Zastanawiasz się, jak przygotować dzieci do egzaminu? Przeczytaj artykuł: Ballada romantyczna. Przygotowanie do egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego
POLECAMY
Rozkład wyników
Co roku pod koniec września Centralna Komisja Egzaminacyjna publikuje na swojej stronie internetowej dokument „Osiągnięcia uczniów kończących VIII klasę szkoły podstawowej”. Jest to obszerne opracowanie, w którym można znaleźć m.in.: opis arkusza standardowego, dane dotyczące populacji uczniów, informacje o przebiegu egzaminu, podstawowe dane statystyczne, komentarz oraz podstawowe informacje o arkuszach dostosowanych.
Na kolejnej stronie przedstawiono rozkłady wyników z matematyki w poszczególnych latach od początku wprowadzenia egzaminu ósmoklasisty.
Rozkład z roku 2023 pochodzi z dokumentu „Informacje wstępne o wynikach egzaminu ósmoklasisty w 2023 r.”.
Poruszenie wzbudził fakt zmiany kształtu rozkładu. Z rozkładu normalnego przeszedł w rozkład dwumodalny. W takim przypadku wyniki uczniów skupiają się w dwóch miejscach potocznie zwanych „garbami”. Dlaczego taki rozkład wyników z matematyki budzi taki wielki niepokój, jeśli od początku wprowadzenia egzaminu ósmoklasisty w taki sposób rokrocznie rozkładają się wyniki z języka angielskiego?
Czy musimy się martwić?
Na to pytanie próbowała odpowiedzieć Justyna Suchecka na łamach portalu tvn24.pl w artykule Wyniki egzaminów z matematyki. Dlaczego dwugarbny wielbłąd powinien nas martwić.
Stwierdziła, że należy uwzględnić kumulację roczników, z którą mieliśmy do czynienia w tym i poprzednim roku szkolnym. Zostaje również w artykule przywołany koronny argument, który wraca jak bumerang, a mianowicie wiek pójścia uczniów do szkoły. W ostatnich rocznikach ósmoklasistów do egzaminu przygotowywaliśmy zarówno dzieci, które rozpoczęły naukę w szkole w wieku 6, jak i 7 lat. Autorka bierze pod uwagę również położenie szkoły i podkreśla wyraźnie, że różnica pomiędzy wynikami szkół wiejskich i miejskich jest znacząca. Osobiście nie jestem zdziwiona, bo każdy egzamin zewnętrzny pokazywał takie dysproporcje i moim zdaniem niestety tendencja ta będzie się utrzymywać.
Autorka przeprowadza również rozmowę m.in. z dyrektorem CKE. Marcin Smolik stwierdza, że po części obecna sytuacja to też efekt pandemii. Jednak czy aby na pewno? Tutaj wdałabym się w lekką polemikę. Tej tendencji nie widać w rozkładzie z roku 2021, a ci uczniowie uczyli się w okresie COVID-19. Młodzież pisząca egzamin w obecnym roku szkolnym nauczanie zdalne rozpoczęła w połowie klasy piątej, a zakończyła częściowo w siódmej. Ósma klasa w całości odbywała się w sposób stacjonarny. Moim zdaniem przyczyny należy upatrywać nie w formie nauczania, ale w nasta...