Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Pomysł na lekcję

19 lipca 2022

NR 56 (Lipiec 2022)

Wykorzystanie mediów społecznościowych w przygotowaniu do egzaminu z matematyki

0 269

Edukacja XXI wieku jest inna od tej, w której nam dane było się kształcić. Dziś mamy dużo większe możliwości. Czasem mam wrażenie, że w dzisiejszej edukacji brakuje tylko chęci, bowiem narzędzia, którymi dysponujemy zarówno my nauczyciele, jak i uczniowie, dają nieograniczoną przestrzeń samorozwoju i podnoszenia swoich kompetencji. Media społecznościowe są jednym z takich narzędzi. Jak je wykorzystać w systemie edukacji? Jak w pozytywny sposób zaskoczyć swoich uczniów?

Żyjemy w czasach, kiedy większym szacunkiem wśród młodzieży cieszą się influencerzy niż profesorowie matematyki. Szkoła i nauka spychana jest na drugi plan, jako ta mniej istotna dla szczęśliwego i dostatniego życia. Dziś tak naprawdę mało trzeba wiedzieć, aby zaistnieć. Ja osobiście nie do końca odnajduję się w tej rzeczywistości i z wieloma kwestiami się nie zgadzam, jednak pracując z młodzieżą, muszę wprowadzać do mojej matematycznej rzeczywistości akcenty, które połączą nasze światy. Moim zdaniem używanie mediów społecznościowych na lekcjach matematyki pozwala zbudować między tymi światami most, po którym można bezpiecznie podróżować w obie strony.
Przygotowanie do egzaminów to proces. Aby przyniósł jak najlepsze efekty, powinien trwać kilka lat. W przypadku egzaminu ósmoklasisty zajmuje on zwykle dwa ostatnie lata edukacji. Natomiast jeśli chodzi o maturę, przygotowania zaczynają się od pierwszego dnia w szkole średniej. Wykorzystanie nietuzinkowych rozwiązań w tym procesie może znacznie podnieść wyniki egzaminów, a także poprawić zdawalność matur. Efekt ten można osiągnąć, przekonując do nauki tę grupę uczniów, która z reguły jest niechętna, oraz podnosząc poziom wiedzy tych, których na początku tej podróży satysfakcjonowało minimum. Wykorzystanie mediów społecznościowych w całym procesie edukacji może to znacznie ułatwić. Uczeń przestanie postrzegać nas jak kosmitów, którzy wymagają niestworzonych rzeczy, a matematykę – jako „zło konieczne”. To jest trochę tak, jakbyśmy zaczęli mówić slangiem młodzieżowym. 
W tym artykule pokażę, w jaki sposób ja wykorzystuję media społecznościowe w mojej pracy oraz przedstawię efekty tych działań.

POLECAMY

Messenger

Kiedy dostaję nową klasę, od razu proszę o założenie matematycznej grupy na Messengerze. Jest to przede wszystkim miejsce wymiany informacji między mną a uczniami. Jeśli mają jakieś pytania, mogą zadać je na forum. Wiedzą, że udzielę odpowiedzi najszybciej, jak to będzie możliwe. Często zdarza się tak, że uczniowie wymieniają się między sobą informacjami dotyczącymi naszych zajęć i matematyki. Jeśli ktoś chce ze mną porozmawiać na osobności, może do mnie napisać na tzw. „priv”. Aplikacja ta okazała się moim zbawieniem na początku zdalnej edukacji, kiedy wszyscy szukali metody kontaktu z uczniami, a ja miałam kontakt z każdą osobą, którą uczę.
Bardzo cenię sobie tę metodę komunikacji, bowiem w dużej mierze usprawnia ona moją pracę. Po pierwsze, tak jak wspomniałam wcześniej, ułatwia wymianę informacji – gdy mam pytanie do klasy, mogę je zadać w dowolnej chwili i niemal natychmiast uzyskuję odpowiedź. Co ważne, jest to opinia klasy, a nie przewodniczącego. Za pomocą Messengera przesyłam uczniom zadania, z którymi chciałabym pracować na lekcji. Nie ogranicza mnie więc książka, nie tracę czasu na dyktowanie zadań czy ksero. Jest to bardzo przydatne zwłaszcza w ostatniej klasie, kiedy pracuję z dużą ilością zadań pojawiających się na egzaminach. Z tego komunikatora korzystam także wtedy, gdy zadaję uczniom dodatkowe prace domowe. Wówczas uczeń w wyznaczonym terminie odsyła zadanie w wiadomości prywatnej. W ten sposób nie dźwigam uczniowskich zeszytów. Co więcej, sprawdzam zadania wtedy, kiedy mam na to czas i ochotę. Dodatkowym atutem jest fakt, że w wiadomości pozostaje dokumentacja wysłanych zadań i przyznanych za nie plusów. Najważniejszą jednak zaletą tej metody pracy jest to, że na grupach klasowych uczniowie często wrzucają zadania, z którymi mają problem. Zanim ja zdążę włączyć się do dyskusji, często problem jest już rozwiązany, ponieważ młodzież pomaga sobie nawzajem. Prowadzą dyskusje na temat metod rozwiązania i ich poprawności. Często włączam się na koniec takiej wymiany zdań, aby usystematyzować ich wiedzę. Podsumowuję, co zostało wykonane poprawnie, gdzie popełniono błędy i jak ich unikać. Najwięcej na tych grupach dzieje się w klasie maturalnej. Mam wrażenie, że niektórzy uczniowie dopiero wtedy odkrywają sens członkostwa w tym przedsięwzięciu. Zadania egzaminacyjne i lawina pytań dotycząca ich rozwiązania są wtedy na porządku dziennym. Uwielbiam to, ponieważ wtedy mam pewność, że nie tylko mnie zależy na wynikach tych egzaminów. Wówczas wiem, że wspólnie walczymy o każdy punkt i to jest piękne.

YouTube

Jest to bez wątpienia jedno z największych kompendiów wiedzy współczesnej młodzieży. Znajdują się tutaj – w postaci filmów – informacje dotyczące niemal każdej kwestii. Chcesz się czegoś nauczyć? Chcesz coś pysznego ugotować? Chcesz się przygotować do egzaminu ósmoklasisty lub matury? Chcesz się zrelaksować przy fajnej muzyce? Chcesz poćwiczyć? Zajrzyj na YouTube! Nic dziwnego, że zarówno nauczyciele, jak i uczniowie często tu zaglądają. 
W mojej pracy wykorzystuje YouTube na dwa sposoby:

Własny kanał
W trakcie trwania zdalnej edukacji założyłam na YouTube kanał o nazwie „Matematyka po polsku”. Umożliwiał mi on udostępnianie lekcji w postaci filmików, które tworzyłam dla moich uczniów. Myślałam, że jest to rozwiązanie tymczasowe, jednak uczniowie tak bardzo polubili te filmiki, że po dziś dzień z nich korzystają, zwłaszcza wtedy, gdy chcą powtórzyć materiał przed sprawdzianem. 
Plusem posiadania własnego kanału na YouTube jest to, że możemy wrzucać treści typowo pod naszych uczniów, przygotowane na bazie podręczników, na których pracujemy. Często jest bowiem tak, że gdy korzystamy z gotowych filmów, nie wszystko nam pasuje. Ponadto możemy zwrócić uwagę na te elementy, które według nas są najistotniejsze. Nakierujemy w ten sposób ucznia na to, na czym powinien się skupić. Podstawowym błędem popełnianym przez młodzież jest próba przyswojenia całego materiału. Uczniowie nie potrafią przeprowadzić selekcji, wybrać, które tematy są najważniejsze. Ponadto nie wiedzą, w jaki sposób połączyć zdobytą wiedzę z kilku tematów czy też działów w jednym zadaniu. Tworząc własne treści, możemy ich tego nauczyć. 
Wielokrotnie słyszałam od młodzieży, że chcieliby mieć możliwość wcisnąć pauzę w trakcie trwania lekcji lub cofnąć się do momentu, który nie do końca był dla nich jasny. Na lekcji nie zawsze mają odwagę powiedzieć, że czegoś nie zrozumieli. Filmik umożliwia im wielokrotne odtworzenie treści, która była dla nich niejasna. Co ważne, utrzymujemy w ten sposób spójność przekazu – ta sama osoba tłumaczy te same treści kilka razy. Jest więc szansa, że za którymś razem trafimy do odbiorcy. Co ważne, to my decydujemy, które treści są publiczne, a które tylko do dyspozycji naszych uczniów. W klasie maturalnej podsyłam uczniom serię „30 dni do zdanej matury”, która znajduje się na moim kanale. Jest to absolutne minimum wiedzy, którą należy przyswoić, aby uzyskać na tym egzaminie wymarzone 30%. 

Inne kanały matematyczne
Na YouTube jest wiele osobowości, które zdecydowanie warto polecić zarówno pod kątem przygotowania do egzaminów, ale także całego procesu matematycznej edukacji. Duża część młodzieży zapewne i bez naszego polecenia zna niektóre z tych kanałów. Ja nie uważam, że to coś złego, gdy mój uczeń korzysta z tego typu rozwiązań. Nie czuję w tym żadnej ujmy. Sama często polecam kanały, na które moim zdaniem warto zajrzeć. Wiem, że treści, które są tam prezentowane, są przedstawione w sposób właściwy i godny mojego polecania. Oto kilka kanałów, które zdecydowanie mogą się przydać pod kątem przygotowania do egzaminów:

  • Matemaks – bez wątpienia guru dla młodzieży, który w bardzo przejrzysty sposób przedstawia najbardziej zawiłe zagadnienia; poziom szkoły średniej, zarówno podstawowy, jak i rozszerzony.
  • AjkaMat – kanał prowadzony przez pełną pasji nauczycielkę matematyki, której ekspresja, uśmiech i ciekawe metody powodują, że ogląda się to z przyjemnością; poziom szkoły średniej, zarówno podstawowy, jak i rozszerzony.
  • E-trapez – profesjonalny kanał przygotowujący do matury na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym.
  • A po co ci ta matma? – w ciekawy, często zabawny sposób przedstawione treści matematyczne na poziomie zarówno szkoły średniej, jak i podstawowej. 
  • Pi-stacja – profesjonalne przygotowanie pod kątem egzaminu ósmoklasisty.

Filmiki na YouTube są bardzo popularne wśród młodzieży. Ważne, aby uczeń nie ograniczał się tylko do oglądania tych treści. Matematyki najlepiej uczymy się przez systematyczne ćwiczenia. Nie słyszałam jeszcze, żeby ktoś nauczył się jej od samego oglądania. Jednak połączenie tych dwóch działań może przynieść bardzo dobre efekty. Korzystanie z różnorodnych kanałów poszerza zakres metod, którymi uczeń się posługuje. Forma przekazu jest inna od tej w szkole – filmiki są zdecydowanie krótsze niż tradycyjne lekcje, zawierają najistotniejsze kwestie, zagadnienia przekazywane są w sposób prosty, zrozumiały dla młodzieży. 

Instagram

Tę przygodę zaczęłam stosunkowo niedawno. Widzę jednak, że Instagram ma ogromny potencjał. Przede wszystkim każdego dnia jest odwiedzany przez dziesiątki tysięcy młodych ludzi. Treści są przekazywane w formie zdjęć lub krótkich filmów, do których dołączany jest opis. Tutaj działa głównie zmysł wzroku – idealna forma nauki dla wszystkich tych, którzy mają fotograficzną pamięć. 
Wiele treści związanych z edukacją można przemycić do głów młodych ludzi za pomocą ciekawej grafiki. Jeśli chodzi o naukę matematyki, a w szczególności przygotowanie do egzaminów, Instagram można wykorzystać na wiele sposobów.
Po pierwsze, można tworzyć własną markę, gdzie treści publiko...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy