Dołącz do czytelników
Brak wyników

TIK-owy narzędziownik

18 listopada 2019

NR 41 (Listopad 2019)

Dysk Google niezastąpiony asystent nauczyciela

0 17

Popularna nazwa „Google” zazwyczaj kojarzy się nam z jedną z najczęściej używanych wyszukiwarek internetowych („Nie wiesz tego? Zapytaj wujka Google!”). Jednak w natłoku e-narzędzi, aplikacji i platform edukacyjnych często zapominamy o istnieniu dysku Google – całkowicie bezpłatnego i intuicyjnie prostego w obsłudze narzędzia, które zachwyca swoją uniwersalnością oraz bogactwem zastosowań. Jest to również niezastąpione wsparcie w Blended Learningu – zintegrowanej metodzie kształcenia, która łączy tradycyjne, bezpośrednie nauczanie z aktywnościami „w chmurze” i zdalną komunikacją nauczyciela z uczniami. B-learning to nie odległa przyszłość, to teraźniejszość.

Aby w pełni wykorzystać funkcjonalność dysku Google, należy zacząć od założenia konta Google – ten krok otwiera nam drzwi do „must-use”, czyli absolutnego minimum w narzędziowniku współczesnego belfra. Należą do niego wspomniany już dysk Google z całym bogactwem swoich możliwości, skrzynka pocztowa Gmail czy założenie własnego kanału na YouTube (ryc. 1 i ryc. 2)

Pierwszy krok za nami. Teraz wystarczy „kliknąć” w kwadracik znajdujący się w prawym górnym rogu i naszym oczom ukazują się dostępne aplikacje Google. Dlaczego warto pracować z dyskiem Google w szkole, co oferuje on nauczycielom i uczniom? Poniżej tylko niektóre z wybranych funkcjonalności:

  • tworzenie materiałów edukacyjnych dzięki dostępnym szablonom,
  • komunikacja online z uczniami – możliwość łatwego i szybkiego udostępniania linków,
  • synchroniczna współpraca pomiędzy uczniami i nauczycielem dzięki dokumentom „w chmurze”,
  • bieżące monitorowanie i sprawdzanie postępu uczniów,
  • gromadzenie, katalogowanie i organizacja materiałów edukacyjnych,
  • prezentowanie materiałów dzięki funkcji Google Slides,
  • gromadzenie i katalogowanie zdjęć,
  • możliwość łatwego udostępniania i edytowania dokumentów online oraz zapisania ich w dowolnym formacie w pamięci twardej komputera,
  • stały dostęp do wszystkich zasobów, z każdego urządzenia z dostępem do internetu,
  • możliwość uzyskania szybkiej informacji zwrotnej dzięki ankietom i możliwości edytowania dokumentów online,
  • tworzone i edytowane dokumenty nie wymagają świadomego zapisywania przez użytkownika – dzieje się to automatycznie i systematycznie, a w „chmurze” pozostaje zawsze najnowsza wersja danego materiału,
  • opcja offline pozwalająca na wykorzystanie dokumentów w przypadku (o zgrozo!) braku dostępu do internetu (aby ta funkcjonalność była włączona, należy zainstalować rozszerzenie „Dokumenty Google offline”),
  • zaletą dokumentów przechowywanych i tworzonych na dysku Google jest to, że są na nim bezpieczne i nie grozi im przypadkowe usunięcie lub zaginięcie. 

Aby w pełni zdać sobie sprawę z funkcjonalności dysku, proponuję na początek użyć plusika z napisem „NOWY” znajdującego się tym razem po lewej stronie, u góry strony. W rozwinięciu pokazują się m.in.: dokumenty, arkusz kalkulacyjny, prezentacje i formularze Google. Wszystkie te funkcjonalności wspaniale sprawdzają się na co dzień w pracy z uczniami.
 

DOKUMENTY GOOGLE


Do wyboru mamy „pusty dokument” – czyli doskonale wszystkim znane miejsce, które do złudzenia przypomina kartkę z Worda, oraz „dokument z szablonu” – niezwykle barwną i ciekawą graficznie galerię szablonów do wyboru. Znajdziecie tam m.in. szablony: życiorysów, broszur, raportów, prac naukowych czy… scenariuszy lekcji! 

Jedną z najbardziej pożądanych funkcjonalności dokumentów Google jest to, że można je tworzyć, udostępniać i edytować online. Po stworzeniu dokumentu wystarczy najechać na niebieski kwadracik „udostępnij” w górnym prawym rogu, wybrać sposób udostępnienia (można wyświetlać/komentować/edytować) i wygenerować link jednym kliknięciem. Taki link jest zazwyczaj bardzo długi – jeśli chcemy podać go uczniom na tablicy, najlepiej skorzystać z możliwości jego skrócenia. Bardzo popularnym i godnym polecenia narzędziem jest strona https://bitly.com, z której można korzystać bez logowania się. Jednak warto to zrobić, gdyż po zalogowaniu uzyskujemy ciekawą możliwość spersonalizowanego nazywania linków.

  Ryc. 1

 

Ryc. 2

 

PREZENTACJE GOOGLE


Podobnie jak w przypadku dokumentów – można tutaj pobrać prezentację pustą bądź z szablonu i, podobnie jak w Power Point, stworzyć barwną i niebanalną prezentację treści edukacyjnych oraz udostępnić ją, generując link.

Jak to wykorzystać w pracy z uczniami?


Dotychczas stworzenie nawet prostej i krótkiej prezentacji poza szkołą przez uczniów łączyło się z potrzebą spotkania się w jednym miejscu i polegało na wspólnym tworzeniu slajdów. Funkcjonalność Google Slides pozwala na pozostanie we własnym domu i pracę synchroniczną, gdzie każdy widzi na żywo zmiany, które wprowadzają pozostałe osoby. Co więcej, możliwa jest kooperacja online z nauczycielem, który w momencie powstawania pracy może ją na bieżąco komentować i wspierać uczniów. 

FORMULARZE GOOGLE


Po kliknięciu „...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Matematyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy