Darmowe generatory DO TWORZENIA KART PRACY i konstruowania pomocy dydaktycznych

TIK-owy narzędziownik

Technologie informacyjno-komunikacyjne mogą ułatwić pracę nauczyciela poprzez szybkie, często intuicyjne tworzenie ciekawych kart pracy. Kart, które dzięki bezpłatnym generatorom pozwolą na lepsze zrozumienie
omawianych zagadnień i na indywidualizację nauczania. Gdzie zatem szukać takich narzędzi?

Bogactwo aplikacji, programów i platform edukacyjnych sprawia, że TIK jest coraz częściej wykorzystywany w szkole przez nauczycieli różnych przedmiotów, w tym nauczycieli matematyki. To, w jakim stopniu technologia pojawi się na zajęciach lekcyjnych, w dużej mierze zależy od umiejętności informatycznych nauczyciela. Warto więc doskonalić swój warsztat pracy, aby móc skorzystać z tego, co oferuje nam internet, i ułatwić dzieciom naukę. Dzisiejsze pokolenie uczniów wymaga od nauczycieli zaproponowania takich metod pracy, które będą nastawione na aktywny sposób zdobywania wiedzy, rozwiną umiejętność uczenia się, pozwolą na wykorzystanie wiedzy w praktyce i położą nacisk na współdziałanie i pracę w grupie. Interaktywne narzędzia umożliwiają realizację tych zadań i zapewniają współpracę między nauczycielami a uczniami. Z doświadczenia wiemy, że żeby zainteresować dziecko lekcją matematyki, warto stosować interaktywne metody i narzędzia TIK. Metody te z pewnością ułatwią zrozumienie tematu i uatrakcyjnią proces edukacyjny. W ostatnim czasie w wielu szkołach pojawiły się interaktywne tablice, monitory dotykowe, tablety, chrombooki – narzędzia, dzięki którym możemy czerpać z bogatych, często bezpłatnych zasobów sieci. Ponadto grzechem byłoby nie skorzystać ze smartfonów naszych uczniów, multimedialnych urządzeń, dzięki którym młodzi ludzie mają dostęp do filmów, gier, portali edukacyjnych czy interaktywnych quizów.

Nowocześni nauczyciele, którzy są świadomi zmian, jakie niesie za sobą postęp cywilizacyjny, korzystają podczas zajęć z nowoczesnych technologii. Robią to rozsądnie i tylko w celach edukacyjnych. My z doświadczenia wiemy, że właściwie dobrane narzędzia multimedialne nie tylko wzbogacają i uatrakcyjniają proces lekcyjny, ale także wpływają na konkretne efekty edukacyjne.

W sieci istnieje mnóstwo stron i platform edukacyjnych z gotowymi interaktywnymi ćwiczeniami, ale także generatorów, które służą do tworzenia spersonalizowanych kart pracy, gier planszowych czy łamigłówek.

POLECAMY

Co to jest generator kart zadań?


Generator kart zadań to narzędzie dla nauczyciela, ale może z niego korzystać każdy odwiedzający konkretną stronę. W generatorze znajdzie się galeria z gotowymi kartami pracy, z możliwością ich modyfikacji przez użytkownika. To świetny sposób na szybkie stworzenie własnych materiałów dostosowanych do potrzeb uczniów na różnych etapach edukacyjnych. Stopień trudności konstruowanych materiałów najczęściej dostosowuje nauczyciel. Do tej pory większość z nas samodzielnie i mozolnie przygotowywała własne karty pracy, testy czy materiały edukacyjne w podstawowych edytorach tekstu. Dziś istnieje mnóstwo stron, platform czy programów, które pozwalają na szybkie generowanie tych treści w specjalnie zamieszczonych szablonach.

Jednym z takich uniwersalnych narzędzi dla nauczycieli matematyki, ale także dla innych przedmiotowców, pedagogów czy wychowawców, jest generator do tworzenia kart pracy np. z tarczami zegara, kart bingo czy wzorami matematycznymi, w tym spinnerowych plansz z liczbami z wizualizacją paluszkową lub liczbami rzymskimi. Na wspomnianej stronie można pobrać gotowe plansze lub edytować istniejące i tworzyć własne zasoby edukacyjne. Generator matematycznych kart pracy znajduje się na stronie //tiny.pl/trb1w.

Jak stworzyć własne zasoby edukacyjne?


By stworzyć własne zasoby edukacyjne, należy wejść na wyżej wspomnianą stronę. Nie zakładamy konta, co skutkuje tym, że skonstruowane przez nas materiały nie zapisują się i po ich wygenerowaniu należy pobrać je na swój komputer.

Menu generatora jest nieskomplikowane i intuicyjne. Możemy wydrukować gotowe, stworzone przez generator karty pracy lub samemu je edytować, indywidualizując materiały na potrzeby własnych lekcji i konkretnych uczniów. W przypadku np. karty pracy z tarczami zegara, które z pewnością uatrakcyjnią zajęcia edukacyjne bądź zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze lub posłużą nauczycielom jako sprawdzian czy kartkówka, można wybrać w dostępnym menu przyrost godzin na zegarze, liczbę tarcz na jednej stronie oraz liczbę jednorazowo wygenerowanych kart pracy, rodzaj tarczy zegara (analogową lub cyfrową) oraz styl tarcz zegarowych, w tym ich kolor. Istnieje także możliwość zadecydowania, czy wydruk ma być w kolorze, czy czarno-biały. Po ustaleniu tych wszystkich opcji możemy podejrzeć wydruk, a ostatecznie pobrać skonstruowane karty pracy na swój komputer lub wydrukować je z pozycji strony. Poniżej zrzut ekranu przykładowej karty oraz menu generatora www.senteacher.org

 

Inną opcją we wspomnianym generatorze jest możliwość tworzenia tarcz ze strzałką, tak zwanych spinnerowych kart pracy, w których możemy umieścić np. liczby rzymskie, działania matematyczne, liczby z wizualizacją paluszkową czy matematyczne wzory. Taka karta pracy z pewnością uatrakcyjni zajęcia edukacyjne i zajęcia dodatkowe, a także może być świetną formą zadania domowego, które będzie chciało odrobić każde dziecko. 

Jak stworzyć taką kartę?


W menu dostępna jest opcja zmiany koloru i treści w polach spinnera oraz liczby pół na tarczy. Po jej wypełnieniu można podejrzeć wydruk, następnie pobrać skonstruowaną kartę pracy na swój komputer lub wydrukować na sztywnej kartce bezpośrednio ze strony. Na środku tarczy za pomocą pinezki i korka przypinamy wygenerowaną i wyciętą strzałkę, a jeśli posiadamy spinner, wówczas kręcimy nim bez konieczności przypinania strzałek.

Jak wykorzystać taką kartę i jakie mogą być zasady gry lub przykładowe ćwiczenia?


Zasady gry – zastosowanie karty pracy ze spinnerem
Uczniowie mogą grać samodzielnie, ale także dobrani w pary lub w zespoły 3- lub 4-osobowe. Na środku planszy przypinają strzałkę lub kładą spinner, który jedno ramię ma zaznaczone kolorową naklejką lub taśmą. Wprawiamy je w ruch, po zatrzymaniu wskazują jedną z liczb rzymskich. Zadaniem ucznia jest odgadnięcie, jaka to liczba, i zapisanie jej w postaci liczby arabskiej na kartce. W przypadku prawidłowej odpowiedzi dziecko otrzymuje punkt, patyczek czy inny element, który będzie świadczył o poprawnej odpowiedzi. Liczby możemy losować np. po 5 razy lub przez wcześniej ustalony czas. Zabawę wygrywa ta osoba, która zdobędzie najwięcej punktów. Zasady ćwiczenia mogą być każdorazowo modyfikowane, w zależności od tego, jaki cel ma zadanie na konkretnej lekcji. Do takiej spinnerowej karty możemy np. wydrukować tabelę z działaniami matematycznymi i zadaniem ucznia będzie odszukanie właściwego działania, które dopasuje do wylosowanej liczby będącej właściwym wynikiem. Poniżej autorska karta pracy – spinnerowa matematyka, skonstruowana w celu utrwalenia umiejętności obliczania potęg. Poniżej zrzut ekranu przykładowej wygenerowanej karty spinnerowej www.senteacher.org
 

My bardzo często wykorzystujemy tego typu ćwiczenia na lekcjach matematyki oraz na zajęciach rewalidacyjnych czy świetlicowych, ponieważ spinnery to jeden z ulubionych gadżetów naszych uczniów. Wskazuje się na wiele pozytywnych oddziaływań, które niosą za sobą ćwiczenia ze spinnerem. Bez wątpienia możemy zaliczyć do nich relaksację, ćwiczenia w skupianiu uwagi, ćwiczenia koncentracji, logicznego myślenia i koordynacji wzrokowo-ruchowej, ale nieocenione są także w utrwalaniu różnorodnych treści edukacyjnych. Spinnery uatrakcyjniają naukę, a co najważniejsze – motywują do zdobywania nowej wiedzy.

Korzystanie z opisywanego generatora pozwala na stworzenie spersonalizowanych kart pracy w krótkim czasie. Dodatkowo, inspirując się tymi materiałami, przygotowujemy do nich ćwiczenia pomocnicze, które uzupełniają nam wygenerowane karty. Przykładem takich dobrych praktyk czy pomysłów może być np. matematyczny spinner przeznaczony dla uczniów klas szkoły podstawowej do nauki potęg, ale taki typ ćwiczeń z powodzeniem można dostosować również do starszych uczniów i do treści aktualnie realizowanych na zajęciach. W tym celu udostępniamy puste plansze, które można tylko wypełnić.

Opis takich kart pracy i plansze do wydrukowania znajdziecie na blogu www.specjalni.pl, którego jesteśmy autorkami. Zamieściłyśmy tam również mnóstwo innych kart pracy, które z pewnością staną się inspiracją do innych lekcji. Pomysły na wykorzystanie tych kart pracy znajdują się na stronie: //tiny.pl/gv17 h. Poniżej autorska karta pracy – spinnerowa matematyka, skonstruowana w celu utrwalenia umiejętności obliczania potęg.

 

Matematyczne BINGO


To doskonały sposób na doskonalenie umiejętności matematycznych oraz na sprawdzenie wiedzy uczniów. Na czym polegała zabawa?

Na kartach do BINGO wpisujemy np. liczby będące wynikiem mnożenia, dodawania czy odejmowania. Dodatkowo przygotowujemy karteczki z działaniami. Dzieci, podzielone na czteroosobowe grupy, otrzymują karty BINGO i kartki z działaniami. Następnie kolejno losują i odczytują wylosowany przykład, a pozostali uczniowie na karcie BINGO zaznaczają pionkiem pole z poprawnym wynikiem. Jeżeli ktoś zaznaczy błędne pole, zdejmuje pionek z planszy. Osoba, która pierwsza zakryje pięć pól w poziomie, pionie lub po skosie, wygrywa. Zamiast pracy w grupach nauczyciel może odczytywać wylosowane działania całej klasie, wówczas wszyscy uczniowie zaznaczają odpowiednie pole. Ci z nich, którzy zrobią to poprawnie, zostawiają pionek lub kolorową karteczkę, pozostali zaś zdejmują pionek z planszy.

Jak zatem stworzyć karty BINGO?
Wystarczy wejść na stronę www.bit.ly/2EvdRZy. Zaczynamy od wybrania rozmiaru karty – mamy do dyspozycji planszę 4 x 4, 5 x 5 i 6 x 6. Następnie określamy liczbę wolnych pól, zaznaczamy typ wygenerowanych działań oraz liczbę kart do gry. Po kliknięciu przycisku „Download the bingo cards” zostaje wygenerowany plik pdf z gotowymi kartami BINGO.

Matematyczne sudoku
Kolejny generator pozwoli nam stworzyć matematyczne sudoku – logiczną grę, w której można użyć liczb od 1 do 9, pamiętając o tym, aby w każdym wierszu i w każdej kolumnie wybrana liczba pojawiła się tylko raz. Ponadto dla ułatwienia w niektórych polach pojawiają się wskazówki. Zaczynamy od określenia liczby pól, w których pojawią się podpowiedzi, następnie klikamy na przycisk „Download the divide sudoku puzzle”. Zostanie utworzony plik pdf składający się z dwóch stron – pierwsza z nich będzie zawierała planszę do gry, natomiast druga gotowe rozwiązanie logicznej zagadki. Sudoku wygenerujemy na stronie www.tiny.pl/tr2tz.

Graficzny generator dodawania ułamków
Działania na ułamkach sprawiają dzieciom wiele trudności. Na szczęście, w sieci można znaleźć generatory, dzięki którym stworzymy karty pracy ułatwiające ich zrozumienie. Jednym z nich jest graficzny generator dodawania ułamków – www.tiny.pl/tr27w. Na stworzonej karcie pracy ułamki pokazane są jako kolorowe pizze. Dzieci liczą kolorowe kawałki, dodają je i kolorują pustą pizzę. Aby wygenerować planszę, należy określić liczbę przykładów, wpisać polecenie dla ucznia i pobrać gotową kartę w formacie pdf. Kolejny generator, który znajduje się na stronie www.tiny.pl/tr278, pozwoli nam stworzyć arkusz z przykładami na mnożenie ułamków. Tworzenie karty pracy zaczynamy od ustalenia zakresu mianownika, następnie określamy poziom trudności wygenerowanych przykładów oraz liczbę zadań na stronie. Na koniec wpisujemy polecenia dla ucznia i klikamy na przycisk „Create new multiply fraction worksheet” i pobieramy gotowy arkusz w formacie pdf. W identyczny sposób wygenerujemy kartę pracy z przykładami na dodawanie ułamków (www.tiny.pl/tr2rp), odejmowanie ułamków (//tiny.pl/tr2rb) czy skracanie ułamków (www.tiny.pl/tr2rs).

Zaprezentowane generatory pokazują, że istnieje wiele narzędzi cyfrowych umożliwiających nauczycielom i uczniom tworzenie gier, które sprawiają, że powtarzanie i utrwalanie wiadomości staje się zabawą, a nie udręką. Opisane narzędzia to darmowe rozwiązania, wygodne w użyciu i na tyle intuicyjne, że każdy nauczyciel bez problemu dosłownie w kilka minut stworzy dostosowane do konkretnej grupy uczniów materiały edukacyjne. Z pewnością ułatwią one pracę matematykom i zwiększą zaangażowanie uczniów na lekcji.
 

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI