Lapbook i Leporello na matematyce

Otwarty dostęp Pomysł na lekcję

Jak wykorzystać myślenie wizualne na matematyce? Z jakich ciekawych form myślenia skorzystać, aby móc je zastosować na lekcji zarówno w szkole podstawowej, jak i w szkole średniej?

Czym jest myślenie wizualne?

Podejdźmy do tematu jak matematycy i podajmy definicję. Spotkałam się z różnymi, ale dla mnie: „Myślenie wizualne to sposób organizacji myśli, który pozwala na zdobywanie, przetwarzanie, selekcjonowanie i porządkowanie informacji w sposób nielinearny”.
Uważam, że matematyka bardzo dobrze nadaje się do tego, by stosować myślenie wizualne. Przecież poza konkretami, z którymi spotykają się uczniowie młodszych klas szkoły podstawowej, mamy tu również bardzo dużą dawkę abstrakcji. Nielinearna forma zapisu może pomóc w zebraniu wiedzy, dostrzeżeniu zależności czy wyobrażeniu sobie rzeczy „niewyobrażalnych”. I nie chodzi tu o bałagan czy niechlujny zapis. Notatki wizualne też rządzą się swoimi prawami. Są jednak łatwiej przyswajalne i mniej nudne dla mózgu, a co za tym idzie – chętniej się do nich zagląda i korzysta z nich. 

POLECAMY

Czy notatka wizualna zawsze zawiera dużo rysunków?

Zwykle na notatce wizualnej są rysunki. Czasami są to tylko ikony, znaczniki, strzałki i tym podobne elementy. Są również osoby, które z notatek tworzą „obrazy". Spotkałam również takie notatki, gdzie rysunków praktycznie nie było, a jedynie została zachowana nielinearna forma i różne rodzaje/wielkości liter (nie zajmuję się profesjonalnie typografią, dlatego nazwy „czcionka”, „font”, „litera” będę stosowała zamiennie – bardziej w znaczeniu potocznym). Możliwości jest bardzo wiele i każdy – nawet ten, k...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI