Dołącz do czytelników
Brak wyników

TIK-owy narzędziownik

9 lipca 2019

NR 39 (Lipiec 2019)

Darmowe generatory DO TWORZENIA KART PRACY i konstruowania pomocy dydaktycznych

0 57

Technologie informacyjno-komunikacyjne mogą ułatwić pracę nauczyciela poprzez szybkie, często intuicyjne tworzenie ciekawych kart pracy. Kart, które dzięki bezpłatnym generatorom pozwolą na lepsze zrozumienie
omawianych zagadnień i na indywidualizację nauczania. Gdzie zatem szukać takich narzędzi?

Bogactwo aplikacji, programów i platform edukacyjnych sprawia, że TIK jest coraz częściej wykorzystywany w szkole przez nauczycieli różnych przedmiotów, w tym nauczycieli matematyki. To, w jakim stopniu technologia pojawi się na zajęciach lekcyjnych, w dużej mierze zależy od umiejętności informatycznych nauczyciela. Warto więc doskonalić swój warsztat pracy, aby móc skorzystać z tego, co oferuje nam internet, i ułatwić dzieciom naukę. Dzisiejsze pokolenie uczniów wymaga od nauczycieli zaproponowania takich metod pracy, które będą nastawione na aktywny sposób zdobywania wiedzy, rozwiną umiejętność uczenia się, pozwolą na wykorzystanie wiedzy w praktyce i położą nacisk na współdziałanie i pracę w grupie. Interaktywne narzędzia umożliwiają realizację tych zadań i zapewniają współpracę między nauczycielami a uczniami. Z doświadczenia wiemy, że żeby zainteresować dziecko lekcją matematyki, warto stosować interaktywne metody i narzędzia TIK. Metody te z pewnością ułatwią zrozumienie tematu i uatrakcyjnią proces edukacyjny. W ostatnim czasie w wielu szkołach pojawiły się interaktywne tablice, monitory dotykowe, tablety, chrombooki – narzędzia, dzięki którym możemy czerpać z bogatych, często bezpłatnych zasobów sieci. Ponadto grzechem byłoby nie skorzystać ze smartfonów naszych uczniów, multimedialnych urządzeń, dzięki którym młodzi ludzie mają dostęp do filmów, gier, portali edukacyjnych czy interaktywnych quizów.

Nowocześni nauczyciele, którzy są świadomi zmian, jakie niesie za sobą postęp cywilizacyjny, korzystają podczas zajęć z nowoczesnych technologii. Robią to rozsądnie i tylko w celach edukacyjnych. My z doświadczenia wiemy, że właściwie dobrane narzędzia multimedialne nie tylko wzbogacają i uatrakcyjniają proces lekcyjny, ale także wpływają na konkretne efekty edukacyjne.

W sieci istnieje mnóstwo stron i platform edukacyjnych z gotowymi interaktywnymi ćwiczeniami, ale także generatorów, które służą do tworzenia spersonalizowanych kart pracy, gier planszowych czy łamigłówek.

Co to jest generator kart zadań?


Generator kart zadań to narzędzie dla nauczyciela, ale może z niego korzystać każdy odwiedzający konkretną stronę. W generatorze znajdzie się galeria z gotowymi kartami pracy, z możliwością ich modyfikacji przez użytkownika. To świetny sposób na szybkie stworzenie własnych materiałów dostosowanych do potrzeb uczniów na różnych etapach edukacyjnych. Stopień trudności konstruowanych materiałów najczęściej dostosowuje nauczyciel. Do tej pory większość z nas samodzielnie i mozolnie przygotowywała własne karty pracy, testy czy materiały edukacyjne w podstawowych edytorach tekstu. Dziś istnieje mnóstwo stron, platform czy programów, które pozwalają na szybkie generowanie tych treści w specjalnie zamieszczonych szablonach.

Jednym z takich uniwersalnych narzędzi dla nauczycieli matematyki, ale także dla innych przedmiotowców, pedagogów czy wychowawców, jest generator do tworzenia kart pracy np. z tarczami zegara, kart bingo czy wzorami matematycznymi, w tym spinnerowych plansz z liczbami z wizualizacją paluszkową lub liczbami rzymskimi. Na wspomnianej stronie można pobrać gotowe plansze lub edytować istniejące i tworzyć własne zasoby edukacyjne. Generator matematycznych kart pracy znajduje się na stronie //tiny.pl/trb1w.

Jak stworzyć własne zasoby edukacyjne?


By stworzyć własne zasoby edukacyjne, należy wejść na wyżej wspomnianą stronę. Nie zakładamy konta, co skutkuje tym, że skonstruowane przez nas materiały nie zapisują się i po ich wygenerowaniu należy pobrać je na swój komputer.

Menu generatora jest nieskomplikowane i intuicyjne. Możemy wydrukować gotowe, stworzone przez generator karty pracy lub samemu je edytować, indywidualizując materiały na potrzeby własnych lekcji i konkretnych uczniów. W przypadku np. karty pracy z tarczami zegara, które z pewnością uatrakcyjnią zajęcia edukacyjne bądź zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze lub posłużą nauczycielom jako sprawdzian czy kartkówka, można wybrać w dostępnym menu przyrost godzin na zegarze, liczbę tarcz na jednej stronie oraz liczbę jednorazowo wygenerowanych kart pracy, rodzaj tarczy zegara (analogową lub cyfrową) oraz styl tarcz zegarowych, w tym ich kolor. Istnieje także możliwość zadecydowania, czy wydruk ma być w kolorze, c...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Matematyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy

    Zyta Czechowska

    Od ponad 20 lat terapeutka i nauczycielka w szkole specjalnej. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „Czas TIK-a”, prowadzi warsztaty i szkolenia oraz rady pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl, na którym opisuje aplikacje, narzędzia i kreatywne pomoce dydaktyczne, które świetnie sprawdzają się w nauczaniu oraz terapii niepełnosprawnych intelektualnie. Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Trenerka Mistrzów Kodowania w zakresie programowania. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze.
     

    Jolanta Majkowska

    Nauczycielka dyplomowana z 20-letnim stażem, wicedyrektorka Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku. Absolwentka Wydziału Historycznego Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Od lat wdraża w szkole 
    specjalnej nowoczesne technologie. Autorka stron internetowych, materiałów dydaktycznych, scenariuszy zajęć, projektów, programów autorskich oraz innowacji pedagogicznych. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli 
    z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej. Współautorka bloga propagującego wykorzystanie multimediów i kreatywnych pomocy dydaktycznych w nauczaniu dzieci niepełnosprawnych intelektualnie www.specjalni.pl oraz bloga http://tikzklasa.blogspot.com. Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności