Dołącz do czytelników
Brak wyników

TIK-owy narzędziownik

12 września 2019

NR 40 (Wrzesień 2019)

Aplikacje tabletowe w matematyce

0 67

Jak wykorzystać aplikacje tabletowe do uatrakcyjnienia procesu lekcyjnego i projektu matematycznego? Jak uczyć i sprawić, by nawet dzieci z dużymi dysfunkcjami chciały liczyć i doskonalić umiejętności matematyczne? Oprócz doboru właściwych metod, form pracy, wykorzystywania kreatywnych pomocy dydaktycznych należy sięgnąć po nowoczesne technologie, bo są one atrakcyjne i motywujące dla uczniów.

Proces nauczania wciąż ulega zmianom i nieustannie ewoluuje. Funkcjonujemy w nowoczesnej przestrzeni cyfrowych lekcji. Szkoły często i świadomie inwestują w nowoczesne sprzęty, które stwarzają nauczycielom i uczniom coraz lepsze warunki nauczania. Tablet czy smartfon są już naturalnym wyposażeniem tornistra każdego ucznia. To urządzenie może nie tylko skutecznie motywować dziecko do nauki, ale również pomagać w nabywaniu podstawowych umiejętności matematycznych i w utrwalaniu omawianych zagadnień, wzmacniać poczucie własnej wartości, a także uatrakcyjniać realizowany projekt edukacyjny. Jest to szczególnie ważne w przypadku dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Rynek aplikacji mobilnych oferuje wiele programów, które z powodzeniem można wykorzystać do rozwijania logicznego myślenia, nauki tabliczki mnożenia czy utrwalania liczb rzymskich, a nawet ułamków. Realizowane przez nas projekty edukacyjne, w których uczniowie wykorzystywali mobilne aplikacje, mogą być inspiracją i bazą dobrych praktyk dla innych uczniów i nauczycieli. Ich wykorzystanie wpływa nie tylko na uatrakcyjnienie procesu lekcyjnego i zajęć dodatkowych, ale także na efektywność przedsięwzięć projektowych.
Uczniowie bardzo często borykają się z ogromnymi problemami w uczeniu się matematyki. O specyficznych trudnościach w uczeniu się matematyki mówimy, gdy dzieci, mimo wysiłku, nie potrafią poradzić sobie nawet z łatwymi zadaniami. Nie rozumieją ich matematycznego sensu i nie dostrzegają zależności pomiędzy liczbami. Deficyty w zakresie orientacji przestrzennej, percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, koncentracji uwagi, a także w sferze emocjonalnej dodatkowo potęgują problemy w pojmowaniu matematyki.
Jak zatem uczyć i sprawić, by nawet dzieci z dużymi dysfunkcjami chciały liczyć i doskonalić umiejętności matematyczne? Oprócz doboru właściwych metod i form pracy czy wykorzystywania kreatywnych pomocy dydaktycznych należy sięgnąć po nowoczesne technologie, bo są one atrakcyjne i motywujące dla uczniów.
Istnieje mnóstwo aplikacji tabletowych, które z powodzeniem możemy wykorzystać zarówno na lekcjach matematyki, jak i realizując edukacyjne projekty. Aplikacje mobilne możemy pobrać ze sklepu Google Play, jeśli nasze urządzenia posiadają system Android, natomiast z App Store, jeśli korzystamy z urządzeń z systemem operacyjnym iOS.

Jakie to aplikacje? 

Nauce matematyki sprzyja wizualizacja i duża liczba wykonanych ćwiczeń. Aby uczyć się skutecznie, warto poświęcić odpowiednią ilość czasu na utrwalanie wiedzy w drodze ćwiczeń i konkretnych zadań. W sieci dostępnych jest wiele zbiorów zadań do pobrania za darmo, bez obawy, że złamiemy prawa autorskie.

Math Kid//tiny.pl/tdn3b 
Dzięki tej aplikacji najmłodsi uczniowie mają możliwość bezpłatnej, kreatywnej zabawy z dodawaniem i odejmowaniem liczb. Dodatkowym jej atutami są możliwość uruchomienia dodatkowej animacji z wykorzystaniem palców u rąk, co pomaga dzieciom wskazać właściwy wynik działania, a także działania na konkretach i wizualizacja działania. Poniżej obraz aplikacji Math Kid – wizualizacja działania matematycznego.

 


Kostki 2D //tiny.pl/g3qwp 
Przydatna aplikacja, gdy nie masz pod ręką kości. Gra uatrakcyjnia proces lekcyjny i motywuje uczniów do pracy. Jest alternatywą do tradycyjnych kostek. Z wylosowanych liczb można ułożyć działania, można też uporządkować je np. rosnąco, doskonalić tabliczkę mnożenia itd. Tę prostą aplikację wykorzystałyśmy w projekcie dotyczącym figur geometrycznych obecnych w codziennym życiu. Zadaniem uczniów było ćwiczenie określania kształtów przedmiotów codziennego użytku i obliczenia ich pola powierzchni oraz obwodu. Dane liczbowe dotyczące długości i szerokości figur uczniowie określali losowo z pomocą kostek.

Matematyka Tabliczka Mnożenia – //tiny.pl/tdn33 
Bezpłatna aplikacja, który pozwala dzieciom na naukę oraz sprawdzenie znajomości tabliczki mnożenia. Umożliwia nie tylko ćwiczenia pamięciowe, ale także sprawdzenie poprzez test, na jakim poziomie wiedzy z zakresu tabliczki mnożenia jest dziecko. Prosty interfejs i sposób obsługi pozwalają na samodzielną pracę z tą aplikacją także w domu.
Z myślą o najmłodszych tworzone są specjalne aplikacje edukacyjne rozwijające zdolności matematyczne już na poziomie elementarnym. 

Labmat //tiny.pl/g3qw3 
To aplikacja, która uczy matematyki przez zabawę. Poprawne rozwiązanie zadań prowadzi do uwolnienia małych Labmaków, które zostały uwięzione przez złego czarodzieja! Każde poprawnie rozwiązane zadanie przybliża wybawcę do odblokowania kolejnej postaci. Uwolnij wszystkie Labmaki i przy okazji naucz się matematyki!

Podczas realizowanego międzyszkolnego projektu edukacyjnego „Mitologujemy” doskonaliliśmy z uczniami liczby rzymskie, określanie wieków i ich zapis oraz chronologiczne umiejscowienie dat i zdarzeń na osi czasu. Uczniowie z powodzeniem wykorzystali wówczas aplikację RWT Timeline – //tiny.pl/tdkxj – za pomocą której można tworzyć osie czasu, ale także aplikacje takie jak Cyfry rzymskie – gra – //tiny.pl/tdkxp – oraz Liczby rzymskie – //tiny.pl/tdkmx.
Inspiracje do innych aktywności projektowych można podejrzeć na stronie //mitologujemy.blogspot.com/.

Praca z uczniem zdolnym

Nie możemy jako nauczyciele zapominać o uczniach zdolnych, chcących rozwijać swoje zdolności matematyczne. Zaglądając do zasobów wielu aplikacji, możemy skorzystać zarówno z bazy wzorów, jak i z ich wyprowadzeń. Poprzez wprowadzenie w odpowiednie miejsca danych możemy uzyskać wykresy funkcji i wiele wyników skomplikowanych działań. Takim operacjom służy między innymi aplikacja iMathematics. 

iMathematics //tiny.pl/tdkhv 
Aplikacja obejmuje teorię z zakresu geometrii, algebry i arytmetyki. Poza teorią, kalkulatorem dostępne są te quizy, które szybko i przyjemnie sprawdzą naszą wiedzę matematyczną. To jedna z najpopularniejszych na świecie aplikacji do nauki i stosowania matematyki, prawdziwa kopalnia wiedzy dla wszystkich tych, którzy chcą zgłębiać zagadnienia matematyczne. Aplikacja może się pochwalić imponującą liczbą aż 700 dostępnych formuł, wzorów oraz definicji z ponad 120 zagadnień. Jak na urządzenie matematyczne przystało, IMathematics posiada także wbudowany kalkulator graficzny.
Na rynku istnieje wiele atrakcyjnych aplikacji tabletowych, które ułatwiają naukę zegara i odczytywanie godzin. Dla młodszych uczniów opanowanie umiejętności odczytywania godzin na zegarze analogowym jest trudnym zadaniem. Poszukujemy zatem różnorodnych sposobów na to, aby ułatwić dzieciom tę naukę i maksymalnie je aktywizować.

Przykład: Nauka zegara
Jako entuzjastki nowoczesnych technologii i pracy z tabletami proponujemy sprawdzone przez nas aplikacje do nauki zegara. Poprzez zabawę dziecko szybko opanuje odczytywanie czasu z zegara analogowego oraz ustawianie zegara cyfrowego i będzie wiedziało, która jest godzina. Nauka odbywa się na zegarze analogowym i zegarze cyfrowym. Na urządzenia z systemem Android przeznaczone są aplikacje Nauka zegara – //tiny.pl/tggjc oraz Zegar dla dzieci – //tiny.pl/tdkgd

Nauka przez zabawę to bardzo dobry sposób na zajęcia z dziećmi. Podczas zabawy dzieci uczą się zdecydowanie szybciej, dlatego warto planować takie aktywności, przy których dzieci świetnie się bawią, a przy okazji uczą. Polska aplikacja Kujon wpisuje się w ten trend. Przeznaczona dla uczniów szkół podstawowych, pozwala doskonalić umiejętności zarówno 
z matematyki jak i z języka polskiego. Użytkownik ma do wyboru dwa poziomy trudności, dzięki czemu naukę zaczyna od przykładów łatwiejszych i stopniowo zwiększa stopień trudności. Część matematyczna obejmuje zadania z dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia i porównywania liczb. Za poprawne wykonani...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 wydań czasopisma "Matematyka"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych, testów i zadań
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy

    Zyta Czechowska

    Od ponad 20 lat terapeutka i nauczycielka w szkole specjalnej. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „Czas TIK-a”, prowadzi warsztaty i szkolenia oraz rady pedagogiczne dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl, na którym opisuje aplikacje, narzędzia i kreatywne pomoce dydaktyczne, które świetnie sprawdzają się w nauczaniu oraz terapii niepełnosprawnych intelektualnie. Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Trenerka Mistrzów Kodowania w zakresie programowania. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze.
     

    Jolanta Majkowska

    Nauczycielka dyplomowana z 20-letnim stażem, wicedyrektorka Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku. Absolwentka Wydziału Historycznego Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Od lat wdraża w szkole 
    specjalnej nowoczesne technologie. Autorka stron internetowych, materiałów dydaktycznych, scenariuszy zajęć, projektów, programów autorskich oraz innowacji pedagogicznych. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli 
    z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej. Współautorka bloga propagującego wykorzystanie multimediów i kreatywnych pomocy dydaktycznych w nauczaniu dzieci niepełnosprawnych intelektualnie www.specjalni.pl oraz bloga http://tikzklasa.blogspot.com. Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności