Epidemia COVID-19 oraz edukacja zdalna wymusiły na systemie oświaty wiele zmian. Nam, nauczycielom, przyszło pożegnać się z utartymi schematami, które dobrze funkcjonowały w szkole stacjonarnej. Postrzegam swoją pracę z uczniami jako innowacyjną. Staram się nadążać za najnowszymi trendami edukacyjnymi i – po dostosowaniu ich do warunków szkolnych i możliwości moich uczniów – stosować je na prowadzonych przeze mnie lekcjach matematyki. W tym artykule opiszę czynniki, które doprowadziły mnie do drastyczniej zmiany sposobu pracy z uczniami, a w szczególności modyfikacji systemu oceniania.
POLECAMY
Ocenianie przed epidemią
Przez prawie dwadzieścia lat oceniałam moich uczniów w kategoriach: praca pisemna, praca na lekcji i praca domowa. Wymieniłam je w nieprzypadkowej kolejności. Najważniejsze były prace pisemne, czyli sprawdziany i kartkówki. Traktowałam je jako rzetelny obraz wiedzy, umiejętności i postaw moich uczniów. Dzieciaki i młodzież musiały wykazać się odpowiednim nastawieniem, tzn. rzetelnie przygotować się do klasówki/kartkówki, która była okazją do prezentacji ich wiedzy i umiejętności. Następną w kategorii ważności była praca na lekcji, rozumiana przeze mnie jako wszelkie aktywności poza odpowiedziami ustnymi, których nigdy od początku mojej kariery nauczyciela matematyki nie oceniałam. Była to np. praca w grupach z wykorzystaniem metod aktywizujących, gier, zabaw oraz narzędzi TIK. Uczniowie doskonalili tutaj nie tylko swoje kompetencje matematyczno-informatyczne, ale równie ważne, jak nie ważniejsze kompetencje społeczne – współpracy w grupie, odpowiedzialności za wspólny rezultat, innowacyjność, kreatywność czy ekspresję twórczą. Ostatnią kategorię, czyli oceny z pracy domowej, traktowałam jako okazję, która uczniom z trudnościami pozwalała podwyższyć ocenę z matematyki, a pozostałym zapewniała utrzymanie na wysokim poziomie umiejętności matematycznych.
W tym sposobie oceniania realna i samodzielna praca ucznia była oceniana przeze mnie w dwóch z trzech kategorii ocen. Zasoby zewnętrzne, takie jak rodzic czy szeroko rozumiana sieć internetowa, nie zawsze uczciwie przez uczniów wykorzystywane, nie wpływały znacząco na wysokość oceny z matematyki. Były czynnikiem obecnym jedynie w momencie wykonywania pracy domowej.
Taki sposób...