Popularna nazwa „Google” zazwyczaj kojarzy się nam z jedną z najczęściej używanych wyszukiwarek internetowych („Nie wiesz tego? Zapytaj wujka Google!”). Jednak w natłoku e-narzędzi, aplikacji i platform edukacyjnych często zapominamy o istnieniu dysku Google – całkowicie bezpłatnego i intuicyjnie prostego w obsłudze narzędzia, które zachwyca swoją uniwersalnością oraz bogactwem zastosowań. Jest to również niezastąpione wsparcie w Blended Learningu – zintegrowanej metodzie kształcenia, która łączy tradycyjne, bezpośrednie nauczanie z aktywnościami „w chmurze” i zdalną komunikacją nauczyciela z uczniami. B-learning to nie odległa przyszłość, to teraźniejszość.
Aby w pełni wykorzystać funkcjonalność dysku Google, należy zacząć od założenia konta Google – ten krok otwiera nam drzwi do „must-use”, czyli absolutnego minimum w narzędziowniku współczesnego belfra. Należą do niego wspomniany już dysk Google z całym bogactwem swoich możliwości, skrzynka pocztowa Gmail czy założenie własnego kanału na YouTube (ryc. 1 i ryc. 2)
Pierwszy krok za nami. Teraz wystarczy „kliknąć” w kwadracik znajdujący się w prawym górnym rogu i naszym oczom ukazują się dostępne aplikacje Google. Dlaczego warto pracować z dyskiem Google w szkole, co oferuje on nauczycielom i uczniom? Poniżej tylko niektóre z wybranych funkcjonalności:
POLECAMY
- tworzenie materiałów edukacyjnych dzięki dostępnym szablonom,
- komunikacja online z uczniami – możliwość łatwego i szybkiego udostępniania linków,
- synchroniczna współpraca pomiędzy uczniami i nauczycielem dzięki dokumentom „w chmurze”,
- bieżące monitorowanie i sprawdzanie postępu uczniów,
- gromadzenie, katalogowanie i organizacja materiałów edukacyjnych,
- prezentowanie materiałów dzięki funkcji Google Slides,
- gromadzenie i katalogowanie zdjęć,
- możliwość łatwego udostępniania i edytowania dokumentów online oraz zapisania ich w dowolnym formacie w pamięci twardej komputera,
- stały dostęp do wszystkich zasobów, z każdego urządzenia z dostępem do internetu,
- możliwość uzyskania szybkiej informacji zwrotnej dzięki ankietom i możliwości edytowania dokumentów online,
- tworzone i edytowane dokumenty nie wymagają świadomego zapisywania przez użytkownika – dzieje się to automatycznie i systematycznie, a w „chmurze” pozostaje zawsze najnowsza wersja danego materiału,
- opcja offline pozwalająca na wykorzystanie dokumentów w przypadku (o zgrozo!) braku dostępu do internetu (aby ta funkcjonalność była włączona, należy zainstalować rozszerzenie „Dokumenty Google offline”),
- zaletą dokumentów przechowywanych i tworzonych na dysku Google jest to, że są na nim bezpieczne i nie grozi im przypadkowe usunięcie lub zaginięcie.
Aby w pełni zdać sobie sprawę z funkcjonalności dysku, proponuję na początek użyć plusika z napisem „NOWY” znajdującego się tym razem po lewej stronie, u góry strony. W rozwinięciu pokazują się m.in.: dokumenty, arkusz kalkulacyjny, prezentacje i formularze Google. Wszystkie te funkcjonalności wspaniale sprawdzają się na co dzień w pracy z uczniami.
DOKUMENTY GOOGLE
Do wyboru mamy „pusty dokument” – czyli doskonale wszystkim znane miejsce, które do złudzenia przypomina kartkę z Worda, oraz „dokument z szablonu” – niezwykle barwną i ciekawą graficznie galerię szablonów do wyboru. Znajdziecie tam m.in. szablony: życiorysów, broszur, raportów, prac naukowych czy… scenariuszy lekcji!
Jedną z najbardziej pożądanych funkcjonalności dokumentów Google jest to, że można je tworzyć, udostępniać i edytować online. Po stworzeniu dokumentu wystarczy najechać na niebieski kwadracik „udostępnij” w górnym prawym rogu, wybrać sposób udostępnienia (można wyświetlać/komentować/edytować) i wygenerować link jednym kliknięciem. Taki link jest zazwyczaj bardzo długi – jeśli chcemy podać go uczniom na tablicy, najlepiej skorzystać z możliwości jego skrócenia. Bardzo popularnym i godnym polecenia narzędziem jest strona https://bitly.com, z której można korzystać bez logowania się. Jednak warto to zrobić, gdyż po zalogowaniu uzyskujemy ciekawą możliwość spersonalizowanego nazywania linków.
Ryc. 1
Ryc. 2
PREZENTACJE GOOGLE
Podobnie jak w przypadku dokumentów – można tutaj pobrać prezentację pustą bądź z szablonu i, podobnie jak w Power Point, stworzyć barwną i niebanalną prezentację treści edukacyjnych oraz udostępnić ją, generując link.
Jak to wykorzystać w pracy z uczniami?
Dotychczas stworzenie nawet prostej i krótkiej prezentacji poza szkołą przez uczniów łączyło się z potrzebą spotkania się w jednym miejscu i polegało na wspólnym tworzeniu slajdów. Funkcjonalność Google Slides pozwala na pozostanie we własnym domu i pracę synchroniczną, gdzie każdy widzi na żywo zmiany, które wprowadzają pozostałe osoby. Co więcej, możliwa jest kooperacja online z nauczycielem, który w momencie powstawania pracy może ją na bieżąco komentować i wspierać uczniów.
FORMULARZE GOOGLE
Po kliknięciu „formularz Google z szablonu” zainteresowana osoba odnajdzie mnóstwo możliwości do wyboru, które znacznie ułatwią nauczycielski żywot. Znajdziemy tutaj m.in.:
- pusty quiz,
- kartę oceny zajęć,
- test,
- ocenę kursu,
- informacje kontaktowe,
- ustalanie wspólnego terminu,
- zaproszenie
- …i wiele innych.
Jak to wykorzystać w pracy z uczniami?
Bardzo istotne w powyższej funkcjonalności formularzy Google jest to, że w każdym z nich jest możliwość dodania pytań, obrazów, filmów czy kolejnej sekcji. W ten sposób np. nasze testy online czy zaproszenia na wywiadówki mogą zyskać zupełnie no...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 wydań czasopisma "Matematyka"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
- ...i wiele więcej!