Indywidualizowanie pracy na lekcji często bywa mylone z dostosowywaniem form i metod pracy do uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wręcz przeciwnie, każdy uczeń zasługuje na indywidualne potraktowanie, szczególnie teraz, gdy wracamy sprzed komputerów do szkolnej rzeczywistości i mamy realną możliwość towarzyszenia uczniowi, obserwowania oraz ukierunkowania jego rozwoju. Indywidualne podejście do ucznia pozwala mu na zrobienie postępu, być może nie tak spektakularnego jak u pozostałych, a jednak umożliwiającego opanowanie podstawy programowej i osiągnięcie sukcesu na własnym poziomie. Pochylenie się nad uczniem jako jednostką i uwzględnienie jego potrzeb wzmacnia jego samoświadomość i wpływa na wzięcie przez niego części odpowiedzialności za własny proces kształcenia. Indywidualizowanie pracy na lekcji jest dla mnie najwyższym stopniem upodmiotowienia ucznia. Niewątpliwie jednak wymaga od nauczyciela dodatkowego wysiłku i jest jednym z największych wyzwań w jego pracy.
POLECAMY
W jaki sposób indywidualizować pracę na lekcji?
Indywidualizowanie pracy na lekcji nie powinno polegać jedynie na dostosowywaniu form, metod i treści do poszczególnych uczniów. W grupie 30-osobowej nie jesteśmy w stanie każdemu z uczniów zaproponować odrębnego toku lekcji i zadań rozwiązywanych w jego trakcie. Nauczyciel powinien raczej tak zaplanować i zrealizować zajęcia, aby każdy z uczniów poczuł się potraktowany indywidualnie, pomimo iż jest częścią licznej klasy uczestniczącej w tej samej lekcji.
KROK 1
Dokonaj diagnozy wiedzy i umiejętności uczniów po zdalnym nauczaniu.
Zbadaj ich samoświadomość.
Po okresie zdalnego nauczania, zanim przejdziemy do nowych zagadnień, warto zdiagnozować wiedzę uczniów. Powinniśmy przygotować uczniów na tego typu diagnozę i podkreślić, że nie jest to kolejny sprawdzian na ocenę. Arkusz diagnostyczny należałoby skonstruować tak, aby nie zawierał jedynie zadań do rozwiązania. Proponuję najpierw pozwolić uczniom samodzielnie ocenić, w jakim stopniu opanowali wiedzę w trakcie nauki zdalnej.
Przykład Oceń od 1 (nie opanowałem) do 6 (opanowałem znakomicie) poziom przyswojenia przez siebie następujących umiejętn... |