Zmiany w podstawie programowej wpływają nie tylko na matematykę, ale również na inne przedmioty. Szczególnie dyskusyjne jest to, że obejmują one wszystkie poziomy edukacji, co oznacza, że część tematów z podręczników szkolnych nie powinna być realizowana. W praktyce wygląda to jednak zupełnie inaczej. Obecna sytuacja jest nieuporządkowana. Część nauczycieli rzeczywiście rezygnuje z przeprowadzania lekcji z usuniętymi z podstawy zagadnieniami, druga część realizuje wszystkie tematy według podręcznika. Dodatkowym problemem są sprzeczności wśród usuniętych zagadnień, które miejscami wręcz się wykluczają. Doprowadza to do wielu sporów i dyskusji w środowisku nauczycielskim. Brak szczegółowych wytycznych dotyczących wdrożenia zmian sprawia, że nauczyciele muszą podejmować własne decyzje, co prowadzi do znacznego zróżnicowania w realizacji programu.
Po raz kolejny zostawiono nauczycieli podczas sztormu na wzburzonym edukacyjnym morzu jako kapitanów licznych okrętów wypełnionych po brzegi uczniami i tak bez mapy i kompasu mają zadbać o to, aby okręty nie zatonęły i dotarły szczęśliwie do celu – zdanej matury i egzaminu ósmoklasisty.
POLECAMY
Matura 2025
Poziom podstawowy
Egzamin maturalny na poziomie podstawowym w roku 2025 będzie trwał 180 minut (z możliwością dodatkowego wydłużenia czasu dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).
Arkusz będzie zawierał 27–39 zadań różnego rodzaju:
- zadania zamknięte jednokrotnego wyboru za 1 pkt,
- zadania zamknięte dwukrotnego wyboru za 2 pkt,
- zadania prawda/fałsz,
- zadania TAK/NIE + uzasadnienie,
- wiązki zadaniowe – jedna treść dotyczy kilku zadań, przy czym każde z nich można rozwiązać niezależnie,
- zadania otwarte z luką,
- zadania otwarte krótkiej odpowiedzi za 2–3 pkt,
- zadania otwarte rozszerzonej odpowi...