanalnych problemów

W artykule zostały zebrane zadania o zróżnicowanym poziomie trudności, wykorzystujące Zasadę Szufladkową Dirichleta. Do niemal każdego zadania dołączone jest rozwiązanie bądź szkic rozwiązania. Temat może być przedstawiony podczas zajęć dodatkowych/ /kółek zainteresowań. W niektórych zadaniach wykorzystuje się niebanalne pomysły, warto pokazać je uczniom przygotowującym się do konkursów matematycznych.

Czytaj więcej

Tabliczki działań. Wariactwo algorytmów, czyli po co nam dzielenie pisemne

Prawie 30 lat temu Dawid Fielker opublikował w piśmie „Nauczyciele i Matematyka” artykuł „Wariactwo pisemnego dzielenia”, pokazując bezsens wprowadzania tych algorytmów w szkole podstawowej. Zwraca uwagę na to, że dużo ważniejsze jest, byśmy wiedzieli i rozumieli, co mamy zrobić, a nie jak to wykonać w nadziei, że rozumienie przyjdzie samo. Jak widać, od tego czasu niewiele się nauczyliśmy: nie wprowadzamy powszechnie do szkoły podstawowej kalkulatorów.

Czytaj więcej

Kompetencje cyfrowe uczniów i nauczycieli

Nauczanie w okresie pandemii skłoniło nas do refleksji: jak uczyć i czego uczyć? Wynieśliśmy z niego najważniejszą lekcję mówiącą o tym, że niezbędne jest kształtowanie i rozwijanie u uczniów umiejętności uczenia się z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.

Czytaj więcej