Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Matematyka w praktyce

12 listopada 2020

NR 46 (Listopad 2020)

Fotografowanie geometrii

170

Programy nauczania matematyki obejmują te umiejętności, które są wspólne dla wszystkich. Wydaje się, że tych wspólnych, uniwersalnych umiejętności matematycznych jest w szkole coraz mniej. Obecne programy nauczania dla wszystkich dają mniej więcej połowę tego czasu, który był przeznaczany na matematykę kiedyś. Jest więc potrzeba uzupełniania tego dla chętnych. Może to być zdobywanie sprawności, które są pozaprogramowe. Jedną z takich sprawności może być „fotografowanie geometrii”.

Proponujemy, aby w każdej sprawności pozaprogramowej uczeń mógł przejść przez trzy etapy wtajemniczenia: uczeń, czeladnik i mistrz. Tak jak jest w rzemiośle. To stara, dobrze wypróbowana metoda. Na każdy z tych tytułów trzeba wykonać i zademonstrować odpowiedni zestaw prac. Te prace mogą zachęcać starszych uczniów do współpracy z młodszymi. W wybranej specjalności – tu „fotografowanie geometrii” – uczeń powinien się nauczyć wykonywać technicznie takie zdjęcia i dobierać temat. Skąd? Od takich, co już tę sprawność zdobyli i mogą uczyć innych. Gdy ci nauczą tej sprawności kilku innych i to w pewien sposób udowodnią, wtedy zdobywają sprawność czeladnika. Gdy czeladnik wychowa w tej sprawności kilku uczniów i przedstawi ich prace, np. w formie wystawy, wtedy zdobywa tytuł mistrza. Nie ma więc tu stopni szkolnych, ale jest hierarchia. Nieformalna struktura. Taka hierarchia, nawet jako formalna struktura, sprawdziła się w ciągu wieków w rzemiośle. W szkole taka nieformalna struktura, gdzie starsi uczą młodszych, jest pożądana. Może czasem się zdarzyć, że w pewnej specjalności młodszy uczy starszych.
Na sprawność „fotografowanie geometrii” uczeń powinien najpierw zrobić sobie okularki (zdjęcie obok). Potem powinien nauczyć się robić zdjęcia cyfrowo, z przesunięciem w poziomie, umieszczać je obok siebie w Wordzie i odpowiednio wydrukować. Dobór tematu jest ważny. Mogą to być stare modele ze szkolnej szafy, odpowiednio ustawione i oświetlone światłem dziennym lub sztucznym. Mogą to być własne modele wykonane przez samego ucznia lub kogoś innego. Mogą to być zdjęcia z natury, np. obiektów architektonicznych lub innych. Fotografia należy zawsze do jej autora. Autor daje swoje spojrzenie na obiekt. Obiekt może być własnością kogoś innego. Ale jeżeli ktoś wyra...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Matematyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy