Powtórka na początek roku szkolnego

Otwarty dostęp Pomysł na lekcję

Zaczynamy nowy rok szkolny. Po długim okresie nauki zdalnej i wakacjach uczniowie wracają do szkolnych ławek. Prawdopodobnie wielu nauczycieli zadaje sobie dziś pytanie: czy muszę, z moimi klasami, powtórzyć wszystko, co robiliśmy w poprzednim roku szkolnym? Czy opanowane zostały wszystkie umiejętności zawarte w podstawie programowej? Co uczniom sprawia trudność, a co jest dla nich proste?

Matematyka to taka nauka, która potrzebuje solidnych fundamentów. Problemy wynikające ze słabego opanowania jednego z tematów mogą skutkować trudnościami w opanowaniu innego. Jako nauczyciele doskonale zdajemy sobie z tego sprawę. Dlatego chciałabym zaproponować sposób na szybkie powtórzenie tego, co robiliśmy z uczniami w roku ubiegłym, a jednocześnie sprawdzenie, co jest dla nich łatwe, a co wymaga doszlifowania.
W zależności od tego, w jakiej szkole pracujesz i w której klasie są Twoi uczniowie, na tę metodę poświęcisz od jednej do kilku godzin lekcyjnych. Prawdopodobnie zupełnie inaczej przebiegnie ona w klasie, gdzie uczniowie są wdrożeni do samodzielnej pracy i nauczyciela potrzebują bardziej w roli mentora, a zupełnie inaczej będzie to wyglądało w klasie, gdzie uczniowie wymagają ciągłej uwagi nauczyciela. W tym drugim przypadku czas nauki zdalnej był dla uczniów bardzo trudny.
Przejdźmy zatem do powtórki. Jak większość metod, również ta wymaga pewnego przygotowania. 

POLECAMY

Przygotowanie przed lekcją

Po pierwsze, wypisz wszystkie działy, które zostały zrealizowane w poprzednim roku szkolnym. Na przykład w II klasie liceum po szkole podstawowej, w której matematyka jest realizowana w zakresie rozszerzonym, byłyby to:

  • Przekształcenia wykresów funkcji,
  • Równania i nierówności z wartością bezwzględną i z parametrem,
  • Funkcja kwadratowa,
  • Geometria płaska,
  • Trygonometria,
  • Geometria analityczna,
  • Wielomiany.
     


Teraz w obrębie każdego z siedmiu wypisanych działów musimy przygotować zadania wymagające wykazania się różnymi umiejętnościami. To od nas zależy, ile tych zadań będzie. Ja jednak proponuję, aby było ich między 3 a 6. Uczniowie będą je rozwiązywać i określać, które z nich jest dla nich łatwe, a które trudne. Jeśli mamy powtórzyć dużo tematów, a możemy przeznaczyć na to tylko jedną lub dwie lekcje, to lepiej, żeby...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI