Niektóre z paradoksów rachunku prawdopodobieństwa, które omówię, zajmowały głowy najwybitniejszych matematyków tworzących podstawy rachunku prawdopodobieństwa, Pascala i Fermata, inne pochodzą z czasów nam współczesnych. Dołączam również ćwiczenia, które proponuję wykonać wraz z uczniami, aby urozmaicić im lekcje dotyczące prawdopodobieństwa. Szukanie intuicyjnej odpowiedzi i skonfrontowanie jej z rozumowaniem matematycznym może być ciekawą propozycją ćwiczenia klasycznej definicji prawdopodobieństwa.
POLECAMY
Paradoks I kawalera de Méré
Zanim zaczniemy…
Poproś uczniów o przyniesienie dwóch kostek do gry i wykonanie doświadczeń.
Ćwiczenie 1
Każdy z uczniów wykonuje 10 serii czterokrotnych rzutów symetryczną kostką do gry i notuje, w ilu seriach wypadła mu co najmniej jedna szóstka.
Ćwiczenie 2
Każdy uczeń wykonuje dwadzieścia cztery rzuty dwiema kostkami i notuje, w ilu rzutach wypadły mu dwie szóstki. Podsumuj, ile jest osób, które choć raz uzyskały dwie szóstki.
Do ćwiczeń można również wykorzystać generatory rzutu kostką lub kostkami. Generator dostępny na https://generujemy.pl/rzut_kostka1 umożliwia symulację rzutu niemal dowolnej liczby kostek do gry.
Antoine Gombaud, znany jako Chevalier de Méré (1607–1684), był francuskim pisarzem, który miał szczęście żyć w czasach, gdy swoje początki miał rachunek prawdopodobieństwa rozwijany...