Budujemy pomnik Nauczyciela Idealnego w roku Mikołaja Kopernika

O!kręgi rozwoju

W lutym 2023 roku obchodziliśmy 550 urodziny Mikołaja Kopernika. Chcąc dołączyć do tego radosnego świętowania, postanowiłem uporządkować i pokazać Czytelnikom „Matematyki” część mojej kolekcji fotografii pomników tego wielkiego astronoma. Ale przecież tak naprawdę nie chcę pisać tylko o pomnikach naukowca, kanonika, lekarza i matematyka. Z całą pewnością zajmuje on należne mu miejsce na cokołach pomników, a wizerunek Kopernika kreowany na przestrzeni wieków pokazuje pewien obraz ideału. A czy istnieją nauczyciele idealni? Czy warto się starać iść w kierunku ideału? Czy warto być nauczycielem idealnym?

A może warto być po prostu nauczycielem wystarczająco dobrym? Niekoniecznie pomnikowym, ale takim dostępnym dla uczniów i uczennic…

POLECAMY

Co to oznacza? Jakie cechy ma nauczyciel wystarczająco dobry?

Długo się nad tym zastanawiałem i wyodrębniłem listę dziesięciu takich cech. Ta lista jest podobnie liczna jak zaprezentowana wyżej kolekcja pomników. Oczywiście wykaz ten nie jest kompletny. Zachęcam do jego aktualizacji i ewentualnej korekty mojego pomysłu. Będąc nauczycielem matematyki, postaram się omówić wyodrębnione cechy nauczyciela wystarczająco dobrego z tej właśnie perspektywy.

Pomnik Mikołaja Kopernika w Warszawie

Cechy nauczyciela wystarczająco dobrego

Nauczyciel relacyjny

Edukacja to relacja. Uczniowie cenią sobie nauczycieli relacyjnych, dostępnych dla nich. A uczenie się matematyki z całą pewnością jes...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Matematyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI