Dział: Kierunek egzamin

Działy
Wyczyść
Brak elementów
Wydanie
Wyczyść
Brak elementów
Rodzaj treści
Wyczyść
Brak elementów
Sortowanie

Krytyczne spojrzenie na nową formułę egzaminu maturalnego z matematyki (cz. I)

„Kiedyś to były czasy, a teraz czasów nie ma. Człowiek przyszedł na maturę, ściąga miała być podana w kanapce, bo tak zapowiedział pan profesor na ostatniej lekcji, zadań miało było pięć, a nie trzydzieści testowych i piętnaście otwartych jak teraz, no i potem na ustnym trzeba było jeszcze tylko coś powiedzieć… cokolwiek… I komu to przeszkadzało?…”.

Czytaj więcej

Kiedy kalkulator naukowy na maturze z matematyki rozszerzonej?

Matematyka jest niekwestionowaną królową nauk. To stwierdzenie powtarzamy uczniom od pokoleń, ale czy obecna forma egzaminu maturalnego z matematyki rzeczywiście podkreśla jej królewski status? Żyjemy w czasach niezwykle szybkiego rozwoju technologii. W świecie, gdzie narzędzia cyfrowe są obecne niemal na każdym kroku, trudno zrozumieć, dlaczego maturzyści zdający egzamin z matematyki na poziomie rozszerzonym wciąż muszą wykonywać żmudne obliczenia przy użyciu jedynie kalkulatorów prostych.

Czytaj więcej

Jak w trzech krokach oswoić uczniów z zadaniami typu „wykaż”, „pokaż”, „udowodnij”?

Zadania na dowodzenie – to zdecydowanie najtrudniejsza i zarazem najbardziej nielubiona grupa wyzwań, z jakimi uczniowie mają do czynienia na lekcjach matematyki. Ta niechęć wynika zapewne z faktu, że podczas wykonywania dowodów należy posługiwać się językiem matematycznym, biegle poruszać się w twierdzeniach i definicjach, a co więcej – tego typu zadania wymuszają pracę na oznaczeniach ogólnych, nie konkretnych wielkościach. Jak więc w trzech krokach oswoić uczniów z tego typu zadaniami? Jak zachęcić do podejmowania tego typu wyzwań?

Czytaj więcej

Ostatnia powtórka przed egzaminem. Jak zwiększyć szansę ucznia na zdanie egzaminu?

Każdy uczy się inaczej i inaczej podchodzi do przygotowania się do egzaminu. Jak zatem pomóc uczniom, gdy czasu coraz mniej, a materiału do powtórki dużo? Jakie zadania są tzw. pewniakiem na egzaminie? W jaki sposób różnicować poziom wymagań, tak aby motywacja uczniów była na odpowiednim poziomie i nie zniechęcali się zbyt łatwymi czy zbyt trudnymi zadaniami?

Czytaj więcej

Egzamin ósmoklasisty. Jak skutecznie przygotować ucznia?

W obecnych czasach udzielenie odpowiedzi na postawione w tytule pytanie nie jest proste. Niestety, wciąż wiele pytań na temat egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2020/2021 pozostaje bez odpowiedzi. W artykule postaram się przedstawić, co wiemy na temat egzaminu oraz pokazać, w jaki sposób przygotować ucznia.

Czytaj więcej

Rozwiązywanie zadań z egzaminu ósmoklasisty z GeoGebrą

Dobre przygotowanie naszych uczniów do egzaminów jest istotną częścią naszej pracy. I chociaż na co dzień dokładamy wiele starań, aby nasi podopieczni uzyskali wysokie wyniki, bywa tak, że efekty nie są zadowalające. Zaprezentuję ogólne tendencje, jakie od lat widoczne są przy analizie egzaminów zewnętrznych z matematyki, ze szczególnym uwzględnieniem testu pisanego po szkole podstawowej.

Czytaj więcej