Na początek można porozmawiać o bankach, pożyczkach, kredytach – okazuje się, że uczniowie mają bardzo znikomą wiedzę na ten temat. Jeszcze mniejszą wiedzę mają o inwestowaniu, o ryzyku inwestycyjnym czy zarządzaniu oszczędnościami. Na pytanie, z czym kojarzy im się Giełda Papierów Wartościowych, często odpowiadają, że z hazardem. To jest doskonały moment w nauczaniu matematyki na wyjaśnienie, czym się różni hazard od inwestowania. Czym się różni gra w gry losowe od gry na giełdzie.
W artykule chciałbym zaprezentować Szkolną Grę Giełdową oraz dwa pomysły na projekt związany z inwestowaniem na GPW. Zanim jednak przejdę do omówienia mojej gry, chciałbym zaprezentować trochę teorii związanej z procentami, a dokładnie z zagadnieniem podwyżek i obniżek, z którym uczniowie po raz pierwszy spotykają się już w klasie VI. Podczas wprowadzenia na lekcji tematu i podczas samej gry należy pozwolić uczniom korzystać z prostego kalkulatora. Uczeń powinien też znać zasady zaokrąglania liczb do dwóch miejsc po przecinku.
Wprowadźmy pewne oznaczenia, których w tym artykule będziemy używać:
POLECAMY
- Podwyżka o dany procent. Strzałka poniżej prezentuje symbolicznie podwyżkę o 20%. Liczba 1,2 przy strzałce oznacza mnożnik, który powstał poprzez dodawanie:
100% + 20% = 120% = 1,2
- Obniżka o dany procent. Strzałka poniżej prezentuje symbolicznie obniżkę o 20%. Liczba 0,8 przy strzałce ozn...