Dołącz do czytelników
Brak wyników

Temat numeru

18 stycznia 2023

NR 59 (Styczeń 2023)

Misja Matura – czas start od pierwszego dnia w szkole średniej

0 48

Matura to jedno z najczęściej używanych słów w liceum i technikum. Każdy z nauczycieli pracujących w szkole ponadpodstawowej chciałby, aby jego uczniowie na egzaminie dojrzałości osiągnęli jak najlepsze wyniki. Aby tak się stało, przygotowania do jednego z najważniejszych sprawdzianów w życiu należy rozpocząć już od pierwszego dnia w szkole średniej. Jak to zrobić oraz jakich użyć narzędzi, aby efekty były najlepsze z możliwych?

Edukacja matematyki to proces złożony z kilku etapów. W nauczaniu wczesnoszkolnym uczeń zaprzyjaźnia się z matematyką i spostrzega, jak potrzebna jest w życiu. Na etapie klas 4–8 poznaje narzędzia i zasady niezbędne do funkcjonowania w matematycznym świecie. W szkole średniej uczymy młodzież wykorzystywać zdobyte umiejętności, wzbogacając i systematyzując to, czego nauczyli się wcześniej. Naszym zadaniem jest nauczyć myślenia matematycznego, umiejętności kombinowania, interdyscyplinarności oraz wyzbycia się lęku przed ryzykiem i porażką. Egzamin maturalny jest bowiem tak skonstruowany, że sprawdza, czy nasi uczniowie potrafią myśleć matematycznie i wykorzystać zdobytą wiedzę na wiele sposobów. Prawda jest taka, że im wcześniej rozpoczniemy tę przygodę, tym lepiej nasi uczniowie będą do tego egzaminu przygotowani. Nie chodzi tu wcale o katowanie ich od pierwszego dnia w szkole średniej zadaniami maturalnymi czy też straszenie ich tym egzaminem. Tutaj chodzi o zmianę sposobu myślenia, o nauczanie w taki sposób, aby wchodząc na egzamin dojrzałości, uczeń miał poczucie, że nie ma się czego bać, że da radę to napisać. 
Oto moje sprawdzone sposoby na przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego. Stosuję je z powodzeniem od wielu lat i razem z moimi podopiecznymi cieszę się ich małymi i dużymi sukcesami na maturze oraz wysoką zdawalnością. 

POLECAMY

Do tablicy chodzimy wszyscy, aby się czegoś nauczyć

To jedna z głównych zasad panujących na moich zajęciach. Uczniowie są losowani do tablicy przy pomocy szpatułek laryngologicznych. Na pierwszej lekcji rozdaję je uczniom i proszę, aby podpisali się na nich, dodając klasę i numer z dziennika. Następnie zbieram patyczki do woreczka strunowego. Dla każdej klasy przypisane są dwa takie woreczki: większy (zawiera patyczki do losowania) oraz mniejszy (zawiera p...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Matematyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
  • ...i wiele więcej!

Przypisy