Proponuję od tego zacząć lekcję wprowadzającą pojęcie układu współrzędnych. Poprośmy młodzież o narysowanie na czystej kartce w lewym górnym rogu zielonego prostokąta, na środku kartki czerwonego trójkąta równoramiennego, a w prawym dolnym rogu niebieskiego kwadratu. Zaprezentujmy uczniom wyniki ich pracy. Podobne? W sensie potocznym zdecydowanie tak. Czy identyczne? Na pewno nie. Co zrobić, żeby były do siebie bardziej podobne? Pierwsza odpowiedź, którą usłyszałam: określić wielkość rysowanych figur, ustawić je w jednym kierunku. Słusznie… Sprecyzuj-
my więc instrukcję. Niech prostokąt będzie miał szerokość 2 cm i długość 3 cm, trójkąt podstawę 4 cm i wysokość 3 ...
Ksero w ręku ucznia, czyli pomysł na wprowadzenie układu współrzędnych
Już w klasie pierwszej szkoły podstawowej omawiany jest temat umieszczania przedmiotów na płaszczyźnie i w przestrzeni. Siedmiolatki nie tylko z powodzeniem opisują położenie przedmiotów na obrazku, ale również same rysują zgodnie z poleceniami nauczyciela. Naturalne staje się pytanie: Czy rysunki te są takie same, czy tylko przypominają siebie? Co zrobić, żeby stały się identyczne, nie widząc pierwowzoru, a jedynie wykonując instrukcję nauczyciela?
Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.