Statystyka w szkole podstawowej

Pomysł na lekcję

Stosując metody statystyczne, postępuje się według schematu: zbieranie danych, ich analiza i interpretacja. Do tego schematu potrzebny jest zestaw narzędzi, które umożliwiają „obróbkę” często bardzo dużych zbiorów danych. Tworzeniem i rozwijaniem takich narzędzi zajmuje się właśnie statystyka. Obecnie trudno sobie wyobrazić zajmowanie się statystyką i nauczanie statystyki bez technologicznego wsparcia.

Statystyka zajmuje się pozyskiwaniem i analizą danych opisujących różne zjawiska. 
W języku łacińskim status oznacza państwo, stan. Początki statystyki to spisy powszechne – zbieranie informacji na temat ludności. Spisy powszechne były przeprowadzane na terenie starożytnych państw: Egiptu, Persji, Chin i Rzymu. Do połowy XIX wieku termin statystyka oznaczał podany w tabelarycznej formie zbiór danych na temat stanu państwa.
Pierwszy spis powszechny na ziemiach polskich miał miejsce w Księstwie Warszawskim w 1808 r. Ostatni narodowy spis powszechny w Polsce został przeprowadzony w dniach od 1 kwietnia do 30 września 2021 r., a przedostatni w 2011 r. 
Niestety, niekiedy pojawia się „ciemniejsza strona statystyki” – oto dwa przykłady.

Badanie opinii publicznej za pomocą sond typu „Podoba mi się/Nie podoba mi się”, co stało się kluczowym i często jedynym kryterium oceniania. Takie sondy przeprowadzają także redakcje niektórych czasopism, pytając na przykład o preferowaną długość artykułów!

POLECAMY


Wyniki różnego typu konkursów (telewizyjnych, radiowych, ogłaszanych w gazetach) ustala się na podstawie liczby głosów telewidzów (słuchaczy), czytelników czasopis...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Matematyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI