Po jakimś czasie uświadomiłam sobie jeszcze jeden problem, a mianowicie, że uczniowie nie rozpoznają np. w liczbie 16 czwartej potęgi liczby 2 czy w liczbie 27 – sześcianu liczby 3.
POLECAMY
Myślę, że w czasach, gdy wszyscy korzystamy z telefonów komórkowych i nawet nie podejmujemy próby zapamiętania jakiegokolwiek numeru telefonu, nie powinien nas dziwić fakt, że uczniowie nie zapamiętują wyników działań, które można odczytać z kalkulatora.
Dlatego zawsze zanim zacznę z uczniami wyznaczać wartości logarytmów, proszę ich, aby najpierw w zeszycie w słupkach zapisali:
- kolejne potęgi liczby 2,
- kolejne potęgi liczby 3,
- kolejne potęgi liczby 5,
- kwadraty kolejnych liczb naturalnych od 1 do 20,
- sześciany kolejnych liczb naturalnych od 1 do 10.
Proszę, aby notatka była kolorowa i każdy słupek innego koloru. Podpowiadam również uczniom, aby na stronie z zapisanymi potęgami przykleili samoprzylepne karteczki-zakładki (tzw. sklerotki), aby w każdej chwili, gdy będziemy wyznaczać logarytmy, mogli zajrzeć do swojej notatki.
Gdy w głowach wartości potęg są poukładane, możemy przejść do logarytmów. Zapisujemy w zeszycie definicję, a pod nią pytanie, które jak mantrę będziemy powtarzać przez kolejne lekcje: „Do jakiej potęgi należy podnieść a, aby otrzymać b?”.
Schemat 1
...