TALEBLAZER − pomysł na zastosowanie gry terenowej podczas lekcji matematyki

Temat numeru

Jak stworzyć grę terenową i dostosować ją do swoich uczniów? W artykule otrzymają Państwo wskazówki, jak krok po kroku ją uruchomić oraz kody do dwóch gier gotowych do wykorzystania na zajęciach.

Dużo się teraz mówi o nowoczesnych technologiach w szkole. Internet pęka w szwach od ilości pomocy interaktywnych. Czasem mam wrażenie, że jest tego za dużo i należy rozpocząć jakąś selekcję, aby nie zwariować w tym biegu za nowościami. Może ktoś powinien się zająć weryfikacją tych aplikacji i tworzeniem rzetelnych recenzji? Uczniowie też są coraz sprytniejsi i obchodzą nasze aplikacje, potrafią znaleźć kody, które np. pozwalają im rozwiązać bezbłędnie test ułożony w Quizizz lub też potrafią mnożyć wirtualnych graczy w Kahoot. Mamy jako nauczyciele obowiązek realizować podstawę programową, a uczeń oczekuje od nas atrakcji na lekcji w formie pobytu poza klasą, np. spaceru po parku. Czy można połączyć jedno z drugim? Jak zrobić to ciekawie, realizując materiał oraz rozwijając u ucznia kompetencje kluczowe?

Nauczyciele ciągle się szkolą, poszukując nowych i ciekawych rozwiązań na swoje lekcje. Ja też szukam narzędzi, aplikacji, pomysłów, gotowych rozwiązań, ciekawych szkoleń na różnych portalach oraz w ośrodkach szkoleniowych. Często sam tytuł szkolenia zdradza aplikację i to w sumie mi wystarcza do odkrycia czegoś nowego. Często nauczyciele mnie pytają o nazwę aplikacji lub strony internetowej i dalej działają sami. Świadczy to o naszej „nauczycielskiej” dużej kreatywności. Znam wiele aplikacji i staram się używać ich na zajęciach. Wszystkie dotychczasowe narzędzia, których używam są bardzo intuicyjne – zakłada się konto, układa test i gotowe. Sprawia to, że część z przygotowanych aktywności interaktywnych pojawia się na moich lekcjach raz i raczej nie mam czasu do nich wracać po raz drugi. Jest jednak aplikacja, która nauczyciela motywuje i zachęca do wyzwań. Może ona także zainteresować ucznia, który pasjonuje się tworzeniem gier. Jest to strona internetowa, do której się wraca, bo daje dużo możliwości. W tym artykule chciałbym zachęcić Państwa do poznania TaleBlazer – narzędzia, które inspiruje i wyzwala wszelkie pokłady kreatywności nauczyciela oraz ucznia. Pracuję z tą aplikacją już ponad rok, młodzież jest zachwycona, ale przyznam szczerze – czuję, że nadal nie odkryliśmy wszystkiego, że jeszcze jej do końca nie znamy. Liczę, że po tym artykule znajdą się chętni nauczyciele, którzy podejmą wyzwanie i razem ze mną zrealizują jakiś ciekawy projekt matematyczny z wykorzystaniem prezentowanego narzędzia. Pomogą mi lepiej poznać możliwości, jakie stwarza aplikacja, a uczniowie na pewno będą zachwyceni.

Aplikacja TaleBlazer łączy w sobie elementy matematyki, informatyki i geografii. Aplikacja może pozwolić przygotować grę terenową, sprawdzić wiedzę uczniów z ostatniej lekcji, zrobić dwudziestominutowy przerywnik zajęć, przeprowadzić matematyczną aktywność podczas wycieczki, Zielonej Szkoły itp. W artykule postaram się krok po kroku zaprezentować działanie aplikacji, pokażę jak stworzyć grę, dostosować ją do swoich uczniów oraz udostępnię dwie gotowe gry do wykorzystania na zajęciach. 
Grę odkryłem podczas realizacji projektu finansowanego przez fundację mPotęga w ramach ogólnopolskich grantów na projekty matematyczne. Grant otrzymałem na rok szkolny 2018/19, a projekt zrealizowałem ze swoimi uczniami w grudniu 2018 roku. 

Praca z aplikacją daje mnóstwo satysfakcji nauczycielowi i uczniowi. Najlepsze w tym jest to, że nauczyciel sam uczy się czegoś nowego i ma z tego ogromną radość. Tą radością nauczyciel dzieli się z uczniem. Najpierw zapraszamy ucznia do gry, potem liczymy na chętnych swoich podopiecznych do realizacji własnych pomysłów czy projektów. 

Sami uczniowie też się dobrze bawili podczas rozwiązywania zadań w terenie. Robili to w grupach, często dobieranych losowo. Dzięki temu uczyli się współpracować – każdy może się w tej grze wykazać swoją wiedzą. Jeden uczeń jest dobry z matematyki, inny dobrze orientuje się w terenie, kolejny dobrze liczy, jeszcze inny zna się na obsłudze aplikacji i zawsze znajdzie się taki, który w takiej grupie uczy się od innych. Zapewne znajdzie się uczeń, który będzie przeszkadzał i utrudniał wykonanie zadań i to znów uczy innych pokonywania trudności. Fajnie jest wprowadzić w tej grze czas i sprawdzić, która grupa wykonała zadania najlepiej i w jak najszybszym czasie. Wymaga to już jednak od nauczyciela większego zaangażowania. Ja zrobiłem jedną z udostępnionych gier na czas podczas Zielonej Szkoły i ten pomysł się sprawdził – pomogło mi to łatwiej wyłonić zwycięzców. 

POLECAMY

Gdzie w tym wszystkim jest matematyka? 

Wszystko zależy od tego, w jaki sposób będziemy używać aplikacji. Ja wykorzystuję ją do aktywności na zewnątrz. Zadania dobieram według potrzeby. Doskonale sprawdzają się zadania prawda/fałsz – możemy w ten sposób ćwiczyć do egzaminu. 
Często wykorzystuję zadania z konkursów matematycznych: Olimpusa, Albusa itp. Korzystam także z zadań logicznych i zagadek matematycznych. Świeże powietrze i ruch sprzyja nauce i to uważam za wielki plus prezentowanej aplikacji. Należy jednak przy tym pamiętać, że zabawa z aplikacją nie powinna zająć nam całej lekcji – niech to będzie raczej przerywnik, wyzwanie czy może aktywność zamiast kartkówki czy wejściówki. 

Aplikacja łączy też przedmioty ze sobą, może się okazać doskonałym pomysłem na zajęcia interdyscyplinarne. Zadania można przygotować tematycznie, połączyć z językiem polskim i historią. Miejsca, w których będą zadania można odpowiednio przygotować, wykonać odpowiednią scenografię. Oczywiście nie ma problemu włączyć tu język obcy, aktywności fizyczne czy zajęcia artystyczne. Zadania matematyczne połączyć można także z przyrodą, biologią czy chemią. Orientacja w terenie to geografia i tak można być jeszcze długo, wszystko leży w wyobraźni autora scenariusza gry. 

Ważnym aspektem używania aplikacji jest możliwość realizowania kluczowych kompetencji. Posługiwanie się językiem ojczystym jest tu oczywiste, ale sama obsługa programu i tworzenie skryptów to już umiejętności posługiwania się językiem obcym. Zadania przygotowane przez nauczyciela powinny rozwijać umiejętność matematycznego myślenia. Kompetencje naukowe realizujemy poprzez wykorzystywanie istniejących narzędzi, urządzeń technicznych i informatycznych. Tworzenie skryptów i programowanie postaci w aplikacji rozwijają podstawowe umiejętności informatyczne. Kompetencje społeczne i obywatelskie realizujemy poprzez pracę w grupach oraz przygotowywanie uczniów do skutecznego i konstruktywnego uczestniczenia w życiu społecznym. Ostatecznie, przy odpowiednim podejściu nauczyciela, jesteśmy w stanie zachęcić uczniów do pracy z aplikacją i realizacji ciekawych, uczniowskich projektów. 

Jak rozpocząć pracę?

Przygodę z TaleBlazer rozpoczynamy od odwiedzenia strony strony internetowej, do której odsyła nas QR kod zamieszczony przy tym akapicie. Zakładanie konta jest intuicyjne, wymaga podania wyłącznie adresu e-mail. Po założeniu konta można już rozpocząć tworzenie własnej gry. Nie jest to jednak na początku proste, więc polecam skorzystać z mojego prostego gotowca. Można od razu przerobić go na własne potrzeby. Dobrze jest włączyć do wspólnej pracy szkolnego informatyka, gdyż programowanie przypomina szkolnego Scratcha. 
Po zalogowaniu się na swoje konto mamy do dyspozycji zakładki „About”, „Resources”, „Support”, „Games” oraz ostatnia, która swoją nazwę ma taką, jaki mamy login. Skupimy się na zakładce „Games”, w której możemy zobaczyć nasze gry, stworzyć grę lub pobrać grę innego użytkownika w celu wykorzystania jej na naszych zajęciach, czyli „Remix”. 
Dobrze jest na początku skorzystać z gry innego użytkownika w celu sprawdzenia działania gry. W tym artykule zachęcam do skorzystania z dwóch moich aktywności. Pierwszą zrobiłem w ramach projektu mPotęgi, drugą stworzyłem na Zieloną Szkołę w celu matematycznej aktywności dla uczniów. Po kliknięciu ikonki „Remix” na ekranie zobaczymy prośbę o podanie kodu gry, którą chcemy pobrać do własnego użytku. Czasem się zdarza, że gra nie jest udostępniona dla innych i wtedy tracimy możliwość korzystania z wybranej opcji. W miejsce kodu należy wkleić jeden z podanych: 

  • gicmcqr – to jest kod do gry na poziomie klasy VII–VIII lub
  • gocebqr – ten kod można zastosować już od V klasy szkoły podstawowej.

Wybieramy grę, która nas interesuje, wklejamy kod, szukamy gry i przerabiamy przyciskiem „Remix”. Otworzy nam się wtedy strona do edycji gry. Tutaj trzeba poświęcić trochę czasu, aby dobrze zapoznać się ze wszystkimi możliwościami tej aplikacji. Pierwszą rzeczą jest zmiana lokalizacji gry. Musimy przenieść grę w miejsce, w którym aktualnie z uczniami będziemy przebywać. Szukamy na ekranie pola wyboru „Lock Map”, odznaczamy na chwilę, w miejsce „Enter an address” wpisujemy nasz adres, wciskamy lupę. Na ekranie pojawi się aktualna mapa, sprawdzamy czy miejsce się zgadza, możemy zmniejszyć lub zwiększyć obszar gry po czym wciskamy „Move Game To Here”. 
Na mapie pojawią się czerwone punkty – są to zadania do wykonania, które możemy przesunąć w dowolne miejsca i jak już jesteśmy gotowi − na koniec należy ponownie zaznaczyć „Lock Map”. W tym momencie mamy już grę gotową do użycia – wszelkie inne poprawki leżą już tylko w naszych upodobaniach i chęci zgłębienia działania aplikacji. 
 



Omówię krótko, co znajdziemy w pozostałych zakładkach:

  • w zakładce „Agents” mamy możliwość edycji zadań, możemy te zadania przerobić na własne, zmienić zdjęcia i nazwy – nie jest to trudne i szybko intuicyjnie da się to zrobić. Proszę zwrócić uwagę na możliwości aplikacji, wystarczy tylko mieć podstawy programowania i pomysł na ciekawy scenariusz gry. Możemy naszą lekcję zamienić w wielką, matematyczną przygodę;
  • zakładka „Player” służy do tworzenia nowych graczy – na ten moment jest stworzony jeden gracz;
  • zakładka „Word” praktycznie nie została wykorzystana w mojej grze;
  • w zakładce „Settings” możemy dokonać ustawień naszej gry i stworzyć instrukcję dla gracza.

Jak widać, gra ma bardzo dużo możliwości – jest jeszcze wiele do nauki!

Jak przetestować aplikację?

Warto jednak przez tymi zmianami samemu przetestować aplikację. Jak to zrobić? Pobieramy aplikację na telefon ze strony internetowej, do której odsyła nas QR kod zamieszczony przy tym akapicie i instalujemy ją na swoim telefonie i gotowe. Po uruchomieniu aplikacji szukamy opcji wpisania kodu, wpisujemy kod gry, ale tym razem już szukamy tego kodu u siebie w „My Games”, gdyż gra po przeróbce otrzymuje już swój własny kod. Po wpisaniu kodu gra pobiera się na telefon i gotowe – możemy się bawić i uczyć! 
Uczniowie, którzy będą uczestniczyć w naszych zajęciach muszą mieć zainstalowaną na swoim telefonie aplikację TaleBlazer oraz posiadać dostęp do internetu. Aplikacja poprosi o udostępnienie lokalizacji i na to należy udzielić zgody. Uczeń na telefonie widzi mapę, niebieski punkt oznaczający aktualną lokalizację oraz czerwony punkt, czyli aktualny cel, gdzie czeka zadanie do wykonania. Po wykonaniu zadania na mapie pojawia się kolejny czerwony punkt itd. 
Podsumowując, prezentowana aplikacja to nie tylko kolejna zwykła gra dla ucznia, ale także wyzwanie dla nauczyciela. Można uatrakcyjnić zajęcia, podjąć próbę stworzenia czegoś swojego oraz sprawić uczniom miłą niespodziankę na lekcji. Matematyki można uczyć się w różny sposób. Skoro już mamy obowiązek przygotowywać do egzaminów, należy robić to w sposób ciekawy dla nas, a szczególnie dla uczniów. Przygotowanie do konkursów, czy zadań egzaminacyjnych połączone ze spacerem np. po parku, zamieni naszą lekcję w małą przygodę i mile spędzony czas. Do tego uczniowie uczą się komunikacji ze sobą, współpracy oraz wspólnego pokonywania trudności i problemów. Życzę powodzenia każdemu odważnemu nauczycielowi i czekam na informację zwrotną, czy się udało.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI