Zadanie
Kwadrat o boku równym jeden jest siatką pewnego ostrosłupa. Oblicz jego objętość i długości wszystkich jego wysokości.
Analiza treści zadania:
POLECAMY
- Jedyny ostrosłup, który może mieć więcej niż jedną wysokość, to ostrosłup trójkątny, a ostrosłup trójkątny ma 4 wierzchołki.
- Każdy wierzchołek należy do trzech ścian ostrosłupa, a więc trzy wierzchołki kwadratu mogą być jednym wierzchołkiem ostrosłupa, zatem czwarty wierzchołek kwadratu musi być innym wierzchołkiem naszej bryłki.
![]()
Rozwiązanie
W tym ostrosłupie (ryc. 2) spotkały się trzy wierzchołki w punkcie S = S1 = S2 = S3, a Odcinek AS jest bokiem kwadratu oraz najdłuższą wysokością ostrosłupa. Obliczmy pola wszystkich ścian tego ostrosłupa. Będą to pola wszystkich powstałych trójkątów w kwadracie i jednocześnie pola podstaw powstałego ostrosłupa (ostrosłup trójkątny może mieć cztery różne podstawy). Osie symetrii pozwolą łatwo zobaczyć pola trzech trójkątów (ryc. 3). Pole siatki jest równe 1, a zatem pole trójkąta w środku jest równe ![]()
![]()
Można też je obliczyć, dodając 3 pola trójkątów prostokątnych oraz pole deltoidu ![]()
Zauważmy, że pole widocznego małego deltoidu jest równe połowie pola małego kwadraciku.
Objętość ostrosłupa jest równa ![]()
Trzy wysokości są widoczne, równe odpowiednio
brakuje jeszcze długości czwartej, najkrótszej wysokości.
Pole największego trójkąta jest trzy razy większe niż najmniejszego, zatem najkrótsza wysokość musi być 3 razy mniejsza niż najdłuższa, czyli
Stosunek pól podstawy jest równy odwrotności stosunku wysokości, gdy ostrosłupy (graniastosłupy) mają taką samą objętość.
![]()
Rozszerzmy nasze zadanie
Z czterech takich ostrosłupów („rożków” prostopadłościanów) możemy ułożyć prostopadłościan o podstawie kwadratu i wysokości równej bokowi kwadratu, z dziurą w środku. Tu, oczywiście, możemy stworzyć dowolne „rożki” graniastosłupa prawidłowego czworokątnego (prostopadłościanu o podstawie kwadratu) (ryc. 4A–B).
![]()
![]()
Rycina 4c przedstawia wymiary krawędzi „dziury”, czyli brakującego czworościanu. Łatwo znajdziemy zależność między wymiarami „rożka” i „dziury” ![]()
Zauważmy, że wszystkie jego ściany boczne są przystającymi trójkątami równoramiennymi.
Objętość powstałego prostopadłościanu to V = a2 × b, a objętość ostrosłupa mającego trzy krawędzie, wychodzące z jednego wierzchołka, prostopadłe to:
![]()
Łatwo policzymy, że objętość „dziury” jest równa
Wysokość tego ostrosłupa jest dwa razy większa niż najmniejsza wysokość rożka, gdyż podstawy są takie same, a objętość „dziury” jest dwa razy większa niż objętość „rożka” prostopadłościanu. Policzmy jeszcze tę objętość w zależności od m i n. m2 = 2a2 i n2 = a2 + b2, czyli:
![]()
Teraz objętość „dziury”, w zależności od jej krawędzi, wygląda następująco:
![]()
Gdzie m to są krawędzie skośne leżące na prostych prostopadłych, a n – cztery pozostałe krawędzie czworościanu. Oczywiście, objętość rożka będzie wtedy dwa razy mniejsza i równa:
![]()
Aby obliczyć objętość naszej „dziury”, przyjmujemy ![]()
![]()
Gdy m = n, to a = b oraz „dziura” będzie miała wszystkie krawędzie równe (będzie czworościanem foremnym):
![]()
i otrzymamy dobrze nam znany wzór na objętość czworościanu foremnego.
Rozszerzenie 2
Tu, oczywiście, możemy pójść dalej. Weźmy dowolny prostopadłościan o krawędziach wychodzących z jednego wierzchołka, równych a, b, c (ryc. 5A–C).
Wtedy jego objętość V = abc, a różka prostopadłościanu: ![]()
„Dziura” ma objętość dwa razy większą niż rożek, zatem: ![]()
ale wszystkie ściany tego czworościanu są przystającymi trójkątami o bokach m, n, o. Wystarczy teraz pokazać związek między bokami tych dwóch bryłek. Trzy ściany rożka są trójkątami prostokątnymi, o kątach prostych spotykających się w jednym wierzchołku. Otrzymujemy dwa układy równań z trzema niewiadomymi:
![]()
Pokazują nam one związek między krawędziami ścian bocznych tych bryłek. Zauważmy własność „dziury” prostopadłościanu, ma ona krawędzie skośne równej długości. Zatem każdy taki czworościan jest „dziurą” pewnego prostopadłościanu (Dlaczego?).
Literatura:
- Mostowski K., Rożek sześcianu, „NiM” 28/1998, s. 12–13.
- Mostowski K., Zawadowski W., Geometria dla Nauczycieli, Wydawnictwo Nowik, Opole 2020.
- www.mathsiedlce.edu.pl
- Zamek-Gliszczyński T., Matematyka dla dociekliwych licealistów, Zadania i nie tylko, cz. II, Oficyna Edukacyjna Krzysztof Pazdro Sp. z o.o. wyd. 1, Warszawa 2017.