Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Temat numeru

29 maja 2020

NR 44 (Maj 2020)

Matematyka bez kserówek

94

W pracy nauczyciela matematyki ważnym elementem jest dobór zadań na lekcję. Myślę, że nie ma nauczyciela, który korzysta wyłącznie z jednego podręcznika. Korzystamy z wielu książek, zbiorów, zeszytów ćwiczeń czy internetu. Jeżeli wybierzemy już z tych materiałów zadania, które chcemy wykonać na zajęciach, wielu z nas przystępuje do kserowania – niestety, tych „kserówek” bywa czasem dużo. Czy jest możliwość ograniczenia kserowania do minimum przy wykonaniu 100% zaplanowanych zadań na lekcję? Jak stworzyć kartę pracy dla ucznia online, którą można rozbudowywać o kolejne zadania bez konieczności tworzenia nowej karty? Czy można pozbyć się całkowicie kserowania?

Postaram się w tym artykule pokazać krok po kroku, w jaki sposób udało mi się przestać używać kserokopiarki i, co najważniejsze, oszczędzać czas na przygotowanie się do zajęć.
Droga do pracy z uczniami przy wykorzystaniu karty pracy on-line jest dość prosta i opiera się na kilku punktach:

POLECAMY

1. Office Lens

Office Lens to aplikacja, którą nazywam „wirtualne nożyczki”. Służy ona do „wycinania” zadań z dowolnego podręcznika, zbioru itp. i zapisywania ich w pamięci telefonu. Aplikacja wykorzystuje aparat fotograficzny telefonu.
Aplikację pobieramy ze sklepu Google Play – jest ona zupełnie darmowa.
 

 


Po zainstalowaniu aplikacja jest gotowa do użytkowania. Poprosi ona o dostęp do aparatu fotograficznego oraz do galerii telefonu i musimy wyrazić na to zgodę.
Możemy przystąpić teraz do wycinania zadań. Wyszukajmy zadania, które chcemy zrobić z uczniami podczas najbliższych zajęć. Mogą być to zadania z różnych zbiorów, podręczników itp.
Po wyszukaniu przystępujemy do „wycinania” wybranych zadań. Uruchamiamy aplikację, która po uruchomieniu przypomina aparat fotograficzny.
Kierujemy aparat na wybraną stronę, na której jest zadanie, czekamy, aż aparat się wyostrzy (czasem trwa to chwilkę) i robimy zdjęcie, klikając białe kółko. Po zrobieniu zdjęcia wybieramy ikonkę, Po zrobieniu zdjęcia wybieramy ikonkę zaznaczoną na zdjęciu poniżej. 
 

 


Ikonka ta pozwala nam przejść do edycji naszego zdjęcia i wybrać obszar strony, który nas interesuje. Gdy naciśniemy zaznaczoną ikonkę, na pulpicie naszego telefonu zobaczymy wybrany przez nas obszar otoczony kółeczkami, które można przesuwać po ekranie i dopasowywać do naszych potrzeb.
 

 


Po odpowiednim przesunięciu kółeczek potwierdzamy nasz wybór przyciskiem „Gotowe”. W tym momencie nasze zadanie zostaje „wycięte” ze strony i oczekuje na zapisanie go w telefonie. Na ekranie telefonu pojawia się komunikat zawierający tytuł naszego zdjęcia, który możemy edytować, oraz listę ewentualnych lokalizacji, gdzie nasze zdjęcie może być zapisane. Ja zapisuję w galerii telefonu i następnie z tej galerii kieruję zdjęcia do odpowiednich folderów na dysku wirtualnym, o czym będzie mowa w dalszej części artykułu.
 

 


Po zapisaniu możemy zrobić kolejne zdjęcie lub zakończyć pracę z aplikacją.
„Wycięte” przez nas zdjęcia trafiają do naszej galerii telefonu (czasem aplikacja tworzy sobie oddzielny folder w galerii, więc należy tych zdjęć poszukać). W kolejnym kroku zaznaczamy nasze zadania w galerii telefonu i udostępniamy je, przesyłając np. na Dysk Google lub inny dysk wirtualny, który posiadamy. 

 


Zdjęcia udostępniamy za pomocą ikonki udostępniania:
 


2. Dysk wirtualny

Po wykonaniu zdjęć poprzez aplikację Office Lens istotne jest szybkie przeniesienie ich na komputer, aby móc dalej z nich korzystać, np. do tworzenia testów, kart pracy czy sprawdzianów. Pomocny w tym może być dysk wirtualny – Google Dysk (dostępne 15 GB za darmo dla każdego posiadacza poczty Gmail) lub One Drive (dostępne 1 TB dla posiadacza Office 365 prywatnego lub szkolnego).
Aby przesyłanie zdjęć szło sprawnie, pokażę działanie tego przekazu na przykładzie Google Dysk. W tym celu potrzebujemy dostępu na komórce do sieci wi-fi – tylko wtedy może nastąpić przesyłanie plików. Instalujemy na naszym telefonie aplikację Dysk Google. 
 


Po zainstalowaniu logujemy się do aplikacji za pomocą naszego e-mailem Gmail (jeżeli nie mamy, to warto od razu takiego e-maila założyć). Kolejnym krokiem jest zainstalowanie na komputerze lub laptopie programu Dysk Google, który można pobrać ze strony: https://www.google.com/intl/pl_ALL/drive/
 


Podobnie jak w przypadku aplikacji na telefonie, w programie na komputerze też musimy się zalogować. W tym momencie mamy już gotową drogę do przesyłania zdjęć. W naszej galerii telefonu w opcjach udostępniania zdjęć pojawi się ikonka Dysku Google. Po jej wybraniu zostaniemy zapytani o podanie dokładnej lokalizacji do wysłania zdjęcia. Warto wcześniej już przygotować foldery w programie Google Dysk na komputerze, np. klasa IV, klasa V.
 

 

 


3. Aplikacje udostępniania

W swojej 5-letniej już pracy z aplikacją Office Lens zgromadziłem na swoim dysku bazę ok. 13 GB zadań – jest to ogrom zdjęć posegregowanych w folderach do wykorzystania na moich zajęciach. Mimo tak wielkiej liczby zadań nadal korzystam z aplikacji, gdyż pojawiają się nowe zbiory i ciągle ciekawsze zadania. Jak korzystać z takiego zasobu zdjęć? W różny sposób. Przy segregowaniu zdjęć na dysku polecam oddzielać zadania otwarte od zamkniętych. Ułatwia to potem pracę z różnymi aplikacjami i pomaga w udostępnianiu zdjęć. W ostatniej części artykułu wskażę kilka możliwości udostępniania zdjęć (czyli naszych zadań) uczniom, które sprawdzają mi się na zajęciach.

UDOSTĘPNIENIE FOLDERU Z ZADANIAMI

Najprostszym i najszybszym sposobem przekazania uczniom zadań do zrobienia jest udostępnienie jednego z folderów na naszym dysku wirtualnym. Jest to możliwe poprzez otwarcie naszego dysku w przeglądarce internetowej. Logując się na Gmaila, mamy możliwość otwarcia naszego wirtualnego dysku w oknie przeglądarki (będzie on wyglądał tak samo jak nasz folder na komputerze i zawierał te same pliki) – zdjęcie poniżej.
Po otwarciu dysku w oknie przeglądarki możemy udostępnić jeden z folderów poprzez zaznaczenie go i wybranie ikonki zaznaczonej na zdjęciu. Otrzymamy wtedy link do folderu, który należy przekazać uczniom dowolną drogą, np. za pomocą kodu QR.
Kod QR można zrobić np. na stronie: http://goqr.me/.

 

 

 


Takie udostępnianie folderu pozwala przekazać uczniom porcję wybranych przez nas zadań w formie zdjęć. Uczniowie mogą te zdjęcia przeglądać na telefonie podczas zadań i rozwiązywać w zeszycie. Jest to bardzo komfortowe rozwiązanie, pomagające ograniczyć kserowanie kart pracy. Jeżeli nie chcemy, aby uczniowie podczas zajęć korzystali z telefonów, zdjęcia zadań możemy wyświetlać na tablicy, natomiast na koniec zajęć możemy przekazać uczniom link do zadań, aby mogli przeanalizować ich treści w domu.

SWAY (OFFICE 365)

Ciekawszą formą przekazania zadań jest aplikacja SWAY, dostępna w Office 365. Pozwala ona na zrobienie bardzo szybko strony internetowej z wybranymi przez nas zdjęciami zadań i udostępnienie tej strony uczniom, którzy, korzystając z telefonu, mogą mieć dostęp do treści poleceń. Tworzenie SWAY-a jest bardzo proste i intuicyjne, a efekt jest bardzo atrakcyjny dla ucznia. Co ciekawe, każ...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy