Pamięć ludzka jest uniwersalna i raczej nie specjalizuje się w konkretnych przedmiotach szkolnych. Chcąc dobrze nauczyć matematyki, należy właściwie zarządzać pamięcią. Jak to zrobić? Odpowiedź na to pytanie można znaleźć w książce
Peps’a Mccrea pt. Memorable Teaching (niezapomniane nauczanie). Autor zaproponował dziewięć zasad zarządzania uczniowską pamięcią. Warto się z nimi zapoznać w kontekście nauczania matematyki.
POLECAMY
Zasada nr 1. Zarządzaj informacją
Szkoły to miejsca pełne informacji, które mogą przytłaczać uczniów, ponieważ sale lekcyjne są przepełnione różnymi bodźcami. Głównym wyzwaniem jest tzw. szum informacyjny, który utrudnia koncentrację. Aby skutecznie skupić się na nauce, uczniowie muszą rozwijać umiejętność filtrowania informacji i koncentrowania się na najistotniejszych treściach. Kluczowe jest odpowiednie dostosowanie przestrzeni edukacyjnej, zarówno fizycznej, jak i społecznej, by wspierać proces uczenia się. Warto, aby nauczyciele ograniczali rozpraszacze, pozostawiając tylko te elementy, które pomagają uczniom w nauce. Przykładowo, warto zakryć plakaty i prace, jeśli nie są istotne dla tematu lekcji, a zegar umieścić w miejscu, które nie rozprasza uwagi uczniów. Jeśli chodzi o środowisko społeczne, należy unikać przerw podczas ważnych wyjaśnień, a także trzymać smartfony poza zasięgiem wzroku, wyłączając powiadomienia. Z kolei w kwestii zadań i aktywności warto unikać zbędnych informacji i stawiać na proste, zrozumiałe rozwiązania.
Opanuj natłok informacji – lepiej poświęcić czas tym, które są naprawdę warte uwagi.
Zasada nr 2. Uprość komunikację
Nauczanie to proces wymagający intensywnej komunikacji, a sposób przekazywania informacji ma kluczowy wpł...