Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , TIK-owy narzędziownik

16 września 2020

NR 45 (Wrzesień 2020)

Wirtualne tablice

34

Postęp technologiczny w ciągu ostatnich lat zmienił każdą sferę naszego życia, w tym również edukację. Nowoczesne technologie na dobre zadomowiły się we współczesnej szkole. Jeszcze kilkanaście lat temu to książki były jedynym sposobem na zdobycie potrzebnych informacji. Obecnie cyfrowe narzędzia zapewniają dostęp do mnóstwa internetowych zasobów edukacyjnych zebranych w jednym miejscu.

POLECAMY

Miejscem tym mogą być wirtualne tablice, z których nauczyciele codziennie korzystają w celu gromadzenia pomysłów i w pracy z uczniami. Tablice, które dodatkowo usprawniają komunikację i umożliwiają współpracę.

Z własnego doświadczenia wiemy, że zaproponowane przez nas aplikacje sprawdzą się zarówno na zajęciach w sali lekcyjnej, jak i podczas edukacji online. Programy te to narzędziowy niezbędnik każdego nowoczesnego i kreatywnego nauczyciela.

Lino

Lino to jedna z lepszych, dostępnych na rynku, bezpłatnych usług do udostępniania „samoprzylepnych karteczek”. Jest dostępna w sklepie Play dla urządzeń z systemem Android (https://bit.ly/3dTVWuY), na App Store dla iPadów i iPhonów (https://apple.co/2At00Fa) oraz jako aplikacja webowa na stronie: http://linoit.com. Dzięki Lino użytkownik szybko wygeneruje wirtualną tablicę i opublikuje kolorowe karteczki zawierające tekst, obrazy, filmy lub hiperłącza. Nie wymaga od uczniów posiadania adresu e-mail ani logowania. Dla nauczycieli będzie doskonałym wyborem zarówno do pracy z uczniami, jak i do zapisywania i porządkowania ciekawych stron, plików i materiałów wideo ułatwiających dzieciom naukę.

Program ten świetnie sprawdzi się w pracy metodą projektu, ponieważ umożliwia współtworzenie tablic. Każdy z członków zespołu wnosi wówczas swój wkład w pracę grupy. 

Lino to również doskonały wybór do udostępniania prac uczniów, wykonanych podczas lekcji matematyki, tym bardziej że tablicę można ustawić tak, aby uczniowie korzystali z niej bez logowania, co z pewnością ułatwi pracę na lekcji. 

Burza mózgów z Lino? Dlaczego nie… Również dla zwolenników tej metody wirtualna tablica w połączeniu z telefonem komórkowym okaże się świetnym rozwiązaniem, dodatkowo angażując uczniów, którzy uwielbiają korzystać z nowoczesnych rozwiązań na lekcjach.

Lino to także przydatne narzędzie do porządkowania warsztatu pracy nauczyciela. Wyszukane w sieci ciekawe strony, materiały wideo czy interaktywne zadania łatwo zapisać na tablicach, które – uporządkowane tematycznie – pozwolą szybko dotrzeć do wybranych plików.

Aby stworzyć taką tablicę, użytkownik musi założyć konto, a następnie, klikając Create a news canvas, wygenerować wirtualne płótno, wpisując jego nazwę i wybierając tło (ryc. 1).

Ryc. 1. Tworzenie tablicy w aplikacji Lino

Następnie należy zdecydować o opcjach prywatności. Tablica może być prywatna lub widoczna dla innych osób, bez możliwości dodawania postów. Można także dać dostęp każdemu użytkownikowi internetu z możliwością dodawania plików. Aby dodać wpis do tak stworzonej wirtualnej tablicy, wystarczy przeciągnąć na płótno kolorową karteczkę z prawego górnego rogu ekranu i dodać wybrany materiał. Lino pozwala zmienić kolor notatek i kolor tekstu. Pracując w grupach, można każdej z nich przyporządkować własny kolor. Warto dodać, że pliki wideo będą odtwarzane bezpośrednio na płótnie, bez konieczności opuszczania tablicy.

Pinterest

Pinterest (https://pl.pinterest.com/) to serwis społecznościowy do zapisywania i wymiany informacji. Jest również dostępny na urządzenia mobilne w sklepie Play (https://bit.ly/3f2mDPK) i na App Store (https://apple.co/2ABA4as).

Można go wykorzystać do dalszego rozwoju zawodowego, współpracy z innymi nauczycielami i odkrywania nowych narzędzi, aplikacji, do poszukiwań pomysłów na projekty, kreatywne zajęcia czy dekoracje w klasie. Pozwala na „przypinanie” interesujących treści do utworzonych tablic oraz udostępnianie innym użytkownikom. Oprócz dostępu do tablic i treści innych osób nauczyciele mogą również korzystać z Pinteresta, aby tworzyć i dzielić się własnymi pomysłami i i materiałami. Na wirtualnych tablicach użytkownicy zapiszą wszystko, co znajdą w sieci, w jednym łatwo dostępnym miejscu. Aby móc korzystać z Pinteresta, należy się zarejestrować, wpisać swój adres e-mail, hasło i wiek, a następnie wybrać pięć tablic do obserwowania (ryc. 2).

Ryc. 2. Arkusz rejestracji do Pinteresta

Do wyboru jest wiele kategorii, z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie. Kolejny krok to tworzenie tablic do „przypinania” pomysłów i inspiracji. Tablice te pomagają porządkować zasoby, będą mogły być także obserwowane przez innych użytkowników Pinteresta, jeżeli będą publiczne. Portal daje też możliwość tworzenia tablic ukrytych, które nie będą widoczne dla innych osób.
Wielu nauczycieli jest użytkownikami Pinteresta – jesteśmy przekonane, że każdy, kto odwiedzi ten portal pierwszy raz, będzie tam wracał wielokrotnie (ryc. 3).

Ryc. 3. Tworzenie tablic na Pintereście

Pocket

Kolejną naszą propozycją, z której skorzystają zarówno uczniowie, jak i nauczyciele, jest aplikacja Pocket. Umożliwia ona zapisanie wyszukanych w sieci artykułów, filmów i innych treści oraz zapoznanie się z nimi w dowolnym czasie i bez konieczności łączenia z internetem. Tym samym aplikacja Pocket pozwala przechowywać wszystkie treści w jednym miejscu i wyświetlać je za pomocą dowolnego urządzenia. Zapisana na komputerze strona będzie widoczna również na tablecie czy smartfonie. To również świetna metoda na czytanie artykułów znalezionych w sieci wtedy, kiedy mamy czas, np. w drodze do pracy czy w podróży. Jest dostępna na tablety i smartfony, można ją pobrać na App Store (https://apple.co/2BF0Fns) oraz w Sklepie Play (https://bit.ly/2VNGpqJ), znajdziemy ją również na stronie internetowej: https://app.getpocket.com oraz jako rozszerzenie Chrome: https://bit.ly/2YYfWZs.

Po zainstalowaniu rozszerzenia obok paska adresu pojawi się ikona Pocket – aby zapisać wybrany artykuł, wystarczy ją kliknąć, wcześniej jednak należy...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy

    Zyta Czechowska

    Od ponad 20 lat terapeutka i nauczycielka w szkole specjalnej. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „Czas TIK-a”, prowadzi warsztaty i szkolenia oraz rady pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl, na którym opisuje aplikacje, narzędzia i kreatywne pomoce dydaktyczne, które świetnie sprawdzają się w nauczaniu oraz terapii niepełnosprawnych intelektualnie. Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Trenerka Mistrzów Kodowania w zakresie programowania. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze.
     

    Jolanta Majkowska

    Nauczycielka dyplomowana z 20-letnim stażem, wicedyrektorka Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku. Absolwentka Wydziału Historycznego Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Od lat wdraża w szkole 
    specjalnej nowoczesne technologie. Autorka stron internetowych, materiałów dydaktycznych, scenariuszy zajęć, projektów, programów autorskich oraz innowacji pedagogicznych. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli 
    z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej. Współautorka bloga propagującego wykorzystanie multimediów i kreatywnych pomocy dydaktycznych w nauczaniu dzieci niepełnosprawnych intelektualnie www.specjalni.pl oraz bloga http://tikzklasa.blogspot.com. Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności