Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

11 września 2019

NR 40 (Wrzesień 2019)

TALEBLAZER − pomysł na zastosowanie gry terenowej podczas lekcji matematyki

0 79

Jak stworzyć grę terenową i dostosować ją do swoich uczniów? W artykule otrzymają Państwo wskazówki, jak krok po kroku ją uruchomić oraz kody do dwóch gier gotowych do wykorzystania na zajęciach.

Dużo się teraz mówi o nowoczesnych technologiach w szkole. Internet pęka w szwach od ilości pomocy interaktywnych. Czasem mam wrażenie, że jest tego za dużo i należy rozpocząć jakąś selekcję, aby nie zwariować w tym biegu za nowościami. Może ktoś powinien się zająć weryfikacją tych aplikacji i tworzeniem rzetelnych recenzji? Uczniowie też są coraz sprytniejsi i obchodzą nasze aplikacje, potrafią znaleźć kody, które np. pozwalają im rozwiązać bezbłędnie test ułożony w Quizizz lub też potrafią mnożyć wirtualnych graczy w Kahoot. Mamy jako nauczyciele obowiązek realizować podstawę programową, a uczeń oczekuje od nas atrakcji na lekcji w formie pobytu poza klasą, np. spaceru po parku. Czy można połączyć jedno z drugim? Jak zrobić to ciekawie, realizując materiał oraz rozwijając u ucznia kompetencje kluczowe?

Nauczyciele ciągle się szkolą, poszukując nowych i ciekawych rozwiązań na swoje lekcje. Ja też szukam narzędzi, aplikacji, pomysłów, gotowych rozwiązań, ciekawych szkoleń na różnych portalach oraz w ośrodkach szkoleniowych. Często sam tytuł szkolenia zdradza aplikację i to w sumie mi wystarcza do odkrycia czegoś nowego. Często nauczyciele mnie pytają o nazwę aplikacji lub strony internetowej i dalej działają sami. Świadczy to o naszej „nauczycielskiej” dużej kreatywności. Znam wiele aplikacji i staram się używać ich na zajęciach. Wszystkie dotychczasowe narzędzia, których używam są bardzo intuicyjne – zakłada się konto, układa test i gotowe. Sprawia to, że część z przygotowanych aktywności interaktywnych pojawia się na moich lekcjach raz i raczej nie mam czasu do nich wracać po raz drugi. Jest jednak aplikacja, która nauczyciela motywuje i zachęca do wyzwań. Może ona także zainteresować ucznia, który pasjonuje się tworzeniem gier. Jest to strona internetowa, do której się wraca, bo daje dużo możliwości. W tym artykule chciałbym zachęcić Państwa do poznania TaleBlazer – narzędzia, które inspiruje i wyzwala wszelkie pokłady kreatywności nauczyciela oraz ucznia. Pracuję z tą aplikacją już ponad rok, młodzież jest zachwycona, ale przyznam szczerze – czuję, że nadal nie odkryliśmy wszystkiego, że jeszcze jej do końca nie znamy. Liczę, że po tym artykule znajdą się chętni nauczyciele, którzy podejmą wyzwanie i razem ze mną zrealizują jakiś ciekawy projekt matematyczny z wykorzystaniem prezentowanego narzędzia. Pomogą mi lepiej poznać możliwości, jakie stwarza aplikacja, a uczniowie na pewno będą zachwyceni.

Aplikacja TaleBlazer łączy w sobie elementy matematyki, informatyki i geografii. Aplikacja może pozwolić przygotować grę terenową, sprawdzić wiedzę uczniów z ostatniej lekcji, zrobić dwudziestominutowy przerywnik zajęć, przeprowadzić matematyczną aktywność podczas wycieczki, Zielonej Szkoły itp. W artykule postaram się krok po kroku zaprezentować działanie aplikacji, pokażę jak stworzyć grę, dostosować ją do swoich uczniów oraz udostępnię dwie gotowe gry do wykorzystania na zajęciach. 
Grę odkryłem podczas realizacji projektu finansowanego przez fundację mPotęga w ramach ogólnopolskich grantów na projekty matematyczne. Grant otrzymałem na rok szkolny 2018/19, a projekt zrealizowałem ze swoimi uczniami w grudniu 2018 roku. 

Praca z aplikacją daje mnóstwo satysfakcji nauczycielowi i uczniowi. Najlepsze w tym jest to, że nauczyciel sam uczy się czegoś nowego i ma z tego ogromną radość. Tą radością nauczyciel dzieli się z uczniem. Najpierw zapraszamy ucznia do gry, potem liczymy na chętnych swoich podopiecznych do realizacji własnych pomysłów czy projektów. 

Sami uczniowie też się dobrze bawili podczas rozwiązywania zadań w terenie. Robili to w grupach, często dobieranych losowo. Dzięki temu uczyli się współpracować – każdy może się w tej grze wykazać swoją wiedzą. Jeden uczeń jest dobry z matematyki, inny dobrze orientuje się w terenie, kolejny dobrze liczy, jeszcze inny zna się na obsłudze aplikacji i zawsze znajdzie się taki, który w takiej grupie uczy się od innych. Zapewne znajdzie się uczeń, który będzie przeszkadzał i utrudniał wykonanie zadań i to znów uczy innych pokonywania trudności. Fajnie jest wprowadzić w tej grze czas i sprawdzić, która grupa wykonała zadania najlepiej i w jak najszybszym czasie. Wymaga to już jednak od nauczyciela większego zaangażowania. Ja zrobiłem jedną z udostępnionych gier na czas podczas Zielonej Szkoły i ten pomysł się sprawdził – pomogło mi to łatwiej wyłonić zwycięzców. 

Gdzie w tym wszystkim jest matematyka? 

Wszystko zależy od tego, w jaki sposób będziemy używać aplikacji. Ja wykorzystuję ją do aktywności na zewnątrz. Zadania dobieram według potrzeby. Doskonale sprawdzają się zadania prawda/fałsz – możemy w ten sposób ćwiczyć do egzaminu. 
Często wykorzystuję zadania z konkursów matematycznych: Olimpusa, Albusa itp. Korzystam także z zadań logicznych i zagadek matematycznych. Świeże powietrze i ruch sprzyja nauce i to uważam za wielki plus prezentowanej aplikacji. Należy jednak przy tym pamiętać, że zabawa z aplikacją nie powinna zająć nam całej lekcji – niech to będzie raczej przerywnik, wyzwanie czy może aktywność zamiast kartkówki czy wejściówki. 

Aplikacja łączy też przedmioty ze sobą, może się okazać doskonałym pomysłem na zajęcia interdyscyplinarne. Zadania można przygotować tematycznie, połączyć z językiem polskim i historią. Miejsca, w których będą zadania można odpowiednio przygotować, wykonać odpowiednią scenografię. Oczywiście nie ma problemu włączyć tu język obcy, aktywności fizyczne czy zajęcia artystyczne. Zadania matematyczne połączyć można także z przyrodą, biologią czy chemią. Orientacja w terenie to geografia i tak można być jeszcze długo, wszystko leży w wyobraźni autora scenariusza gry. 

Ważnym aspektem używania aplikacji jest możliwość realizowania kluczowych kompetencji. Posługiwanie się językiem ojczystym jest tu oczywiste, ale sama obsługa programu i tworzenie skryptów to już umiejętności posługiwania się językiem obcym. Zadania przygotowane przez nauczyciela powinny rozwijać umiejętność matematycznego myślenia. Kompetencje naukowe realizujemy poprzez wykorzystywanie istniejących narzędzi, urządzeń technicznych i informatycznych. Tworzenie skryptów i programowanie postaci w aplikacji rozwijają podstawowe umiejętności informatyczne. Kompetencje społeczne i obywatelskie realizujemy poprzez pracę w grupach oraz przygotowywanie uczniów do skutecznego i konstruktywnego uczestniczenia w życiu społecznym. Ostatecznie, przy odpowiednim podejściu nauczyciela, jesteśmy w stanie zachęcić uczniów do pracy z aplikacją i realizacji ciekawych, uczniowskich projektów. 

Jak rozpocząć pracę?

Przygodę z TaleBlazer rozpoczynamy od odwiedzenia strony strony internetowej, do której odsyła nas QR kod zamieszczony przy tym akapicie. Zakładanie konta jest intuicyjne, wymaga podania wyłącznie adresu e-mail. Po założeniu konta można już rozpocząć tworzenie własnej gry. Nie jest to jednak na początku proste, więc polecam skorzystać z mojego prostego gotowca. Można od razu przerobić go na własne potrzeby. Dobrze jest włączyć do wspólnej pracy szkolnego informatyka, gdyż programowanie przypomina szkolneg...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Matematyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy