Pola figur płaskich w geogebrze

Nowe technologie w matematyce Otwarty dostęp

W nauczaniu matematyki znajdują się tematy, które pojawiają się tylko na chwilę i takie, które powracają jak bumerang. Są takie własności liczb czy figur geometrycznych, bez których nie uda nam się wprowadzić bardziej złożonych pojęć lub wykonać bardziej skomplikowanych obliczeń. Są zagadnienia uniwersalne, jest wiedza, którą uczniowie powinni mieć w głowie o każdej porze, abyśmy mogli w odpowiednim momencie odwołać się do niej i ją wykorzystać. Wśród takich zagadnień są z pewnością wzory opisujące sposób obliczania pól powierzchni różnych figur płaskich.

Od uczniów wymagamy, aby nauczyli się ich w szkole podstawowej, a w starszych klasach i szkole średniej po prostu korzystamy z tej wiedzy. Wśród naszych podopiecznych znajdują się osoby, które nie mają najmniejszego problemu z ich zapamiętaniem i stosowaniem. Znajdą się jednak zawsze i tacy, którzy nauczą się ich na pamięć i będą mieli trudności z ich interpretacją. Dlatego ważne jest, abyśmy – wprowadzając pojęcia pola powierzchni i zapoznając uczniów z nowymi wzorami – pozwolili im poeksperymentować i odkryć je dla siebie. Dla młodszych klas będę polecała najpierw doświadczenia manualne, opierające się na wycinaniu, układaniu i wyklejaniu, a dopiero potem włączenie komputera i pracę z wizualizacjami. Rysunki interaktywne będą bardziej przydatne do wzbudzenia u uczniów przeświadczenia, że zauważone wcześniej zależności są odpowiednie dla dowolnie wybranej figury. Podobnie mogą się one przydać także w klasach starszych jako materiał do przeprowadzenia szybkiego powtórzenia, przypomnienia faktów, o których była mowa wcześniej. Dlatego też pliki związane z polami...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI