Czy potrzebujemy zmiany?
Coraz częściej podkreśla się, że edukacja powinna nadążać za współczesnym światem. Nowoczesna szkoła to taka, która potrafi łączyć wiedzę teoretyczną z praktycznymi umiejętnościami, wykorzystując potencjał najnowszych technologii. Tymczasem wielu nauczycieli, uczniów i ekspertów edukacyjnych zauważa, że na maturze z matematyki nadal dominuje podejście z poprzedniej epoki – liczenie wszystkiego ręcznie i maksymalne ograniczenie narzędzi technologicznych.
Przecież matura rozszerzona z matematyki powinna sprawdzać przede wszystkim logiczne myślenie, umiejętność analizowania i interpretowania złożonych problemów, a nie tylko sprawność w wykonywaniu wielokrotnie powtarzanych, czasochłonnych działań arytmetycznych. Egzamin powinien być dopasowany do rzeczywistości XXI wieku, w której narzędzia takie jak kalkulatory naukowe czy graficzne są integralną częścią pracy naukowej, akademickiej i zawodowej.
Już sam fakt, że na maturach z innych przedmiotów ścisłych, jak fizyka czy chemia, dopuszczone jest używanie kalkulatorów naukowych, wskazuje na pewien paradoks. Dlaczego matematyka, fundament nauk ścisłych i technicznych, jest tutaj wyjątkiem? Czy nie czas na poważną dyskusję o zmianach?
POLECAMY
Kalkulatory na polskiej maturze – jak jest obecnie?
Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące matury z matematyki – zarówno podstawowej, jak i rozszerzonej – pozwalają maturzystom korzystać jedynie z kalkulatorów prostych, oferujących podstawowe operacje arytmetyczne. Te proste urządzenia nie są w stanie wykonywać bardziej złożonych działań matematycznych, takich jak szybkie obliczenie wartości funkcji, logarytmu czy obliczeń statystycznych.
Taka sytuacja generuje pewien paradoks. Egzamin maturalny z matematyki na poziomie rozszerzonym, który ma za zadanie przede wszystkim sprawdzić umiejętność logicznego myślenia, planowania strategii rozwiązania, analizy i interpretacji wyników, sprowadza się często do żmudnych i długich obliczeń podatnych na drobne błędy rachunkowe. Tym samym uczeń traci cenny czas, który mógłby poświęcić na głębsze przemyślenie samego zagadnienia matematycznego lub weryfikację poprawności rozwiązania.
Dodatkowo sytuacja ta kontrastuje z wspomnianymi wcześniej innymi przedmiotami ścisłymi. Na maturach z fizyki oraz chemii maturzyści mają możliwość korzystania z kalkulatorów naukowych. Tam takie narzędzia traktowane są jako naturalne wsparcie – coś oczywistego, co pomaga uczniom wykonywać precyzyjne i czasochłonne obliczenia, umożliwiając skupienie uwagi na analizie otrzymanych wyników i interpretacji zagadnień.
W tym miejscu rodzi się istotne pytanie: Skoro kalkulatory naukowe sprawdzają się świetnie na maturach z fizyki czy chemii, dlaczego matematyka mia...