Praca metodą projektu jest ciekawym zadaniem, które możemy realizować z naszymi uczniami. Przez krótki czas było to nawet zadanie obowiązkowe dla uczniów uczęszczających do szkół gimnazjalnych. Nie zawsze jednak robiąc coś tylko dlatego, że musimy, wkładamy w to wyjątkowo dużo energii i zaangażowania.
Ponieważ jednak metoda projektu posiada bardzo dużo zalet, chciałabym zachęcić wszystkich, aby w miarę możliwości realizowali ją w różnych sytuacjach. Przede wszystkim nie wymaga ona od nas ogromnego wkładu pracy. Jeżeli odpowiednio pokierujemy pracą zespołu, zaproponujemy interesujący temat i zaangażujemy uczniów w pełni, to do nas będzie należało jedynie koordynowanie prac, służenie wsparciem, udzielanie wskazówek i porad. Kwintesencją idei projektu jest bowiem to, aby to uczniowie nauczyli się współpracować i stworzyli coś razem. Nauczyciel ma pełnić funkcję opiekuna.
W każdym projekcie ważny jest temat, cel pracy. Dobrze jest, aby temat ten był sformułowany w postaci pytania, wyzwania do odkrycia przez uczniów. Wspólna praca ma ich doprowadzić do rozwiązania problemu, jaki został im postawiony. Dlatego też moją propozycją jest polecenie uczniom zbadania jakiejś tendencji, preferencji, upodobań grupy rówieśniczej. Badanie może dotyczyć słuchanej muzyki, sposobów spędzania wolnego czasu, posiadanych zwierząt domowych, preferencji kulinarnych i wielu innych rzeczy. Przykładowa, krótka ankieta może wyglądać następująco:
POLECAMY
NASZE ZWIERZĘTA DOMOWE
1. Ile zwierząt domowych posiadasz?
a) Żadnego
b) 1–2
c) 3 i więcej
2. Jakie masz zwierzęta?
a) Pies, kot
b) Gryzonie, takie jak: królik, mysz, szynszyla
c) Ptaki: papuga, kanarek
d) Jaszczurki, gady
e) Inne (jakie?)
3. Ile czasu spędzasz ze swoimi pupilami w ciągu dnia?
a) Mniej niż godzinę
b) Od 1 do 2 godzin
c) Powyżej 2 godzin
4. Gdzie śpią Twoje zwierzęta?
a) Na dworze (w budzie, kojcu)
b) W domu – w przygotowanym miejscu (klatka, terrarium, legowisko)
c) W domu – razem z domownikami
d) W innym miejscu (Jakim?)
Postawione uczniom zadanie projektowe będzie wymagało od nich samodzielnego opracowania odpowiednich ankiet i przeprowadzenia ich, czyli zebrania interesujących nas danych statystycznych. Ponadto opracowanie zgromadzonych danych również jest ważnym i ciekawym wyzwaniem. Naturalnie, uczniowie mogą zliczać odpowiedzi i wykonywać wykresy ręcznie. Jednak szczególnie polecam dołączenie do tego projektu wykorzystania narzędzi szeroko rozumianej technologii informacyjnej.
Pierwszą z opcji jest opracowanie zebranych danych z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego. Po zliczeniu i wprowadzeniu danych do tabeli, przygotowanych na przykład w Excelu, bez większych problemów możemy wygen...