Dołącz do czytelników
Brak wyników

TIK-owy narzędziownik

2 czerwca 2020

NR 44 (Maj 2020)

Screencasting w nauczaniu matematyki

90

Na lekcjach matematyki coraz częściej pojawiają się interaktywne zadania, quizy i testy. Warto również wykorzystywać aplikacje do screencastingu. Czym są screencasty?

Żyjemy w świecie, w którym nowoczesne technologie mają wpływ na każdy aspekt naszego życia. Zmiany, które obserwujemy, wkraczają także do szkół, dlatego warto, by nauczyciele, w tym matematyki, byli świadomi możliwości, jakie oferuje TIK, oraz wykorzystywali technologiczne rozwiązania. Dostępne, często bezpłatne aplikacje i programy mogą zasadniczo zmienić sposób uczenia się i nauczania, gdzie, oprócz podręczników, uczniowie będą korzystali z dodatkowych materiałów przygotowanych i udostępnionych przez nauczyciela. Materiały te z pewnością zwiększą zainteresowanie zajęciami, zaktywizują uczniów i ułatwią przyswajanie wiedzy.
Na lekcjach matematyki coraz częściej pojawiają się interaktywne zadania, quizy i testy. Warto również wykorzystywać aplikacje do screencastingu. Czym są screencasty? To krótkie filmiki, będące zapisem zdarzeń prezentowanych na ekranie komputera wraz z komentarzem. Pełnią one funkcję instruktażową.
Ich tutorialowa, czyli instruktażowa forma zdobyła w swym czasie ogromną popularność wśród uczniów i nauczycieli na całym świecie. Ich siła tkwi w czytelnym przekazie, prostym języku, zrozumiałych przykładach i krótkich materiałach. Jest to nauka krok po kroku, która umożliwia swobodne opanowanie i posługiwanie się konkretnymi programami.
Screencasting oszczędza też czas nauczycieli, którzy bardzo często odpowiadają na te same pytania kilka razy, choć z doświadczenia wiemy, że ok. 80% uczniów bez problemu jest w stanie przypomnieć sobie wideo, które oglądali w ostatnich 30 dniach.
Nie do przecenienia jest ponadto rola screencastów w metodzie odwróconej klasy. Nauczyciel przygotowuje nagrania dotyczące konkretnego tematu, udostępnia je uczniom, by zapoznali się z materiałem, i jest to wstępem do pracy na kolejnych lekcjach. Metoda ta stanowi paradygmatyczną zmianę w samym podejściu do nauczania. Jest bowiem przejściem od edukacji skupionej głównie na nauczycielu do edukacji skoncentrowanej wokół ucznia i jego potrzeb, gdzie nauczyciel jest przewodnikiem, prowadzącym uczniów przez tajniki wiedzy. Odwrócona klasa pomaga w bardziej spersonalizowanym doświadczaniu nauki. Jest więc tym, co szkoła powinna gwarantować uczniom w pierwszej kolejności.
Tutoriale, nagrane lekcje czy instrukcje idealnie wpisują się w ideę tej metody, a jej atrakcyjna, nowoczesna i lubiana forma z pewnością przyczyni się do zwiększenia motywacji i zainteresowania tematem większości uczniów.
Warto także wspomnieć o nauczaniu e-learningowym, które w obecnych czasach jest coraz popularniejsze, a, jak wynika z ostatnich doświadczeń, w czasach zagrożenia epidemiologicznego jedyne.
W sytuacjach kryzysowych, w których szkoły zostaną zamknięte, taka forma nauczania i uczenia się będzie nieunikniona. Nauczyciel, ale także uczeń wyposażony w umiejętność korzystania z takich narzędzi, będzie potrafił i będzie mógł zapewnić ciągłość nauczania i realizację podstawy programowej. Nagrywanie lekcji, kursów czy tutoriali jest przyszłością każdej szkoły.
Programów i aplikacji do tworzenia screencastów jest wiele – my przedstawimy te, które, naszym zdaniem, pozwolą nauczycielom matematyki przygotować dodatkowe materiały dla swoich uczniów szybko i intuicyjnie.
Screencastify to bardzo popularne rozszerzenie Chrome do nagrywania screencastów (http://bit.ly/2IDOAPo). Program jest bezpłatny i prosty w obsłudze. Darmowe konto umożliwia nagranie niezliczonej liczby filmików. Jedynym ograniczeniem jest czas ich trwania, który nie może przekroczyć pięciu minut. W aplikacji możemy przyciąć filmy, wyeksportować je w trzech formatach (MP4, MP3, GIF) oraz udostępnić. Nagrywane filmy można automatycznie zapisać na Dysku Google lub na komputerze. Program generuje kod QR i kod HTML do osadzenia na stronie internetowej. Materiały możemy również opublikować na YouTubie, udostępnić w Classroom i wysłać za pomocą poczty elektronicznej (ryc. 1).
 

Ryc. 1. Okno rozszerzenia Screencastify


Po zainstalowaniu rozszerzenia w prawym górnym rogu przeglądarki pojawi się ikonka, która po kliknięciu uruchomi program. Chcąc rozpocząć nagrywanie, należy kliknąć niebieski przycisk Record, a następnie wybrać, czy chce się nagrywać cały ekran, czy okno aplikacji. Po zakończeniu nagrywania zostanie uruchomiona nowa karta z gotowym filmikiem.
Innym programem, który pozwoli nagrać wybrany fragment pulpitu komputera, jest łatwa w obsłudze aplikacja Screencast-o-matic. Aby nagrać film, wystarczy wejść na stronę https://screencast-o-matic.com/ i kliknąć niebieski przycisk Start Recording for Free. Po uruchomieniu usługi należy ustalić obszar nagrywanego ekranu oraz włączyć czerwony przycisk Rec. Gotowy film zapisujemy, klikając Done. Materiał możemy opublikować na stronie Screencast-O-Matic bądź w serwisie YouTube lub zapisać na dysku komputera.
Screencast-o-matic pozwala nagrać maksymalnie 15-minutowy filmik (ryc. 2).
 

Ryc. 2. Screen aplikacji Screencast-o-matic


Łatwe do zainstalowania jest także Screenshot Nimbus (http://bit.ly/2xmHCvy). To proste w obsłudze rozszerzenie Chrome zapewnia użytkownikowi konfigurowalny minutnik, który uruchamia odliczanie przed rozpoczęciem nagrania.
Dodatek umożliwia przechwytywanie całej strony internetowej, całego okna przeglądarki, części przeglądarki widocznej na ekranie lub wybranej sekcji ekranu. Screencasty zarejestrowane za pomocą Nimbus Screenshot można zapisać bądź na dysku lokalnym i przesłać na YouTube, Dysk Google czy DropBox, bądź na internetowym koncie Nimbus (ryc. 3).
 

Ryc. 3. Sposoby udostępniania plików w Screenshot Nimbus


Na tablecie z systemem Android i systemem iOs możemy stworzyć ciekawe samouczki, instalując aplikację ShowMe. Pozwala ona zamienić tablet w interaktywną tablicę, na której nauczyciel lub uczeń krok po kroku wyjaśni konkretne zadania lub nagra krótką lekcję dla wybranej klasy, korzystając z wielu narzędzi, takich jak dodawanie tekstu, rysunków, zdjęć i obrazów.
W interaktywną tablicę zamieni tablet również Educreations (https://apple.co/38GL29B). Ta bezpłatna aplikacja na iPada pozwala zilustrować pojęcia i wyjaśnia to...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy

    Zyta Czechowska

    Od ponad 20 lat terapeutka i nauczycielka w szkole specjalnej. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „Czas TIK-a”, prowadzi warsztaty i szkolenia oraz rady pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl, na którym opisuje aplikacje, narzędzia i kreatywne pomoce dydaktyczne, które świetnie sprawdzają się w nauczaniu oraz terapii niepełnosprawnych intelektualnie. Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Trenerka Mistrzów Kodowania w zakresie programowania. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze.
     

    Jolanta Majkowska

    Nauczycielka dyplomowana z 20-letnim stażem, wicedyrektorka Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku. Absolwentka Wydziału Historycznego Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Od lat wdraża w szkole 
    specjalnej nowoczesne technologie. Autorka stron internetowych, materiałów dydaktycznych, scenariuszy zajęć, projektów, programów autorskich oraz innowacji pedagogicznych. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli 
    z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej. Współautorka bloga propagującego wykorzystanie multimediów i kreatywnych pomocy dydaktycznych w nauczaniu dzieci niepełnosprawnych intelektualnie www.specjalni.pl oraz bloga http://tikzklasa.blogspot.com. Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności