Cykl Kolba, czyli koncepcja uczenia się przez doświadczenie

O!kręgi rozwoju

Największym dobrodziejstwem dla ucznia jest uczący się nauczyciel. Nic przecież nie motywuje do nauki bardziej niż osobisty przykład. Uczniowie nie chcą słuchać teoretycznych porad na temat uczenia się, ale chcą zobaczyć wzorzec. I tym wzorcem powinien być nauczyciel. W jego skarbcu wiedzy i doświadczenia uczeń może odnaleźć coś wartościowego dla siebie. No właśnie… doświadczenia.

Ludzie uczą się w różnorodny sposób. Jednym z nich jest uczenie się przez doświadczenie. Podstawą uczenia się jest doświadczenie poparte refleksją. Jest to proces, w którym jest ono przekształcane 
w wiedzę. 
W 1984 roku amerykański teoretyk edukacji, Dawid Kolb, opublikował artykuł na temat Modelu Lewina. Zrobił to w uznaniu zasług Kurta Lewina, amerykańskiego psychologa społecznego. Model ten zakłada, że wiedzę zdobywa się głównie poprzez praktykę, a rolą nauczyciela jest tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających uczeniu się. Wielką wartość edukacyjną ma sytuacja dydaktyczna wyzwalająca osobiste zaangażowanie ucznia. Uczenie się nie zaczyna się od przyswajania pojęć, zasad i reguł, ale od konkretnych przeżyć lub czynności, które prowokują do refleksji, przemyśleń i konstruowania tych pojęć, zasad i reguł możliwych do zastosowani...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Matematyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI