Motywowanie do uczenia się matematyki

Otwarty dostęp Pomysł na lekcję

„Motywacja to marzenia ubrane w ciuchy robocze” (autor nieznany)

Nawet najdoskonalsze lekcje, podręczniki i materiały edukacyjne nie będą w stanie wzbudzić w uczniach prawdziwej pasji do nauki i gotowości do ciężkiej pracy, jeśli brakuje im motywacji. To motywacja jest kluczowym elementem sukcesu uczniów na każdym etapie edukacji, a nauczyciele odgrywają kluczową rolę w jej zapewnianiu i wspieraniu. Oczywiście, łatwiej to powiedzieć niż zrobić, ponieważ każdy uczeń ma indywidualną motywację, a nauka wymaga czasu i wysiłku, aby klasa mogła odnaleźć entuzjazm w uczeniu się.

Przez wiele lat pracy w zawodzie nauczyciela zrozumiałem jedną ważną rzecz – sama motywacja to nie wszystko. Uczeń musi podjąć działanie! To jest początek. Ten moment rozpoczęcia nauki jest najważniejszy w procesie zdobywania wiedzy. To zadanie leży w gestii uczącego się, to on musi podjąć pierwszy krok w kierunku osiągnięcia pożądanych wyników. Gdy już rozpocznie naukę i osiągnie konkretne rezultaty, wtedy motywacja nabiera pełnego znaczenia.

POLECAMY

Poniżej zaprezentuję dwadzieścia jeden sposobów obudzenia i podtrzymania motywacji uczniów w uczeniu się matematyki – dostępnych dla każdego, tanich i niezwykle skutecznych.

Daj uczniom poczucie kontroli i wpływu na przebieg procesu uczenia się

Dając uczniom kontrolę nad procesem nauki, motywujemy ich do działania. Wskazówki nauczyciela są ważne, ale umożliwienie uczniom wyboru i wpływu na to, co dzieje się w klasie, to klucz do utrzymania ich zaangażowania. Pozwalając uczniom decydować o rodzaju zadań lub problemach, nad którymi pracują, dajemy im poczucie kontroli, co zwiększa ich motywację. Ten sposób motywowania opiera się na potrzebie autonomii, jednej z najważniejszych psychologicznych potrzeb człowieka. Umożliwienie uczniom decydowania o własnym uczeniu daje im poczucie odpowiedzialności i przekonanie, że są aktywnymi uczestnikami swojego rozwoju.

Jasno określaj cele uczenia się

Określanie jasnych celów uczenia się jest kluczowe dla utrzymania motywacji uczniów. Wykonywanie zadań i zachowanie w klasie staje się frustrujące, gdy brakuje konkretnych celów. Praca bez celu staje się pozbawiona sensu. Aby utrzymać motywację uczniów, ważne jest, aby wyraźnie przedstawiać cele, zasady i oczekiwania. Klarowne wytyczne zapewniają uczniom jasność i kierunek, do którego będą dążyć, eliminują zamieszanie i pomagają uczniom skupić się na osiągnięciu określonych celów. Definiowanie jasnych celów to droga do sukcesu i utrzymania motywacji w procesie uczenia się.

Stwórz bezpieczne, wolne od zagrożeń środowisko edukacyjne

Stworzenie bezpiecznego i pozbawionego zagrożeń środowiska jest kluczowe dla motywacji uczniów. Ważne jest, aby uczniowie zrozumieli, że ich działania mają konsekwencje. Muszą przekonać się, że wysiłek i zaangażowanie przynoszą rezultaty, a błędy są naturalną częścią procesu nauki. Wzmacnianie pozytywnych aspektów jest o wiele bardziej motywujące niż groźby i kary. Tworząc bezpieczne i wspierające środowisko, nauczyciele dają uczniom poczucie wiary w ich umiejętności i wiarę w to, że są zdolni. To podejście pobudza i utrzymuje motywację uczniów do wykonywania swojej pracy, do nauki.

Dzięki takiemu podejściu uczniowie są w stanie spełnić oczekiwania, jakie nauczyciele mają wobec nich. Skupianie się na postępach, jakie uczniowie osiągają, jest ważniejsze niż skupianie się na ich ograniczeniach. Zachęcanie i docenianie poprawni...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI